Mezinárodní letiště, které by odbavilo ročně tři a půl milionu cestujících, ve Vodochodech nejspíš v dohledné době nevznikne. Komise ministerstva životního prostředí totiž doporučila šéfovi rezortu Richardu Brabcovi zrušit studii vlivu stavby na životní prostředí, v níž dalo loni předchozí vedení ministerstva projektu zelenou. Kladné stanovisko je podmínkou k celé modernizaci. O postupu ministerstva informoval server iDNES.cz.
Studie vlivu na životní prostředí EIA, kterou vlastník letiště, společnost Penta, získal loni v květnu, byla trnem v oku zejména okolním obyvatelům, kteří si rozšíření letiště a s tím související zvýšení provozu a zejména hluku dlouhodobě nepřejí. Nový ministr Brabec proto brzy po volbách studii zrušil. Penta sice toto rozhodnutí napadla, speciálně ustavená komise ovšem nyní verdikt šéfa rezortu doporučila potvrdit.
Vizualizace modernizovaného letiště ve Vodochodech
Penta nyní další kroky zvažuje. „Možností je více, záleží na právním výkladu. Jednou z nich je žaloba k Nejvyššímu správnímu soudu, aby prověřil zákonnost postupu. To může trvat zase několik let,“ sdělil iDNESu mluvčí společnosti Martin Danko. Rozhodně to však prý neznamená konec zamýšlené modernizace.
Jisté je, že rozšíření letiště do podob aeroportu, na němž by pravidelně přistávaly například nízkonákladové aerolinky, čeká další výrazné zdržení. Faktem je, že jen vypracování předchozí studie EIA trvalo bezmála pět let. A pokud bude chtít Penta projekt realizovat, bude muset o zpracování studie požádat znovu.
jak může "vlastník ZÍSKAT" a "ministr ZRUŠIT" studii EIA?? To je, jako by někdo zavedl nebo zrušil gravitaci..... Ta zmatečná slova se zdají být zvolena poněkud nevhodně, řekl bych.....
Tu studii přece vlastník ZADAL k vypracování, někdo ji UDĚLAL a ta studie reálně EXISTUJE a nikam nezmizela. A z ní VYPLÝVÁ nějaký ZÁVĚR. Ten může projekt stavby z pohledu vlivu na životní prostředí SCHVÁLIT nebo ZAMÍTNOUT, protože stavba Eventuálně žádat DOPLNĚNÍ nebo PŘEDĚLÁNÍ projektu, pokud ke kladnému závěru něco SCHÁZÍ, nebo pokud je v projektu faktická CHYBA, opominutí něčeho podstatného či jiný nedostatek.
Ministr pak může v případě velkých projektů, jako je tento, vytvořit komisi, která bude o projektu s vlastníkem JEDNAT jako s partnerem, ale to je asi tak všechno, řekl bych.
Jinak chápu, že stát by asi měl mít možnost nějak jasně formulovat své záměry a ovlivňovat stavby letišť (například s ohledem na rozdělení vzdušného prostoru) a nemusel to maskovat těmahle šachama s EIA.
Smyslem mého příspěvku je přání, abychom se na serveru pro piloty vyjadřovali jasně a srozumitelně (jako to děláme na letecké frekvenci) a nepublikovali zde slovní a myšlenkový plevel z našeho sametového státního blázince.
Systém posuzování projektů z hlediska životního prostředí - tzv. EIA je, dle mého názoru, v ČR dostatečně transparentní a má jasný průběh končící až rozkladovým řízením vlády.
Pokud to někoho zajímá stačí zadat http://portal.cenia.cz/eiasea/view/eia100_cr. Zde pak dát do vyhledávání Vodochody, vybrat projet Letiště a objeví se všechny dokumenty o kterých Pavel píše - tj. oznámení záměru, zjišťovací řízení, dokumentace EIA, posudek, veřejné projednání včt. vypořádaní se s připomínkami, stanovisko ministerstva až po rozkladové řízení vlády.
Muze mne nekdo vysvetlit, jake pravo ma obyvatel, ktery se dobrovolne pristehoval k letisti, rvat a podavat stiznost na provoz toho letiste? Zde se nestavi nova RWY apod, jen se uvazuje o modernizaci a novych budovach.
