Česká odnož koncernu General Electric GE Aviation Czech usiluje o certifikaci své rodiny motorů „H“ pro použití dieselového paliva S10. GE si již podala žádost u Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) o schválení jeho používání. Tento krok by měl přinést úsporu v podobě snížení nákladů na pohonné hmoty a to až o 25 %.
Diesel S10 |
Dieselové palivo S10 je jedním ze standardů motorové nafty používané v Brazílii. Číslovka 10 udává podíl síry v naftě, který odpovídá 10 ppm (částicím síry v milionu částic nafty => 10 mg v 1 kg). |
Motory řady H jsou již přímo konstruované pro efektivní nízkonákladový provoz s jednodušší formou údržby. GE pro ně v rámci certifikace vyvíjí i nové elektronické ovládání motoru, které by mělo ještě více zefektivnit práci pohonných jednotek a zároveň zmírnit pracovní zatížení pilota. Výhodný provoz této řady motorů cílí hlavně na Brazílii, kde je největší počet uživatelů motorů GE. Těm by mělo právě zmenšení nákladů na provoz pomoci a utvrdit tak postavení firmy General Electric v této lokalitě. Snížením nákladů o oněch 25 % by mělo provozovateli ušetřit kolem 225 000 amerických dolarů v každém intervalu do generální opravy motoru. V průměru spotřebuje jeden motor řady H do generální opravy 648 000 litrů pohonných hmot.
Motory řady H, konkrétně typ H80, se vyrábí přímo v továrně Letov v pražských Letňanech. Jde o modifikaci legendárního motoru Walter M 601. Ten je, jak ve své původní verzi, tak již ve verzi H80, použit v letounu L410. Úprava motorů H75, H80 a H85 pro pohon dieselovým palivem je ale událost celosvětová. Různé verze těchto pohonných jednotek jsou součástí velké řady letounů, jako zemědělského Thrush 510g či turbovrtulového dopravního letounu Nextan Aerospace G90XT.