V úterý, 19.1., se poprvé vznesl do vzduchu první plnohodnotný letoun G90NX americké firmy Nextant Aerospace. Turbovrtulový obchodní letoun pro šest cestujících s dvoučlennou posádkou teď čeká řada testů vedoucích k certifikaci typu. Té plánuje firma dosáhnout s tímto ambiciózním projektem do dvou měsíců.
Stroj rozhodně není nepodobný strojům řady King Air taktéž americké společnosti Beechcraft. On ostatně také King Air je. Firma Nextant se totiž specializuje na přestavbu a modernizaci obchodních letounů. Po úspěšném typu Nextant 400Xt, vycházejícího z Hawker/Beechjet 400a, byla na letošním veletrhu NBAA představena přepracovaná verze King Airu C90 pod jménem G90NX.
Foto Nextant Aerospace
Drak letadla zůstal zachován, z původního vybavení, hlavně v oblasti avioniky, však zbylo jen pramálo. Největší změnou prošel kokpit, v němž nyní kromě dvou displejů z řady G1000 pro každého z pilotů dominuje patnáctipalcový multifunkční display (MFD) s mapovými podklady uprostřed palubky. Ovládání letounu bylo navíc upraveno tak, aby byl letoun schopen obsluhovat jen jeden pilot namísto běžných dvou. Kvůli tomu přibyl software, který má jednomu pilotovi práci usnadnit. Jedním z nich je například automatický systém tlakování kabiny, který je spolu s dalšími podsystémy založen na datech z letového počítače, pilot se tak může soustředit na samotné řízení Nextantu.
Další velkou změnou, související i s českým průmyslem, je výměna původních motorů za jednotky General Electric H75. Motory řady „H“ jsou totiž produktem české firmy GE Aviation Czech, typově stále vycházející z upraveného motoru M601. Co se G90XT týká, nové motory u stroje vedly k výraznému snížení hluku, což přispívá hlavně k pohodlí cestujících. Letoun navíc dosahuje vyšších výkonů a snížila se u něj i úroveň vibrací za plného chodu. Velkou novinkou je i digitální ovládání pohonných jednotek. Jakýkoliv povel od pilota je vyhodnocen systémem, který upravuje nastavení různých částí pohonné soustavy tak, aby byl chod co nevíce plynulý a efektivní. V kabině tím pádem ubyl třeba ovladač nastavení úhlu vrtule, který je nově řízen podle aktuálních podmínek počítačem.
Foto Nextant Aerospace
Finální verze projektu má být konkurencí obdobné modernizované verzi King Airu G90GTx, upraveným samotnou firmou Beechcraft. Oproti němu má verze NX modernější avioniku a výkonnější a ekonomičtější motory. Nextant Aerospace navíc předpokládá jednotkovou cenou okolo 2,6 milionu dolarů, což je o 1,2 milionu méně, než za model GTx požaduje Beechcraft. S dodávkou prvních kusů svým zákazníkům počítá Nextant hned po dokončení certifikace, tedy ve druhém čtvrtletí letošního roku.