Tedy zachovani stavajiciho stavu a vymena hlucnych stihacek za tiche dopravaky.
Kamarad se dobrovolne (levne) pristehoval par desitek metru k D1. Ze by si take zacal prosazovat klid a ...
Keni, to jsou ale dvě různé věci. Právo řvát má asi každý, ale na druhou stranu není nikdo povinen ho poslouchat. Nicméně oficiálním důvodem pro zrušení té studie mají být procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci - tolik uvedlo samo ministerstvo.
Bohužel, s tou nepoviností poslouchat to bude trošku jinak. Stačí si vzpomenout na Točnou, třetí (již existující a nedodělanou nepoužitelnou) RWY na LKPR. Nebo jen omezení rychlosti na dálnicích v polích (D8 před Prosekem) apod.
Silnice, továrna, železnice, letiště dělá hluk, omezuje místní flóru a faunu. V největší slávě Aera se na LKVO dělalo několik set stíhaček ročně a jistě tisíce záletů, motorových zkoušek apod. Tedy je to stav, několik desetiletí běžný a tedy v dané lokalitě normální. Takto by se k tomu mělo přistupovat.
Ale to zde stejně nevyřěšíme, ale mělo by to někoho napadnout, že pokud někam přijdu, nemohu požadovat, aby se to místo přizpůsobilo mně. Nebo se můžeme vrátit zpět na stromy a žít ekoteroristicky se souladu s přírodou a ne s rozumným kompromisem.
Souhlasím s Vámi, Keni. Nemyslel jsem to tak, že řešením je totální ignorace. Ale že cílem by měl být kompromis (př. budeme létat s dopraváky, ale jen ve dne od 8 do 20). Také moc nemám pochopení pro nové obyvatele Hostivic apod., kteří se v bezprostřední blízkosti letiště diví, že jim nad hlavou létají letadla. Mimochodem, zaujala mě ta Vaše poznámka o třetí dráze v Ruzyni. Pokud je mi známo, RWY 06R/24L je stále jen na papíře. Nebo víte něco víc? Tímto se omlouvám zbytku čtenářů za off-topic...
Jak jsem výše uvedl zdroj tak z něj pár údajů.
Posudek EIA uvádí:
2008 - 1.600 letů,
2009 - 9.678 letů,
cílový stav - 35.000 letů.
Rok 2008 a 2009 dělte 250 letovými dny, cílový stav dělte 365 dny a dostanete počet letů za den. Provoz se uvažuje od 6:00 do 22:00.
Možná by bylo dobré se zamyslet nad tím "komu ku prospěchu" když se Vodochody nedostaví. Letiště Václava Havla by pak mělo konkurenta a jeho cena by šla při privatizaci dolů ...
A co původní 22/04? Ta je stále dnes v mapách. Takže existuje a stačí jen zmodernizovat a nepatrně prodloužit. Dokonce se po válce paraelní dráha i stavěla, poté jak jsem slyšel z politických důvodů přerušeno. Bohužel přistání 22/24 vzlet 04/06 se kříží.
http://www.letiste-ruzyne-praha.cz/letiste-info.htm
Nechápal jsem jednu ex-kolegyni v cestovce, která proti rozšíření letiště strašně nadávala. A hlavní důvod byl ten, že si tam vyhlédli LEVNÝ baráček. A bohužel, nejenom že jsou tací slyšet, ale většinou se jim i vyhovuje.
Keni, napište mi prosím na adam.zuska@aeroweb.cz. Na to politické zastavení stavby paralelní dráhy bych se rád podíval. Budoucí využití 04/22 je asi opravdu nereálné, nejen kvůli kříženému přiblížení.
