Nevšední kauza aktuálně doslova otřásá leteckou veřejností ve Spojených státech amerických. Federální letecký úřad (FAA) totiž řeší incident řídicího letového provozu z věže letiště Hartsfield v Atlantě, který minulou středu nařídil Boeinu 777 krátce před přistáním provést průlet, aby vzápětí svůj pokyn zrušil s odůvodněním, že jen vtipkoval. O incidentu informoval server AVweb.
Triple Seven společnosti Delta Airlines byl právě ve fázi konečného přiblížení, když jeho posádka dostala do sluchátek zřetelný příkaz "Go around!" Piloti okamžitě zahájili postup nezdařeného přiblížení, ale ještě v tu chvíli se slova ujal znovu dispečer: "Jen žertuju, Delta 630, po přistání za vámi nikoho nemám, očekávejte uvolnění dráhy doprava." Lehce opařená posádka přesto opakovala přiblížení a boeing bez problému přistál na druhý pokus.
Foto Wikipedia
Pohnutky, které vedly řídicího k tomuto "vtipu", jsou alespoň prozatím asi tajemstvím vyšetřovatelů a samotného aktéra, který se již údajně za svůj čin omluvil pilotům Delty i svým kolegům řídicím, jejichž pověst tím v očích veřejnosti logicky utrpěla. "Je to naprosto nevhodné a neomluvitelné," uvedl včera rázně mluvčí Národní asociace řídicích letového provozu (NATCA) Doug Church. "NATCA spolu s FAA drží ty nejpřísnější profesní standardy pro bezpečnost celého systému řízení letového provozu. A tento řídicí se zachoval velmi neprofesionálně."
Je divné, že ač jsou psychotesty na tuto pozici tak přísné tak že někdo proklouzne. Docela by mě zajímalo, jestli to měl promyšlené a byl to opravdu vtip a nebo to bylo zkratovité jednání. Mohl říct i něco horšího: na vašem vysunutém podvozku chybí kola :-) Takže pokud byl do teď výborným pracovníkem tak ho nechat prohlédnout, něco zaplatit a mohl by pracovat dál. Asi bych mu ten G/A nenechával platit, urcitě při své práci zkrátil trasy společnosti Delta Airlines nesčetněkrát aniž by musel a ušetřil mnoho peněz jinde a jindy.
No pokud prošel psychotesty a pak tohle udělá tak dal jasně najevo, že jeho přítomnost před obrazovkou radaru je omyl. Umyslné zmatení posádky, na jejichž palubě je 250 lidí je neomluvitelné. Zkuste se vžít do situace řídícího, jestli by vás tohle napadlo...
Další aspekt je co se muselo honit hlavou cestujícím, když se nezdařilo přistání. Ještě že byly v nevědomosti, jinak by mu pak šli utrhnout hlavu :-)
1. Vyhodit. Boeing 777 není ultralight.
2. Zvážit stíhání pro obecné ohrožení.
3. Nechat ho to zaplatit.
4. Udělat prověrku mezi řídícími na letišti. To ho nenapadlo jen tak... že by atmosféra na pracovišti?