S vysokými teplotami, které nesvědčí výkonnosti pilotů ani závodních speciálů, se v dnešním podniku Red Bull Air Race v Budapešti nejlépe popral Rakušan Hannes Arch před Britem Paulem Bonhommem a českým pilotem Martinem Šonkou. Australan Matt Hall, který na trati před maďarským parlamentem dominoval prakticky po celý víkend, se rozloučil nečekaně již před branami finále.
"Mám obrovskou radost. Být na stupních vítězů právě tady, na jednom z nejlegendárnějších míst, kde se Red Bull Air Race kdy létal, to je neskutečný pocit. V roce 2009, kdy se tu konaly závody naposledy, jsem tu byl jako fanoušek a o tomhle snil. Teď je to realita a navíc jsme udělali radost českým fanouškům, kterých nás sem přijelo podpořit strašně moc. Rád bych jim za to poděkoval," radoval se po závodě bronzový letec.
Foto Tomáš Zámostný
Lamb vítězem duelu bez vítěze
Na základě výsledků včerejší kvalifikace se na trať jako první vydal domácí miláček Péter Besenyei. I přes poměrně vysoké ostré zatáčky se vyvaroval větších chyb a časem 1:01,070 udal tempo všem ostatním. Vysokou kvalitu Maďarova letu však prokázali až následně ostatní piloti včetně jeho přímého soupeře Kirbyho Chamblisse z USA. Ten se nevyvaroval chybného průletu jednou bránou a viditelně naštvaný potom přihlížel skutečnosti, že by Besenyeie neporazil ani bez této dvousekundové penalizace.
Sportovní fanoušci z Francie, kteří zrovna nesledují počátek cyklistické akce roku, se v Budapešti těšili mimo jiné i na výkony Francoise Le Vota. Ten se však potýká s technickými problémy a ani s čerstvými válci na svém motoru nebyl schopen atakovat jedné minuty a pěti vteřin. Pro Petea McLeoda z Kanady a jeho let „na jistotu“ byl Le Vot snadným soustem.
Těžko uvěřitelná věc se přihodila ve třetím duelu prvního kola. Druhý Francouz v Master Class, Nicolas Ivanoff, v první ostré zatáčce trati příliš přitáhl a výsledkem byla okamžitá diskvalifikace za překročení povolených 10 G. Úřadujícímu mistrovi světa Nigelu Lambovi tak prakticky stačilo doletět ve zdraví, britský pilot se však dopustil zcela totožné chyby jako jeho rival a oběma pilotům svítilo ve výsledkové listině nelichotivé DNF. O postupu Lamba tak nakonec rozhodlo lepší umístění v kvalifikaci. Mistr světa tak v soutěži pokračoval dál coby vítěz duelu, ve kterém ve skutečnosti nezvítězil.
Čtvrtý souboj proti sobě svedl nováčka Juana Velardeho ze Španělska a vítěze posledního závodu v Chorvatsku, Hannese Archa. Jelikož Velarde si připsal dvousekundovou penalizaci za přílišný náklon v druhé závodní bráně a navíc neletěl úplně čistě, Rakušanův agresivní, zato však bezchybný výkon pohodlně stačil na postup dál.
Foto Tomáš Zámostný
Početné hloučky českých fanoušků však netrpělivě vyhlížely velmi atraktivní souboj lídra průběžného pořadí šampionátu Paula Bonhommea a bývalého českého armádního pilota Martina Šonky. Britův let byla opět čistota sama a čas 1:01,028 v tu chvíli předčil i do té doby stále nejrychlejšího grófa Besenyeie. Martin Šonka ovšem od začátku šlapal svému soupeři na paty, a to jak časem, tak především precizním provedením letu. Časem 1:01,088 sice nakonec těsně prohrál, ale výkon mu stále dával dobré šance na další postup z jediného místa „šťastného poraženého“.
Atraktivní podívanou sliboval i šestý souboj mezi Japoncem Jošihidem Murojou a Matthiasem Doldererem. Němec, kterému se včerejší kvalifikace hrubě nepovedla, se na nedělní závod vyspal o poznání lépe a časem lehce přes 1:02 výrazně pohrozil samurajovi se stříbrným Edgem 540. Druhý muž kvalifikace se snažil do posledních milimetrů, ale přes těsné rozdíly v časech v průběhu celé trati se nakonec před Doldererem sklonil a v Budapešti se loučil již po prvním kole.