Zdravím kolegy piloty. Sám v jedné přilehlé obci již 7 let bydlím a dovolil bych si tedy se s Vámi podělit o místní názor. Stručně v bodech: 1) Skupina Penta nemá žádný zájem o provozování letiště ani o letectví jako takové - z její strany je to čistá spekulace typu, koupím, "zařídím papíry" (pod uvozovky lze dosadit i jiná slova) a prodám. 2) Nikomu nevadí letiště jako takové s provozem, který na něm minulých cca. 10-15 let funguje. Vadí nám podsouvání projektu jako veřejného zájmu. Dále nám vadí plánovaný počet letů se směšnými sankcemi za porušení. 3) Mě osobně nejvíc vadí, že se nám všem před očima krade. Tím myslím, degradaci cen okolních nemovitostí, degradaci ceny Ruzyňského letiště, atd... jen proto, aby několik spekulantů vydělalo.
1)a co jako? absolutne nechapu, proc by mela mit penta zajem o letectvi? udelali investici a chteji, aby z toho byl zisk. to je snad uplne normalni.
2) me osobne to tedy rozhodne jako verejny zajem pripada. nejenom, ze vznikne spousty pracovnich mist, ale vznikne i lowcost letiste pro prahu.
3)tak si nemate kupovat dum u letiste, kdyz Vam pak vadi, ze tam litaji letadla. navic u vodochod se dalo dosti ocekavat, ze to tam nezustane jen tak ladem, kdyz fabrika prakticky skoncila. a urcite Vam strasne rve zily, ze klesne na cene letiste na ruzyni...
To co tu píšete je velmi povrchní pohled. 1) To letiště tak jak je naprojektováno po rezšíření natolik ovlivňuje okolí, že dosáhnout povolení standardní cestou není možné. Problém je ten, že Pentě s její pověstí nikdo nevěří, že podmínky v ekologické zprávě splní. Nikde není napsané jak a do kdy to má udělat, ani případné sankce. Toliko k Pentě, ať si to každý přebere jak chce, ale chápu, že v tomto státě je tolerance k nepravostem velmi vysová. 2) Není to veřejný zájem. Je to zájem o zisk jedné konkrétní skupiny. Jaká konkrétně pracovní místa vzniknou? Nezaměstnanost ve Středočeském kraji skutečně není tématem jedna a i kdyby byla tak letectví je natolik úzký obor, že by ho rozšíření Vodochod skutečně neřešilo. Mimo to si myslím, že dodělání další dráhy na Ruzyni je mnohem logičtější řešení. 3) Já psal, že tam bydlím a rád bych zprostředkoval názor místních, jenž je často disinterpretován. Jak jste přišel na to, že jsem si tam koupil dům například? Pokud Vám, ale nevadí jak v tomto státě věci chodí a žíly Vám rve jen to co se Vás bezprostředně týká zkuste to na pár let třeba v Řecku a možná názor změníte.
1. nemyslím že druhé letiště pro Prahu by byl veřejný zájem. Spíše naopak, letiště Ruzyně je státní(tedy nás všech)a docela obstojně vydělává. Je tedy veřejným zájmem aby pár baťužkářů cestovalo levně za cenu zhoršení Životního prostředí prostřednictvím výjimek z hlukových a emisních norem?
2. kde berete jistotu že by se nové letiště stalo žádanou destinací pro LC aerolinie? Soukromník který investuje do letiště na něm bude chtít vydělat a určitě nebude odpouštět LC aeroliniim poplatky jako to dělají různé místní vlády na svých nevyužitých letištích vzdálených desítky až stovky kilometrů od center měst. Ne nadarmo se říká že Ryainar jsou nejdotovanější aerolinky v evropě.
Aleši, nezlobte se na mě, ale je vidět, že jste se o danou problematiku neměl vůbec snahu zajímat. Hledání googlem asi 0,05 vteřiny... Zde:http://www.vodochodyairport.cz/cs/pro-media/novinky/pracovni-mista-na-letisti-vodochody/
Jinak doporučuji prostudovat toto: http://www.vodochodyairport.cz/cs/fakta-a-myty/ Samozřejmě je to napsáno tou zákeřnou a hnusnou Pentou, ale možná vám to rozšíří obzory za hranice vašeho plotu a nebudete apriori všechno nesmyslně bojkotovat. Mně na tomto státě hlavně vadí maloměšťácký přístup velkého množství lidí, kteří mají omezený rozhled, myslí jen na sebe a nedokážou myslet s nadhledem a brát věci pozitivně. A nejsou to zdaleka jenom letiště. Je to v podstatě jakákoliv stavba, ať už dopravní, energetická, průmyslová nebo jiná. To mi fakt rve žíly :-) S tímto myšlením se k prosperitě nedohrabeme :-) Všichni vzdychají touhou, jak boží to je v Londýně, Berlíně, Paříži a podobných městech, kolik tam mají letišť, nádraží, obchvatů, dálnic, ale když chce někdo udělat něco tady, tak milión protestů, protože vám přece klesna cena nemovitosti, ostatní nezájem...
