Nakolik je plně automatické řízení letadel otázkou blízké budoucnosti? Někteří věří, že bychom se ho mohli dočkat v horizontu deseti let, a to dokonce i v segmentu letounů všeobecného letectví určených třeba k přepravě nákladu. K jeho rozvoji by mělo přispět postupné zavádění technologií z automobilové průmyslu.
I přes prudký rozvoj bezpilotních letadel stále stojí na cestě k uvedení technologií automatického řízení do letadel s lidskou posádkou řada problémů. „Reálné náklady jsou stále příliš vysoké, i když se je postupně daří snižovat. Například u inteligentních automobilů bez řidiče dochází k výraznému vývoji senzorů a výpočetních jednotek, což otevírá netušené možnosti v daném odvětví,“ soudí Sanjiv Singh, ředitel společnosti Near Earth Autonomy, která se vývojem bezpilotních systémů zabývá.
využití senzorů v automatickém řízení automobilů
Pokud jde o srovnání náročnosti při zavádění automatického řízení v letectví a v automobilovém odvětví, větší komplikace mohou možná paradoxně nastat u osobních automobilů. „Existují problémy při pohybu po zemi, kterými se ve vzduchu nemusíte zabývat. Na zemi se pohybujete mnohdy vysokou rychlostí v blízkosti okolních předmětů, přesnost řízení proto musí být vysoká a jen sekundový výpadek systému může způsobit kolizi,“ varuje pan Singh. „Ve srovnání s tím se ve vzduchu můžete pohybovat ve větších vzdálenostech od překážek. Možná rizika při selhání systému v letectví jsou nicméně mnohem dalekosáhlejší s potenciálem ohrozit větší množství lidských životů, proces certifikace je proto náročnější, důkladnější a tím i delší.“
Rychlost zavádění automatickho řízení rovněž závisí na technické pokročilosti letadel. „Pokud se jedná o letouny schopné využít například systém pro přesné přiblížení a přistání (ILS), můžeme se bavit o horizontu desíti let. Budoucnost automatického řízení letadel se ovšem zdá komplikovanější spíše z pohledu potřebné certifikace než z pohledu technologií,“ uzavírá Singh.
Plně automatické řízení letadel je možná blíž, než si myslíme - buďme v klidu pánové a dámy... dokud v Evropě bude vládnout EASA, tak si o tom leda tak budeme číst články. Naštěstí pro nás :-)
A piloti nebudou mít co žrát! Doufám, že tyto technologie se jen tak neprosadí. Já osobně bych si do takového letadla sednout nechtěl. Kdo z nás to chce? Čemu tato technologie pomůže? Dnešní pilot už je z poloviny stejně jen dozorce nad předprogramovaným systémem, ale dle mého soudu jen to ten nejdůležitější článek.
Když se něco stane tak se i moderní autopilot odpojí a nechá to na pilotech jak je pěkně vidět na nedávné nehodě australské A380 nebo Air France A330. V jednom případě to piloti zvládli,v druhém ne. Každopádně systém co si sám řídí letadlo je blbost. Nedokáže rozhodovat a ještě dlouho na tom UI nebude tak aby to bylo použitelné.
Hlavním problémem bych viděl právní odpovědnost za rozhodnutí, které učiní ten automat. Je možné, že to budou "sichrovat" tím, že jeden či několik stewardů bude schopno převzít řízení v případě, že automat "zvedne tlapky", nebo že pro kritické fáze letu bude někdo přítomen v kokpitu, resp. v něčem, co ho bude nahrazovat.
Pravni odpovednost za automat se nebude moc lisit od odpovednosti za chybu (puvodne) ziveho pilota. Psychologicky ale spousta pasazeru budemit problem letet bez toho "prvniho pasazera" v kokpitu a pozustali budou hur snaset pocit, ze jim jejich blizke zahubila chyba "bezducheho stroje" - byt by byla statisticky mene pravdepodobna...
Myslím, že v minulém a předminulém století se objevovaly stejné nářky. Že stroje vezmou lidem práci, že není lidský možné pohybovat se takovou rychlosti jako ta lokomotiva atd. :)
Otázka je ale opravdu jen "kdy" a jak přesně, ne zda vůbec.
Lidé vidí bezpilotní letadlo a myslí si, že letí samo. Tak to ale není. Ani současná vojenská UAV nejsou bezpilotní, to je jen nešťastný český název. Ten pilot existuje, jenom nesedí v tom letadle ale sedí na zemi.