Diamond a Siemens spolupracují na vývoji hybridního letounu

05.06.2015

Diamond a Siemens spolupracují na vývoji hybridního letounu
Diamond a Siemens spolupracují na vývoji hybridního letounu (Zdroj: Aeroweb.cz)

Diamond Aircraft (DA) ve spolupráci se společností Siemens vyvíjí hybridní letoun konstrukčně vycházející z Diamondu DA40. Cílem je postavit testovací letadlo s dieselovým spalovacím motorem Austro AE300 pohánějícím 120kW generátor Siemens. Ten bude produkovat elektrickou energii ukládanou v bateriích následně dodávajích energii dvojici elektrických motorů. Letoun by mohl sloužit národním úřadům při zavádění standardů pro elektricky poháněná letadla.


Hybridní letoun konstrukčně vycházející z DA40 / Foto Diamond Aircraft

Každý ze dvou elektromotorů by měl vážit bezmála 14 kg a dodávat výkon 114 hp. Lithium - iontové baterie o hmotnosti 200 kg zaplní prostor zadních sedadel, speciál tak nabídne místo pouze dvěma cestujícím. Cestovní rychlost 110 – 120 kts, výdrž až 10 letových hodin a průměrná hodinová spotřeba dieselového motoru na úrovni 6 až 7 litrů znamenají až 30% úsporu paliva.

„Největší problém nepředstavují pouze baterie samotné, ale také způsob, jak řídit jejich výkon. Některé z 200 baterií se mohou v průběhu letu přehřívat nebo být mimo provoz, musíte tedy snížit jejich odběr, ale stále odebírat energii od zbylých baterií,“ poznamenává ředitel společnosti DA Christian Dries v rozhovoru pro Aerokurier. Systémy zajišťující obsluhu baterií a ovládání tahu proto představují největší výzvu hybridního letounu Diamond.

Problematika baterií je rovněž důvodem, proč Diamond neuvažuje o uvedení letounu v současné podobě na trh. Dries věří, že testování letounu by mohlo skončit do dvou až tří let a následně by mohl sloužit leteckým úřadům pro ověřování elektrického pohonu v letectví. „Tato technologie nám umožní vyvíjet letadla, která jsou odlišná od těch, jaká známe dnes. Například letoun se šikmo umístěnými motory umožňujícími vzlet s vertikálním řízením tahu a následnou schopností dosahovat vysokých rychlostí v horizontálním letu,“ uzavírá Dries.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář