Společnost Aero Electric Aircraft Corporation (AEAC) zahájila výrobu lehkých sportovních letadel pracujících čistě na základě elektrické energie. Letoun Sun Flyer bude poháněn kombinací solárních panelů umístěných na křídlech letounu a lithium-iontových baterií.
Elektrická energie získaná ze solárních článků umístěných na kompozitním potahu křídel letounu je využívána spolu s energií z lithium-iontových baterií k chodu elektrického motoru, který pohání čtyřlistou vrtuli. Jeho provoz monitoruje kontrolní jednotka pro zajištění optimálního využití energie uložené v bateriích. Použití elektrického pohonu rovněž umožňuje snížení odporu letounu, neboť jeho přední část nemusí být uzpůsobena chlazení motoru a celkově může mít více aerodynamický tvar.
Snadné ovládání motoru
Ovládání motoru za letu je intuitivní a velmi podobné tomu u Cessny 152. Jedním polohovým ovladačem pilot nastaví požadovaný výkon, nemusí se však starat o bohatost směsi či teplotu hlav válců. Palubní počítač je odpovědný za optimální chod motoru, stav baterie a energetické soustavy letadla, přičemž všechny informace zobrazuje na digitálních ukazatelích.
Podle údajů udávaných AEAC jsou náklady na provoz a údržbu až pětkrát nižší ve srovnání s obdobným tréninkovým letounem vybaveným spalovacím motorem. Provoz letounu neprodukuje žádné emise plynoucí ze spalování paliva. Motor by podle výrobce měl být se svými 55 dB tišší než tradiční pístové motory, což ocení zejména obyvatelé žijící v blízkosti letišť.
Sun Flyer je první certifikovaný letoun na elektrický pohon vyvíjený soukromou společností ve spolupráci se Spojenými státy. Odhalen byl prozatím jednomístný model určený k prezentaci této technologie, přičemž dvoumístné provedení letounu vhodnější pro výuku létání by jej mělo brzy následovat.
To, že jsou náklady na údržbu a na provoz 5x nižší než u srovnatelného letounu se spalovacím motorem je moc pěkné, ale mohu se, prosím, zeptat jaká je pořizovací cena letounu, jaká je cena lithiových baterií a slunečních panelů ???
Zdravim!
Sun Flyer = Elektra One od PC Aero. Solarni panely na křídlech - to zni hezky, ale u takto maleho kridla nelze získat energii ani pro horizontalni let. Porad bohužel vychazi jednodussi dat tam jen baterii a nechat solarni clanky na strese hangaru. WATTsUP od Pipistrelu je pouzitelnejsi koncept. S pozdravem
Martin
Informace v článku nebudou uplně přesné. Bezpochyby je pravda, že s malým a tvárným elektromotorem lze vyrobit aerodynamicky čistší letadlo s menším odporem, ale tvrzení, že elektromotor nepotřebuje chlazení jednoduše není pravda. Ono i těch (oproti spalovacímu motoru skoro zanedbatelných) 5-10 ztrát je z těch alespoň 30KW nutných pro start docela slušný topeníčko. Takže vyřešit chlazení je nutné a vůbec to neni legrace. Viz třeba místní výrobce elektromotorů do letadel http://www.rotexelectric.eu/rotexen/
Velice presny komentar.
A to plati zvlast v pripade vycviku, kdy letoun často pojizdi a na pristani jde "na vykonu". Kluci od Rotexu vodni chlazeni uz nabizeji a rozhodne se pro bezpecny provoz hodi.
Mají vůbec smysl na letounu?
Když budu optim1sta - plocha penelů 10m2, max. výkon ze slunce je kolem 1kW/m2, účinost panelů je cca 20% - což dává 2 kW. a to ještě musí být jasno a slunce svítit kolmo na plochu....
TAkže realita bude max. kolem 1 kW.
Nějak se začít musí. Je to tak se vším. Jak vypadaly první počítače? Cenově nedostupné a výkon dnešní kalkulačky. Když se objevily první mobily před dvaceti lety, kdo si je mohl koupit? Dneska mají mobil předškoláci. Za několik let, byť třeba i vzdálenějších, budou letadla na elektrický pohon běžná. Možná je to jednodušší, než prosadit elektrická auta, protože v letectví nebude tak silná lobby proti. I když v článku zmiňované letadlo bude spíše na elektrický pohon z baterií než na solární.