0,05s na googlu... co dodat. Jinak skutečně si myslíte, že ty řidiči speciálních vozidel, IT inženýři, ATC, atd jsou tou skupinou která má nouzi o práci? Chtěl jsem vám poskytnout pohled od lidí jichž se to týká (mě osobně až tak ne, ale to nebylo cílem sdělení). Rozhodně jsem neočekával, že někdo bude věštit kolik času jsem dané věci věnoval, nebo mne obviňovat z apriorního bojkotu všeho pokroku. Inu, sdělení bylo předáno. howgh
Asi jsem se blbě učil, ale následující jsem pochopil jako Vaše stanovisko: "Vadí nám podsouvání projektu jako veřejného zájmu. Dále nám vadí plánovaný počet letů se směšnými sankcemi za porušení. 3) Mě osobně nejvíc vadí, že se nám všem před očima krade. Tím myslím, degradaci cen okolních nemovitostí, degradaci ceny Ruzyňského letiště, atd... jen proto, aby několik spekulantů vydělalo." No a ostatní Vám tu píší, že pokud budou všichni zastávat podobné názory, nenakoupíme si v žádném supermarketu, nebudeme pracovat a vyrábět v průmyslových zónách, nebudeme jezdit po nových silnicích/obchvatech/dálnicích, nebudeme těžit nerostné suroviny, nebudeme mít kde stavět nové objekty pro služby a bydlení, protože všichni budou kňučet, že jim to vyhovovalo jak to bylo předtím. A ano, vždycky na tom někdo vydělá, protože Vy do toho své peníze nevložíte a nechali byste to letiště klidně zaniknout, tak to musí udělat nějaký investor, víme? Mějte se fajn.
Londýn, Paříž mají sice víc letišt ale taky jsou to města větší v porovnání s Prahou. Londýn je cca 8.5x větší a má 4 letiště. Paříž 2.5x větší a má 2 letiště. Takže v počtu obyvatel na jedno letiště nejsme za těmito metropolemi rozhodně pozadu. Myslím že Praze by zatím bohatě stačila další dráha-tolik k veřejnému zájmu.
Pokud někdo chce vybudovat nové letiště tak at to klidně udělá,za svoje a pouze pokud splní veškeré normy a ne že normy se budou přizpusobovat.
V případě dalšího letiště pro Prahu se ale bojím že takový zájem mezi turisty není aby se zde uživilo další letiště, takže to dřív nebo později bude další tunel na evropské peníze kde zisky půjdou do soukromé kapsy a navíc poklesne zisk na Letišti v Ruzyni
Dosti se pletete, Paris ma tri velka letiste, i kdyz to Le Bourget se používá na soukromé lety, něco jako terminál jih na Ruzyni.
K tomu CDG má 4 dráhy oproti dvoum na Ruzyni. Dokonce i menší Orly má 3 dráhy. Tedy Pari, která jako město je menší než Praha a pouze při započítání okolních aglomerací (Středočeského Kraje) je to něco jiného.
Paris má asi 1\4 rozlohu na 2.mil obyvatel a tři letiště s celkem 10 dráhama (Bourget 3, CDG 4, Orly 3).
Praha má 4x větší rozlohu a jen těsně nad 1\2 obyvatel s jedním letištěm, dvěma současně nepoužitelnýma drahama.
Takže jediné rozumné řešení při těch monopolních službách Ruzyně je létat z Wien, Leipzing, Dresden, Munich a Nuremberg. Věřím tomu, že 80% populace středočeského kraje o to druhé letiště má zájem. To letiště tam stojí již přes 60let. Jak dlouho tam máte baráček. Rozčilujte se na šikovného relitního makléře a na Vaší blbost.