Cirrus nabídne kokpit zcela bez mechanických ukazatelů

04.05.2015 3 příspěvky

Cirrus nabídne kokpit zcela bez mechanických ukazatelů
Cirrus nabídne kokpit zcela bez mechanických ukazatelů (Zdroj: Aeroweb.cz)

Na americkém leteckém festivalu Sun’n Fun představila společnost Mid-Continent Instruments and Avionics systém Standby Attitude Module (SAM), který se skládá ze dvou 2palcových obrazovek umístěných pod displejem primárních letových údajů (PFD) a který bude součástí celodigitálního kokpitu speciální verze letounu Cirrus SR22T Accelero. Nahradí tak zbylé tři mechanické ukazatele rychlosti, umělého horizontu a výšky letu. V rámci GTS volitelného balíčku jím budou na přání vybaveny i kabiny dalších letounů série SR, jmenovitě SR20, SR22 a SR22T stejného výrobce.


Cirrus Accelero s panelem SAM / Foto Cirrus

„SAM je prvním záložním digitálním ukazatelem, který zobrazuje umělý horizont, výšku, rychlost letu, skluz, hodnotu aktuálního klesání či stoupání a kurz na dvou dvoupalcových obrazovkách. Přístroj je speciálně navržen, aby zaujímal co nejméně prostoru a poskytoval co největší množství informací,“ popisuje výrobce Mid-Continent. Obrazovky se mohou nacházet buď vedle sebe nebo vertikálně nad sebou, což umožňuje zabudování do kokpitu bez nutnosti přemisťovat stávající avioniku. Hmotnost SAM 0,73 kg je přibližně poloviční ve srovnání se třemi mechanickými ukazately, které nahrazuje.

Informace zobrazované SAM jsou shodné s údaji na 10“ obrazovkách známých jako Cirrus Perspective. Pilota tak nebude zatěžovat nutností například dvojího nastavování hodnoty tlaku vzduchu. Celkem čtyři zobrazovací jednotky se stejným smyslem indikace by proto měly zvýšit přehlednost kokpitu a bezpečnost provozu.

SR22T Accelero ovšem není jediným letounem společnosti, na jehož přístrojové desce byste marně hledali klasické mechanické přístroje. Prvním z nich byl proudový Cirrus Vision SF50, který společnost Cirrus představila v červnu roku 2008.

„Bezpečnost a inovace jsou pro nás klíčové hodnoty,“ uvádí Todd Simmons z Cirrusu. „Neustále se snažíme využívat moderní technologie a udávat tak trendy ve všeobecném letectví.“

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Tak nevím

07.05.2015 v 0:53 Jenda

jestli je to úplně šťastné řešení. Má-li to sloužit jako záloha elektronických přístrojů, ocenil bych kdyby fungovaly na odlišném principu. Pokud mi za letu selže elektrika, selžou mi tedy i záložní přístroje ne? Nebo to není záloha? Co si o tom myslíte?

Odpovědět

RE: Tak nevím

07.05.2015 v 8:35 Jakub Š.

Patrně to bude napájeno jiným okruhem, ale jsem téhož názoru .

Odpovědět

Napájení

07.05.2015 v 23:44 Michal Řeháček

Modul má vlastní LiIon baterii, která udrží přístroj v chodu minimálně hodinu i poté, co vypadnou všechny ostatní zdroje proudu v letadle. Ty jsou v Cirrusu čtyři - dva alternátory a dvě baterie - což modulu dává pět různých zdrojů, odkud bere proud. Interní baterii modulu je nutné řádně udržovat a občas vyměnit, takže je to o trochu méně pohodlné než klasické budíky. Na druhou stranu, kdybych měl možnost volby, podle čeho letět v případě výpadku AHRS, asi bych volil digitální zálohu (byť jsem neměl možnost ji vyzkoušet, narozdíl od klasických záložních přístrojů - zaletět podle záložního klasického horizontu ILS přiblížení není úplně komfortní). Věřím, že budou piloti, kteří na tento modul nedají dopustit, ale stejně tak piloti, kteří ho nebudou používat z důvodů, které zmiňujete.

Odpovědět

Přidat komentář