Před devadesáti lety se vzneslo první letadlo v barvách ČSA

29.10.2013

Před devadesáti lety se vzneslo první letadlo v barvách ČSA
Před devadesáti lety se vzneslo první letadlo v barvách ČSA (Zdroj: Aeroweb.cz)

Když se dvojplošník Aero A-14 "Brandenburg" registrace L-BARC vydal 29. října 1923 na svůj let z pražských Kbel do Bratislavy, odstartoval tím éru letecké přepravy pod značkou ČSA, tehdy Československé státní aerolinie. Společnost pyšnící se devadesátiletou historií však musela bojovat o svou budoucnost.

Na palubě prvního letu tehdy byli pilot Karel Brabenec a redaktor Lidových novin Václav König. Síť hlavních destinací tvořila kromě Bratislavy města jako Brno, Ostrava, Mariánské Lázně, Karlovy Vary či Košice. Prvním zahraničním cílem letadel ČSA se stal na počátku 30. let Záhřeb. Tuto linku také obsluhoval nový Ford 5 AT-C TriMotor. Ten už nesl na trupu registraci počínající mezinárodní značkou OK, která nahradila do té doby používané L.

V roce 1937 se hlavní základnou ČSA stalo nově vybudované letiště v Praze-Ruzyni. Druhá světová válka však znamenala zastavení provozu civilní letecké dopravy, a tak i ČSA svou činnost obnovily až v březnu 1946. O rok později první letouny opustily hranice Evropy - na linkách do Istanbulu či Káhiry.


Populární Dakota DC-3 byla v roce 1947 ve flotile zastoupena 31 kusy

Druhá polovina padesátých let znamenala vstup do proudové éry. Tupolevy Tu-104A začaly koncem roku 1957 pravidelně obsluhovat linku do Moskvy. V šedesátých letech se prvně vydal letoun s ČSA na trupu také přes Atlantik, konkrétně do kubánské Havany. V roce 1970 byla otevřena také linka z Prahy do New Yorku. Pilíře flotily porevolučních ČSA tvořily dálkové letouny Airbus A310, Boeingy 737 a turbovrtulové letouny ATR 42 a ATR 72.

Název České aerolinie nosí společnost se značkou ČSA od roku 1995 jako důsledek rozpadu federativního státu. Nové tisíciletí však přineslo první ekonomické problémy a neúspěšné pokusy o privatizaci aerolinií. Hospodářská krize potom pouze zvýraznila provozní ztráty z předchozích let a společnost se ocitla takřka na prahu své existence. Stát se opakovaně pokoušel prodat alespoň část společnosti, což se podařilo v roce 2012, kdy 44% podíl akcií získal korejský národní přepravce Korean Air.

Díky vstupu korejského partnera společnost opět zavedla dálkovou linku z Prahy do Seolu, kterou obsluhuje Airbus A330-300. Kromě něj mají ČSA ve flotile dalších 22 letadel, 6 x Airbus A320, 9 x Airbus A319, tři ATR 72-500 a čtyři ATR 42-500.


Airbus A330 / Foto České aerolinie

Historii ČSA jsme podrobněji připomněli již ZDE!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář