Dárek ke kulatému výročí
Hlavní dráha pražského mezinárodního letiště Václava Havla nesoucí označení 06/24 slaví v letošním roce pomyslné padesáté narozeniny. Je o devět let starší než dálnice D1 a podobně jako ona již delší dobu potřebovala velkou rekonstrukci. Ta první zde totiž proběhla již před dlouhými jednadvaceti lety.
Tehdy techničtí pracovníci kompletně vyměnili její povrch v délce asi 1 500 metrů. Střední část dráhy, jež nebyla součástí opravy z počátku 90. let, se dočkala své rekonstrukce během dvou etap v letech 2004 a 2005. Jelikož se však v této době předpokládalo, že nejpozději do konce desetiletí bude na Ruzyni v provozu také paralelní dráha, byla oprava provedena tak, aby překlenula dobu do otevření nové ranveje. Pak by mohl být provoz bez problémů přesunut o pár metrů vlevo a neomezoval by obyvatele některých pražských čtvrtí a okolních obcí, což je v současné době jeden z hlavních problémů.
Foto časopis Runway 4/2013
Protože se však v případě nové paralelky ještě ani „nekoplo do země“, a také proto, že pravidelné „krátké“ jarní a podzimní revize přestávaly stačit, rozhodlo se vedení letiště přikročit k realizaci velké generální opravy. Představitelé pražského vzdušného přístavu ji původně plánovali na tři etapy v letech 2012, 2013 a 2014.
Během první fáze pracovníci stavebních firem opravili 900 metrů nejponičenějšího úseku. Střední část měla přijít na řadu letos a poslední úsek v roce 2014. Protože však hluk letadel, přistávajících během loňského léta zejména přes hustě obydlené pražské čtvrti, rušil obyvatele, rozhodlo vedení letiště v závěru letošního ledna o spojení druhé a třetí části v jednu etapu, která právě dnes končí. Jelikož jde o dva spojené úseky, svou délkou přesahuje letošní část etapu z loňska takřka o dva měsíce (ta první se uskutečnila v termínu 15. května až 8. srpna, i když provoz byl skutečně zahájen už 1. srpna).
Nižší cena za stejnou kvalitu?
Projektovou dokumentaci současné etapy opravy dráhy 06/24 vypracovaly společnosti Metroprojekt a AGA – Letiště. Samotné práce pak v rámci druhé části vykonávali pracovníci stavební firmy Strabag (zatímco první etapu realizovala Skanska). Společnost uspěla v tendru, když nabídla cenu necelých 360 milionů korun (soutěže se účastnilo celkem osm firem). Šlo o takřka 150 milionů korun nižší částku než ta, která byla původně předpokládaná.
Zajímavé je, že podobně jako letos Strabag, v loňském roce také Skanska provedla první etapu rekonstrukce o 200 milionů korun levněji, než se čekalo. Pro úplnost je zde však nutné upozornit, že podle dostupných pramenů přišly obě společnosti s nižší cenou bez zmenšení kvality provedené práce. Zdroje hovoří o tom, že za menší finanční náročností stojí například fakt, že v rámci generální opravy bylo částečně využito některých stávajících podkladových vrstev letištní plochy.
Na druhou stranu, skutečnou kvalitu bude možné posoudit až po letech či spíše – doufejme – po desetiletích…
Foto časopis Runway 4/2013
Technická specifikace generální opravy
Mezi hlavní technické problémy (a důvody opravy) ranveje s rozměry 3 715 x 45 metrů patřily zejména praskliny betonových desek, vylamování betonu v místě prasklin a praskliny v asfaltovém krytí. Ředitel divize Rozvoje a správy majetku Letiště Praha Jiří Kraus v rozhovoru pro časopis Spolu (vydání 4/2013, článek Vycházíme vstříc požadavkům okolí) k opravě uvedl, že vzhledem k výše uvedeným problémům je nutné kompletně vyměnit povrch dráhy, přičemž v některých místech až do hloubky přes jeden metr. Dle jeho slov to lze přirovnat k opravě dvanáctikilometrového úseku dálnice.
V rámci harmonogramu současné etapy generální opravy pracovníci stavebních firem prováděli mimo jiné odfrézování starého a rozbitého povrchu dráhy, vybourání mělkého žlabu a rozbitého povrchu vozovky nebo rekonstrukci obnažených podkladních konstrukčních vrstev vozovky. Mimo to upravovali také kritický úsek v místě křížení hlavní a vedlejší dráhy a pojezdových drah A, D a F. Posledně jmenovanou pojezdovou Foxtrot rozšiřují tak, aby ji v budoucnu mohla používat letadla rozměrové kategorie E a F s rozpětím křídel 52, respektive 65 metrů.
Pro zajímavost, během prvních dvou měsíců současné etapy opravy stavební dělníci vybourali 390 tisíc tun betonu, asfaltu a štěrku, což představuje skoro 14 000 naložených sklápěcích kamionů.
K rekonstrukci dráhy bylo použito 200 tisíc tun cementobetonového krytu, který na plochu pokládá tzv. finišér. Tento speciální stroj je podle zdrojů schopný během jedné jízdy položit vrstvu širokou patnáct metrů rychlostí půl metru za minutu. Po skončení pokládky uvedené části dráhy došlo k závěrečným dalším terénním úpravám, rekonstrukci světelného zabezpečovacího zařízení a samozřejmě také ke zkouškám, které mají prověřit připravenost dráhy k provozu.
