Je velice lákavé létat po Evropě a objevovat nová místa. Zažívat další a další příjemná dobrodružství při cestování letadlem. Toto je pro mě mimo jiné také motivace k neustálému zlepšování letecké angličtiny.
Naposledy pořádně prověřil moji angličtinu francouzský řídicí, který si mě spletl s dopravním letadlem a spustil ně mě spršku příkazů s anglickou rychlostí a francouzským akcentem. Naštěstí ihned poté, co jsem mu zopakoval, že jsem let VFR a nehodlám provádět přístrojové přiblížení na jeho letišti, se přepnul do VFR módu a hezky srozumitelně mi předal potřebné informace.
Kdo má za sebou složení ICAO zkoušky, která je potřebná pro lety VFR do zahraničí, jistě mi dá za pravdu, že její úspěšné zvládnutí sice možná zabralo mnoho úsilí a času učením se gramatiky a letecké frazeologie, ale sama o sobě vůbec není zárukou, že budete všemu na frekvenci rozumět, popřípadě správně reagovat. K tomuto se dopracujete pouze aktivním používáním angličtiny za letu. Pravé vysvědčení z kurzu letecké angličtiny vám vystaví až řídící za letu.
Angličtina zpočátku zabere většinu mozkové kapacity pilota
Všimli jste si na sobě toho, že než začnete s komunikací na frekvenci (a v podstatě i po celou dobu komunikace), tak veškerou svoji mentální kapacitu zaměříte na to, co a jak řeknete? Máte obavy, abyste rozuměli, a představujete si hrozné scénáře, jak už potřetí říkáte say again a… a přestáváte řídit letadlo! Určitě si toho případně všímá váš instruktor. Je to samozřejmě zcela normální, nelze to jednoduše odstranit a májí s tím problémy všichni, kdo začínají s angličtinou v kokpitu. Jen je důležité si takové chování uvědomit a před zahájením vysílání přizpůsobit této okolnosti režim letu.
Tedy:
- Nezačínám komunikaci ve chvíli, kdy je potřeba se soustředit na řízení letadla. Například ihned po vzletu, kdy ještě nemám ani zavřené klapky, ani vyvážené letadlo.
- Před začátkem komunikace je důležité mít letadlo vždy vyvážené. Protože ihned, jak začnete komunikovat, přestanete se automaticky soustředit na řízení a povolíte tlak v rukou. Letadlo vzápětí začne stoupat nebo klesat podle toho, zda je těžké na ocas nebo hlavu.
- Pokud je letadlo vybaveno autopilotem, je velice rozumné jej před začátkem komunikace zapnout v režimu udržování směru a výšky. Významně to sníží zátěž a zvýší celkovou bezpečnost letu.
- Neprovádím korespondenci například v klesání v malé výšce. Přesně takto totiž můžete hledat vhodnou frázi, která se vám ne a ne vybavit, a mezitím klesat 500 ft za minutu a zabořit nos letadla do terénu, aniž si toho všimnete.
- Přestanu komunikovat, kdykoliv se potřebuji soustředit na řízení letadla nebo na okolní provoz. Máme k tomu kouzelnou frázi STANDBY, která volně přeloženo znamená Teď mě fakt neotravuj, mám plno práce a opět se ti ozvu, až se ti budu moct věnovat.
Komunikace je až na třetím místě
Základní pravidlo zní:
- ŘÍDIT LETADLO
- NAVIGOVAT
- KOMUNIKOVAT
Mám zkušenost, že mnoho pilotů dává při letu probíhající komunikaci tu nejvyšší prioritu z těchto tří činností. Já tomu samozřejmě rozumím. Mluví na mě člověk, něco chce, a tak je neslušné se mu přestat věnovat a na vše ihned neodpovědět. Zvláště, když to je náš bůh – řídicí. Tento sociální aspekt lidského chování ale může být v kokpitu fatální, proto je správné, pokud jej dokážete potlačit.
I když komunikujeme, nesmíme přestat letadlo efektivně řídit, kontrolovat rychlost, letět po trase, udržovat bezpečnou výšku a vyhledávat okolní provoz. Kdykoliv, i v průběhu komunikace, i když se řídící zrovna něčeho urgentně dožaduje, je zcela správné použít STANDBY a vrátit se plně k řízení letadla, správné navigaci, a jakmile tyto činnosti zabezpečíme, tak se vrátit ke komunikaci. Řídící tuto frázi znají a dokáží se podle ní zařídit. Mimochodem, my piloti ji od nich často slyšíme, když jsou oni sami zahlceni.
Je tedy dobré vzít na vědomí, že komunikace za letu je náročná mentální činnost (alespoň pro nás chlapy) a jednoznačně ji zařadit jako prioritu č. 3. Není žádným hrdinstvím snažit se vše dělat najednou (stoupat, zatahovat klapky, žádat o povolení průletu, stahovat plyn) a tuto skutečnost podceňovat. Naopak kvalitní pilot si určuje priority a správný management v kokpitu.
