Nestandardní formu protestu zvolili opět čeští řídicí letového provozu. Během zítřka budou striktně dodržovat letové trasy či plánované letové hladiny a podpoří tak své kolegy z některých dalších evropských zemí, kteří protestují již dnes. Může tak příležitostně docházet k neplynulému toku letecké dopravy nad Evropou a zpožďování letů. Řídicím se nelíbí plánované změny Evropské unie v souvislosti s projektem Jednotného evropského nebe.
"Členové CZATCA (profesní a odborová organizace řídicích letového provozu ČR - pozn. red.) podpoří Evropský den protestů 2 striktním dodržováním všech daných pravidel pro řízení letového provozu (neposkytování informací, které nejsou povinné; žádné zkracování tratí; dodržování plánovaných letových hladin) v době od 7 do 19 hodin místního času 30. ledna 2014," stojí v prohlášení na stránkách organizace. Čeští řídicí se tak připojí ke kolegům z Portugalska, Itálie či Francie, kde již protesty propukly či propuknou během dneška, a to ne vždy tak přijatelnou formou jako v tuzemsku.
Budova IATCC v Jenči / Foto ŘLP
Řídicím i dalším zaměstnancům v sektoru letecké dopravy se nelíbí změny v návrhu projektu Jednotného evropského nebe 2+ (SESII+), který plánuje uvést v život již deset let starou ideu sjednocení letového prostoru nad Evropou, zkrácení letových tras a zefektivnění transevropských letů, což má přinést úspory především aerolinkám. Dispečerům se však nelíbí, že by za účelem dosažení těchto cílů měly pravomoci národních organizací přejít daleko více do rukou unijních orgánů a v ohrožení by byly i stovky pracovních míst. Obavy panují také kolem bezpečnosti celého jednotného systému.
"Na základě SESII+ se také prostřednictvím Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) výrazně zvýší pravomoc leteckých dopravců ovlivňovat investice a rozvoj jednotlivých podniků řízení letového provozu v členských státech Evropské unie. V neposlední řadě návrh SESII+ obsahuje povinnost oddělit od poskytovatelů služeb ŘLP tzv. podpůrné služby, jako je například technické zajištění optimální funkce jednotlivých systémů," připomínají čeští řídicí v prohlášení CZATCA. "Všechny zmíněné návrhy jsou bezprecedentním zásahem do odvětví, které má v rámci Evropy ojedinělou úroveň stability, soběstačnosti a především je primárně odpovědné za bezpečný pohyb letadel v evropském vzdušném prostoru."
Největší problémy v souvislosti s protesty řídicích se očekávají ve Francii, a to právě během zítřka, kdy má Dopravní výbor Evropského parlamentu projednávat návrhy změn. Protesty v Portugalsku již dnes zapříčinily zrušení asi dvacítky letů. Teprve včera od úmyslu stávkovat odstoupili dispečeři v Německu. Celkem se protestů zúčastní řídicí v 11 zemích.