Rekonstrukce se v rámci generální opravy dočkala také důležitá čidla hlášení námrazy a světelné zabezpečovací zařízení. Návěstidla osové světelné soustavy odborníci instalovali nově také ve směru dráhy 06 (doposud byla tato návěstidla pouze ve směru dráhy 24).
Foto časopis Runway 4/2013
Proč v létě, když se nejvíc létá?
Rozdíl mezi oběma částmi generální opravy je kromě délky také v tom, že v loňském roce byla rekonstrukce rozdělena do dvou fází, přičemž v té druhé mohla být hlavní dráha zčásti využívána. Oproti tomu v rámci letošní fáze je provoz na ranveji 06/24 přerušen po celou dobu rekonstrukce. Navíc až do 20. srpna byla vedlejší dráha 12/30 zkrácena o 300 metrů na délku 2 950 metrů (původně měla být celá zprovozněna již 8. srpna), což spolu s horkým letním počasím představovalo pro některé typy dopravních letadel problém.
Od 20. srpna do dnešního ukončení prací pak na hlavní opravované dráze mohou letadla využívat pro pojíždění úsek mezi TWY L a TWY D a dráhu 12/30 v celé její délce. Z důvodu omezení hluku je v současné době provoz na vedlejší dráze nastaven tak, aby přistání byla vedena převážně směrem přes Prahu a odlety ve směru na Kladno. Rozhodující slovo má však pochopitelně i v tomto případě směr aktuálního větru.
Větším problémem však bylo omezení letošní etapy, které opět s ohledem na hluk uzavíralo provoz celého letiště v době od půlnoci do pěti hodin ráno. Povoleny byly pouze zpožděné odlety. Podle dostupných pramenů jsou navíc dopravci, jejichž letouny v Praze přistanou po půlnoci, ale plánovaný přílet byl do deseti hodin večer, pokutováni. Tato situace přináší aerolinkám řadu těžkostí. Jejich cílem je mít své stroje co největší část dne ve vzduchu, přičemž zejména v létě je tato praxe běžná u charterových společností.
Na základě nastalé situace se v polovině srpna objevila v médiích zpráva, že česká „jednička“ na charterovém trhu, aerolinky Travel Service, se snaží určitým způsobem časové omezení obejít. Podle článku serveru iDnes.cz společnost sdělovala svým cestujícím jiné časy příletů, než jaké plánovala ve skutečnosti.
Avšak nejen Travel Service trápilo toto omezení. České aerolinie měly v některých dnech problémy s odlety linek OK 286 (Tel Aviv) a OK 898 (Moskva), které podle letového řádu mají startovat ve 23:55. Stačí však krátká nedochvilnost (nebo nedisciplinovanost) cestujících, případně pozdní přílet stroje, a pracovníci řízení letového provozu nevydají stroji odletové povolení. Celá tato situace pak přináší řadu problémů pasažérům i dopravci.
Pokud vás napadá otázka, proč byly pro obě etapy opravy hlavní dráhy zvoleny právě termíny v hlavní letní sezoně, odpověď je prostá. I přes hektický čas, který letiště prožívá, jsou právě v této době příznivé klimatické podmínky pro specifické stavební práce.
Letištní infocentrum a zvýšený monitoring hluku
S ohledem na lepší informovanost veřejnosti ohledně generální opravy hlavní dráhy otevřelo pražské letiště v polovině dubna specializované infocentrum, které se nachází v budově č. 6, nedaleko autobusové zastávky U Letiště. Jeho návštěvu je však nutné předem objednat. Pracovníci letiště jsou zde schopni zodpovědět veškeré otázky, které se rekonstrukce týkají. V souvislosti s opravou dráhy je v době její realizace rozšířen také monitoring hluku o oblasti kolem používané dráhy 12/30. Výsledky měření jsou pravidelně zveřejňovány na internetových stránkách letiště. Pro zajímavost, rozmístění mobilních i stacionárních měřících stanic si můžete prohlédnout na níže uvedeném obrázku.
Foto Prg.aero / (kliknout pro zvětšení)
A jak probíhá otevření rekonstruované dráhy?
Zajímavým a z hlediska bezpečnosti důležitým procesem je otevření nově rekonstruované dráhy. Pro představu přináším informace, jak celá událost zhruba probíhala po skončení první etapy.
Nejdříve byl 31. července v pět hodin ráno převeden provoz ze zkrácené hlavní dráhy na vedlejší RWY 12/30. Pracovníci Leteckého stavebního úřadu a Úřadu pro civilní následně provedli kontrolu povrchu dráhy, zapojili nová světelná návěstidla a podrobili je několikahodinové zkoušce. Další odborníci provedli čištění povrchu a nakonec i měření brzdného koeficientu.
Závěrečnou část zprovoznění rekonstruované dráhy uskutečnil svými průlety letoun L-410 Turbolet Řízení letového provozu. V rámci tohoto tzv. letového ověření posádka kontrolovala zejména světelné zabezpečovací zařízení. Po skončení všech nezbytných zkoušek a ověřování udělil Letecký stavební úřad povolení k předčasnému užívání dráhy v plné délce již od 1. srpna, tedy o sedm dní dříve, než se původně plánovalo.
Dráha 24 se oficiálně otevře již dnes, v 18 hodin SELČ.