V pondělí pozdě odpoledne musel pilot Cirrusu SR22T vypustit nouzový záchranný systém poté, co začal stroj vykazovat nedostatek paliva. Stroj měl namířeno na havajský ostrov Maui, když letoun začal 230 mil severovýchodně indikovat nedostatek pohonných hmot, i když jich bylo na palubě dostatek. Problém byl pravděpodobně ve ventilech přídavných nádrží, které kvůli poruše neumožnily přečerpávání jejich obsahu. Pilot, který byl v tu chvíli na palubě sám, letěl na přeletu už čtrnáct hodin.
Pilot stačil včas kontaktovat pobřežní stráž, která se mu vydala na pomoc. Stroj registrace N7YT byl pak záchranným vrtulníkem a Herculesem C-130 pobřežní stráže naveden do oblasti, kde se zrovna pohybovala komerční loď. V její blízkosti vypustil pilot záchranný systém, aby ho pak nezraněného mohl z vody zachránit člun z lodi Veendam.
Padák konal svoji práci přesně až do přistání na hladinu. Pak se mi zdá, že tomu Cirrusu vlivem větru a vláčení po hladině (která se zdála relativně klidná) docela rychle pomohl pod hladinu. Pilot sám stihl opustit letadlo tak tak. Být tam více lidí na palubě, už by mohli mít vážné problémy při opuštění letadla. Moc dlouho ten Cirrus na hladině nepobyl. P.S. pro kritiky : nečekám, že by se doplavili až na Havaj :-)
zajímavé video. Z toho plyne poučení, že vypuštění padáku plánovat v dostatečné výšce a během snášení se na padáku jest dobré se připravit k okamžitému opuštění paluby. Pilot si již otevřel dveře a v podstatě se moc nezdržoval. Ano, je škoda, že to nemá nějaké uvolňování již nepotřebného padáku, ale je to na záchranu holého života a jako takové to fungovalo bezvadně.
Přijde jenom mně čiré bláznovství letět sólo 14 hodin na Havaj (do pádu, tedy plán byl zřejmě delší) s jednomotorovým Cirrusem a přídavnými nádržemi u kterých evidentně pilot neprovedl zkoušku funkčnosti přečerpávání před letem v reálu? Asi mám svůj život radši při pomyšlení, že by mu to zakokrhalo někde uprostřed cesty a poblíž by nekroužil Herkules, byť to má záchranný padák ale ne padák na blbost a smůlu...
Standardní výdrž Cirrusu je asi 6 hodin, tudíž přívod paliva z přídavných nádrží musel ze začátku letu fungovat. Porucha nejspíše nastala až během letu (ale další detaily zatím nejsou známy). Tři hodiny se Lue Morton snažil závadu odstranit, i s pomocí mechanika na telefonu. Během těchto tří hodin byla pečlivě naplánována i záchranná operace, včetně příletu Hercula a nasměrování k lodi. Vítr u hladiny byl 28 uzlů, vlny vysoké 3-4 metry, což přispělo k rychlému potopení letounu.
Ale ano, ferry piloti musí být oběcně trochu odvážnější než ostatní.
Tak jsem náhodou narazil na toto video, kde je rozhovor s pilotem a dokonce jsou tam záběry z kabiny, které stačil natočit.. http://abcnews.go.com/GMA/video/harrowing-moment-pilot-ditched-doomed-plane-caught-video-28512296