K nebezpečnému sblížení dvou dopravních letadel ve stejné výšce došlo loni 7. září při přiblížení na dráhu 24 pražského letiště Václava Havla. Posádka francouzského Airbusu A319 nepostupovala podle pokynů v příletové mapce, v důsledku čehož navedla letoun na kolizní kurz s Boeingem 737-500 Českých aerolinií. Závěrečnou zprávu z vyšetřování tohoto incidentu dnes zveřejnil Ústav pro odhalování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).
Podle závěrů vyšetřovatelů došlo k selhání lidského faktoru, a sice "nedodržení stanoveného postupu ATS posádkou A319", což vyústilo v nebezpečné snížení minima horizontálního rozstupu až na vzdálenost 1,7 námořní míle (3,1 kilometru). Situaci musel svým zásahem vyřešit řídicí letového provozu, pročež je událost dle předpisu L13 hodnocena jako vážný incident.
Foto ÚZPLN
Francouzská posádka měla podle standardního přístrojového příletu (STAR) LOMKI 4S po minutí bodu počátečního přiblížení (IAF) ERASU pokračovat severovýchodním kurzem a očekávat radarové vektorování. Místo toho však začala točit pravou zatáčku pro zachycení ILS paprsku dráhy 24. Ve stejné výšce (4 000 stop) se však na zmíněnou ranvej přibližoval boeing v barvách ČSA.
"ATC řešil vzniklou situaci pokynem posádce A319 k zatáčce doleva do kurzu 060°. Tento pokyn vydal při vzdálenosti obou letounů 4,1 NM. Posádka A319 tento pokyn potvrdila a oznámila, že `sleduje standardní přílet`. Vzhledem k pomalé reakci posádky A319 ATC opakoval instrukci točit doleva. V té chvíli byla vzdálenost mezi letouny 3 NM. Po potvrzení této instrukce dostala posádka A319 další instrukci stoupat na FL 60. Tuto instrukci posádka A319 potvrdila. I přes tato opatření došlo ke snížení minima horizontálního rozstupu na 1,7 NM," konstatují vyšetřovatelé.
Podle ÚZPLN tak bylo hlavní příčinou nerespektování příletové mapky a její možné nepochopení. To dokládá i výpověď francouzských pilotů, podle níž první důstojník radil kapitánovi, aby si postup po minutí IAF ujasnili s ŘLP, avšak kapitán na jeho návrh nepřistoupil. Předčasným zatočením s následnou pomalou reakcí pak francouzští piloti vystavili několik stovek lidí značnému riziku.