Na americkém leteckém festivalu Sun’n Fun představila společnost Mid-Continent Instruments and Avionics systém Standby Attitude Module (SAM), který se skládá ze dvou 2palcových obrazovek umístěných pod displejem primárních letových údajů (PFD) a který bude součástí celodigitálního kokpitu speciální verze letounu Cirrus SR22T Accelero. Nahradí tak zbylé tři mechanické ukazatele rychlosti, umělého horizontu a výšky letu. V rámci GTS volitelného balíčku jím budou na přání vybaveny i kabiny dalších letounů série SR, jmenovitě SR20, SR22 a SR22T stejného výrobce.
Cirrus Accelero s panelem SAM / Foto Cirrus
„SAM je prvním záložním digitálním ukazatelem, který zobrazuje umělý horizont, výšku, rychlost letu, skluz, hodnotu aktuálního klesání či stoupání a kurz na dvou dvoupalcových obrazovkách. Přístroj je speciálně navržen, aby zaujímal co nejméně prostoru a poskytoval co největší množství informací,“ popisuje výrobce Mid-Continent. Obrazovky se mohou nacházet buď vedle sebe nebo vertikálně nad sebou, což umožňuje zabudování do kokpitu bez nutnosti přemisťovat stávající avioniku. Hmotnost SAM 0,73 kg je přibližně poloviční ve srovnání se třemi mechanickými ukazately, které nahrazuje.
Informace zobrazované SAM jsou shodné s údaji na 10“ obrazovkách známých jako Cirrus Perspective. Pilota tak nebude zatěžovat nutností například dvojího nastavování hodnoty tlaku vzduchu. Celkem čtyři zobrazovací jednotky se stejným smyslem indikace by proto měly zvýšit přehlednost kokpitu a bezpečnost provozu.
SR22T Accelero ovšem není jediným letounem společnosti, na jehož přístrojové desce byste marně hledali klasické mechanické přístroje. Prvním z nich byl proudový Cirrus Vision SF50, který společnost Cirrus představila v červnu roku 2008.
„Bezpečnost a inovace jsou pro nás klíčové hodnoty,“ uvádí Todd Simmons z Cirrusu. „Neustále se snažíme využívat moderní technologie a udávat tak trendy ve všeobecném letectví.“