Smělý plán společnosti Airbus sestrojit v horizontu 15-20 let dopravní letoun pro krátké a střední tratě s kapacitou 70 až 90 lidí na elektrický pohon není pouze myšlenkou v hlavách či na papíře. V minulém týdnu provedl úspěšný vzlet elektricky poháněný dvoumístný letoun Airbus E-Fan, který má být testovacím pionýrem nových pohonných technologií evropského výrobce.
Kompozitní dolnoplošník se sedadly v uspořádání za sebou zdobí dvě gondolované vrtule, z nich každou pohání samostatný elektromotor a stroj tak dohromady disponuje výkonem 60 kilowatt neboli 80 koní. Zhruba půlhodinová výdrž v křídle umístěných baterií dává tušit, že E-Fan skutečně není ničím jiným než právě testovacím letounem. Zvýšení výdrže bude aktuálně hlavním úkolem vývojářů z týmu Airbus Group Innovations.
Video Airbus Group
Vývoj elektrických pohonů reflektuje společenskou snahu o snížení vlivu člověka na znečišťování životního prostředí. K jejich širokému uplatnění v letecké dopravě však chybí především technická nedokonalost a nízká výkonnost v kombinaci s ekonomikou provozu. Ačkoliv můžeme pozorovat snahy o výrobu menších sportovních elektro-letounů, plán Airbusu vyvinout regionální letoun, který by byl schopen bez paliva přinejmenším vzletu a přistání, je v současnosti ojedinělý.