Ještě malý postřeh z letošního školení instruktorů na Ruzyni. Vzájemně jsme diskutovali, že zatímco dříve byl kladen při výcviku velký důraz na precizní řízení letadla a největší problém pilotům dělala navigace a komunikace, většina dnešních pilotních žáků nemá problém s navigací a už vůbec ne s komunikací, ale přestávají letadlo precizně řídit. Budiž to případným námětem diskuse…
Raději řeknu roger, než abych vypadal, že tomu nerozumím
Máme naplánovanou trať, letíme přesně podle letového plánu, takže naše mentální rozpoložení nepředpokládá žádné velké odchylky od plánu. Aktuálně žádáme průlet řízeným prostorem:
"Linz Radar, OK-COK, request crossing your airspace via BISO. Altitude 5 000 ft."
Řídicí odpovídá: "OK-COK, Linz Radar. Proceed direct BISO and hold. Maintain current altitude. Traffic 2 000 ft over BISO."
Úplně všemu sice nerozumím, navíc to spojení nic moc, ale zní to, jako bychom měli začít klesat do 2 000 stop a dosáhnout této výšky nad bodem BISO. Dále nám asi povolil přímý (direct) průlet jeho prostorem přes požadovaný bod BISO. No, ono to nějak dopadne.
"Roger, continue BISO. OK-COK"
Takhle tedy určitě ne! Je opravdu důležité pochopit celé znění požadavku řídicího a také jej celé vždy pro jistotu zopakovat. Občas, když jsem ne zcela porozuměl požadavku (i po obligátní frázi say again), řekl jsem svými slovy, jak jsem to pochopil. Tak například:
"Confirm we are approved passing through your airspace direct BISO and descent to 2 000 ft?"
Řídicí pak má možnost korigovat už jen to, co nebylo správně pochopeno, a nejlépe slovy, které jste už sami použili (you are NOT approved). Popřípadě řekne hold at actual position a povolí standardní průlet prostorem, až tomu nebude bránit nic, co by nebylo pilotem správně pochopeno.
I když létáte po ČR, komunikujte anglicky
Dopracovat se ke správné komunikaci v angličtině a bez stresů lze zase pouze skrze komunikaci v angličtině. Doporučuji svým žákům, aby i při létání po ČR komunikovali v angličtině. Velkou výhodu mají ti z vás, kteří létají z řízeného letiště, kde je k dispozici služba ŘLP. Nicméně i při letech z menších neřízených letišť můžete pilovat anglickou frazeologii nebo využít služeb informačních frekvencí (PRAHA INFORMATION, BRNO/OSTRAVA RADAR). Také můžete požádat svého instruktora, abyste v posledních fázích výcviku na frekvenci komunikovali pouze anglicky.
Co mám zkušenosti, tak jsem na Vodochody (když tedy ještě fungovaly) bral žáky na okruhy a kolem letiště a cvičil s nimi základy anglické komunikace, od jednoduchého hlášení poloh po okruhu, opouštění řazení, vyčkávání, informace o provozu, až po žádosti o letové povolení a taxování, a to postupně bod po bodu. Završeno to bylo letem do nedalekých a provozu našeho typu nakloněných Drážďan (EDDC).
Spousta začínajících vůbec netuší, že si lze s řídícím například po telefonické žádosti požádat o některé scénáře a vyzkoušet si je v klidu, v tréninkovém prostředí bez rizika ostudy a nedorozumění. Žák u mě vždycky dobře reagoval, když věděl, že řídící je seznámen s tím, že se bude učit frazeologii, navíc pak i řídící trpělivě opakoval nebo mluvil pomalu a zřetelně. Žáci se povětšinou nebojí komunikovat, bojí se zcela přirozeně ostudy, a tuto překážku je třeba ve výcviku odstranit.
Velkým blokem hlavně v počátcích je tedy strach z nedorozumění, ale tomu se nevyhneme, pokud chceme v anglické komunikaci postupovat dále. Navíc vždycky máte možnost v ČR přejít do češtiny a nebude to žádný problém ani ostuda. Nebudete první ani poslední, kdo se chce naučit komunikovat anglicky v kokpitu a řídící pro to mají pochopení. Dokonce i ti vojenští ve Kbelích.
Skvělou pomůckou pro začátek je také nácvik frazeologie na zemi, kdy se položí na stůl velká mapa a s instruktorem se prochází všechny komunikační scénáře, které mohou za letu nastat. Student komunikuje od nahození, přes odlet, let po trati až po přílet na letiště a přistání. Instruktor plní roli řídicího letového provozu. Stejný scénář má také jednodenní kurz, který vede Scott Cline, který učí angličtinu řídící letového provozu přímo na ŘLP. Scott je skvělý a pohodový chlapík a akce s ním jsou fakt zážitek.
Pokud máte vlastní zkušenosti a doplnění k tomuto článku, budu za ně velice rád v diskusi pod článkem.