Letecká amatérská asociace České republiky (LAA) upozorňuje všechny piloty SLZ na povinnosti spojené s lety na Slovensko. Právě letiště našeho východního souseda patří mezi nejčastější destinace prvních zahraničních letů českých pilotů, zvláště v letních měsících. Nedávná nehoda ultralehkého TL-2000 Stinga však ukázala, že některé povinnosti čeští piloti neplní, nebo o nich možná vůbec nevědí.
"Je důležité si uvědomit, že zrušení povinnosti podávat letový plán neznamená, že není třeba podávat žádost o souhlas ke vstupu SLZ do vzdušného prostoru jiné země," připomínají na stránkách LAA Jan Fridrich a Jiří Koubík. Podle slovenského vyšetřovacího úřadu totiž šetření nehody stroje registrace OK-MUA 93 ukázalo, že pilot kromě jiných nedostatků neměl oprávnění ke vstupu letadla do vzdušného prostoru Slovenska.
Situace však není tak jednostranná, jak by se mohlo zdát. Informace o nutnosti žádat o povolení pro vstup do země pro takzvaná "anexovaná" letadla (tedy ta letadla, která nejsou schválena dle ICAO Annex 8, tedy i česká SLZ) totiž není explicitně stanovena ve slovenské Letové informačním příručce AIP. Na to ostatně upozornily i závěry slovenských vyšetřovatelů.
Pilota též mohlo zmást, že zatímco čeští piloti SLZ mají povinnost žádat o vstup do vzdušného prostoru Slovenska, východní sousedé tuto povinnost na základě dohody s ČR nemají. LAA již zahájila jednání se slovenskými kolegy, aby byly podmínky v tomto směru pro obě strany stejné.