Turbovrtulový letoun ATR 72-600 tchajwanské společnosti TransAsia včera dopoledne havaroval krátce po vzletu z Tchaj-peje. Podle posledních informací letounu zřejmě vysadil motor, stroj poté v náklonu narazil do silniční konstrukce a skončil v přilehlé řece Ťi-lung. Nehodu nepřežilo přinejmenším 31 lidí.
Podle informací serveru AVHerald stroj registrace B-22816 vzlétl z ostrovní metropole v 10:52 místního času (3:52 SEČ). Po necelé minutě posádka, kterou kromě velitele a druhého pilota údajně na tomto letu doplnil instruktor na jump seatu, vyhlásila stav nouze s informací, že letadlu vysadil motor. Další momenty zachytila jedna z kamer ve vozidlech na vyvýšené silnici, přes níž stroj padal k zemi.
Letoun prakticky bez levého křídla dopadl na vodní hladinu a ihned se začal potápět. Záchranným týmům se podařilo zachránit 15 lidí, 31 lidem se již naopak pomoci nedalo. Dalších 12 lidí se prozatím pohřešuje, velmi pravděpodobně se však nachází v trupu havarovaného letadla.
Na místo kromě vyšetřovatelů z tchajwanského úřadu ASC dorazili již také zástupci země výrobce letounu ATR (Francie/BEA) a výrobce motorů Pratt & Whitney Canada (Kanada/TSB). Žádné prozatimní závěry však úřady nevydaly.
na pprune.org se objevil i odkaz na záběr z auta v HD kvalitě. https://www.facebook.com/video.php?v=1053519784674205
Éro natažené jak šraňky, vypadá to, jakoby se to snažili v závěru "donést" přes tu dálnici, ale "upadlo" to po křídle vlivem nesymetrického odtržení proudění na křídle - v podstatě počátek vývrtky. Ten záběr ukazuje již - de facto - jen boj o to, kam to spadne. Důležité bude zjistit, co přdcházelo tomu, než se do té situace dostali.
z dostupných informací vyplývá, že přežili pasažéři co seděli v zadní části trupu, tj. od centroplánu k ocasu. Je to poměrně logické, křídlo absorbovalo část energie, pak se celá souprava stočila dopředu (piloti v podstatě neměli šanci přežít). Deformace přední části trupu zachránila ty vzadu.
Zatím je to předběžné, ale zdá se, že byl odstaven funkční motor. Po uvědomění si chyby se piloti pokoušeli motor opakovaně nahodit, ale to se již nepovedlo. Po celou dobu se pohybovali na minimálce, stall warning se opakovaně zapínal.
Ano, vypadá to tak - Váš první odhad 5.2. byl - zdá se - správný. Již je k tomuto tematu na Aerowebu nový článek, který pojednává o vypnutí funčního motoru zatímco se automaticky zapraporoval ten co doopravdy vysadil. Zajímavá diskuse se rozproudila na pprune.org (díky Shuppik za upozornění). Jsou tam k dispozici i grafy průběhu jednotlivých veličin pro levý i pravý motor, takže si z toho každý mohl udělat obrázek již v půběhu týdne. Dokazuje to, že tamní diskutující mají poměrně dobrý přístup k informacím. Bude zajímavé tuto diskusi sledovat i nadále, protože se mi tato událost jeví jako kandidát do příběhu o lidské výkonnosti, kapitola "mentální programování" nebo "vliv přítomnosti seniority na palubě". Co bylo skutečnou působící příčinou, že piloti odstavili funkční motor se snad ukáže poslechem CWR, který se, jak pevně věřím, tam dříve či později také "prosákne". Bohužel asi to nebude anglicky, protože většina lidí ve stresu a bezprostředním nebezpečí většinou hovoří svojí mateřštinou.