Přerovská společnost Blaník Aircraft CZ nedávno představila koncept další generace známého cvičného kluzáku L13 Blaník pod označením L23NG. Stroj by měl kombinovat spolehlivost a snadnou ovladatelnost původních Blaníků spolu s mírně vylepšenými výkony díky použití moderních technologií.
Těmi je myšlen hlavně nový kompozitový kabát a také rozměrné wiglety. Kromě toho počítá návrh i s nově tvarovaným trupem a jednodílným překrytem kabiny. Co se ale u nového modelu zachová, je vnitřní hliníková konstrukce. Letové výkony se mírně zlepší, oproti L23 vzroste maximální klouzavost na 31. Rozpětí by mělo narůst na 16,6 m při zachování stejné plochy křídla.
Foto Blaník Aircraft CZ (klikněte pro zvětšení)
Jak již bylo zmíněno, kluzák má nabízet snadnou ovladatelnost, spolehlivost a snadnou údržbu a to s minimálními náklady. L 23NG je rozhodně ambiciózním projektem, nicméně otázkou je, zda-li dokáže teprve začínající firma vývoj a produkci letadla uskutečnit a za jakou kusovou cenu.