O (ne)postupu Martina Šonky do dalšího pokračování tak mohl rozhodnout už jen poslední duel posledního zdejšího vítěze z roku 2009 Michaela Gouliana a letošního dosavadního budapešťského suveréna Matta Halla. Goulian si však připsal dvě sekundy ke svému času navíc a bylo jasné, že z pozice luckyho losera postoupí na bodované příčky právě Martin Šonka. Mat Hall se na závěr úvodního kola tak trochu podle očekávání předvedl ve fantastickém čase 58,400, čímž o více než tři sekundy předčil druhého nejrychlejšího.
Senzační postup Šonky do finále
Druhé kolo duelů opět zahajoval Maďar Besenyei a k radosti domácích fandů obklopujících břehy Dunaje opět vylepšil svůj čas těsně překračující hranici jedné minuty. Nejmladší závodník Pete McLeod si však dal na vlastním výkonu velmi záležet a teprve jako druhý muž dne hranici jedné minuty pokořil. Besenyeiův sen o domácím finále se tak rozplynul na začátku druhého kola, s novým letounem však přiletěly i jeho podstatně větší šance na úspěch v dalších závodech.
Nigel Lamb se vydal na trať jako třetí a jeho cílem bylo zapsat nejen co nejlepší čas, ale především vůbec nějaký čas. Historie se však znovu opakovala. Mistr světa v druhé ostré zatáčce znovu přitáhl nad limit a z Budapešti se tak poroučel bez platného závodního času, přesto však na bodovaných pozicích. Hannes Arch časem pohodlně nad minutu postoupil do finální čtyřky.
Foto Tomáš Zámostný
Paul Bonhomme zahájil třetí duel druhého kola a na svém výkonu si opět dával záležet. Přesto byl o něco málo pomalejší než v předchozí fázi soutěže a jeho soupeř Matti Dolderer zavětřil šanci. Od začátku tlačil na knipl a přípusť, což se mu však také těsně před cílem vymstilo. Dvousekundová penalizace znamenala, že do finále postoupil britský dopravní pilot.
Senzační výkon a jasný vzkaz všem pochybovačům o kvalitách českého pilota přišel v posledním duelu druhého kola. Martin Šonka letěl maximálně na hraně, ale vyvaroval se penalizací a časových ztrát a jako teprve třetí pilot v neděli pokořil magickou hranici jedné minuty. Matt Hall by ho sice svým předchozím časem porazil, musel však tento výkon zopakovat. Hallův první sektor byl červený, druhý už zelený, třetí se ovšem vrátil do ztrátových čísel a cílový čas o necelé dvě desetiny horší než výkon českého pilota znamenal nečekaný Australanův konec před branami finále. A zároveň znovu další chystaný český útok na stupně vítězů.
Druhé české pódium v řadě
Finálovou část závodů s chronometrem zahájil Pete McLeod. Čas 1:01,113 ovšem nebylo přesně to, co Kanaďan od své finálové účasti očekával. Hannes Arch po něm letěl opět velmi agresivně a na mezičasech byl od začátku lepší. Výsledný čas 59,350 ho prozatím posouval do vedení. Paul Bonhomme předváděl z počátku vyrovnaný a tradičně čistý let, avšak v druhé ostré zatáčce vystoupal možná až příliš vysoko a navzdory dalšímu čistému průběhu letu byl v cíli o dvě desetiny za Archem, v tu chvíli na druhé příčce.
Nejen knipl závodního speciálu, ale především osud celého nedělního výsledku měl v rukou před posledním letem dne Martin Šonka. Od začátku bylo vidět, že se chce znovu poprat o čas pod jednu minutu a zpočátku se mu to na mezičasech dařilo. V průběhu druhé ostré zatáčky sice přišlo malé přetažení, ovšem výsledný čas 1:00,658 nakonec znamenal vynikající třetí místo a druhé stupně vítězů pro českého pilota v řadě.
V celkovém pořadí se tak Paul Bonhomme udržel v čele s 34 body. O druhé místo se nyní přetahují Hannes Arch a Matt Hall s 29 body. Martin Šonka poskočil díky pódiovým bodovým ziskům v posledních dvou závodech na prozatímní celkovou čtvrtou příčku.
Evropská část Red Bull Air Race 2015 bude pokračovat o víkendu 15. a 16. srpna závodem v anglickém Ascotu.