Letecká show otevřela své brány široké veřejnosti poprvé v pátek 21. června v 8:30. Vzhledem k tomu, že letové ukázky začaly až kolem půl jedné, měli návštěvníci mnoho času prohlédnout si osm výstavních hal a desítky letounů na statické ukázce. V případě zájmu bylo otevřeno také zdejší zajímavé muzeum letectví a vesmíru spolu s dvěma „taháky“ – Boeingem 747 a Concordem.
Mezi zajímavé stroje, které bylo možné zhlédnout na statické ukázce, patřil například Antonov An-70, Airbus A320 s novátorským elektricky poháněným hlavním podvozkem, stále novinka mezi regionálními stroji ATR 72-600, evropský vojenský nákladní stroj Airbus A400M Atlas, jeho menší „kolega“ v atraktivním černém zbarvení C-27J Spartan, ruská stíhačka Suchoj Su-35 či krásný Lockheed Superconstellation zastupující firmu Breitling.
Hlavními taháky „statiky“ však byly bezpochyby obří Airbus A380 v barvách svého výrobce a Boeing 787 Dreamliner, propagující společnost Air India (s americkou registrační značkou). Tuto dvojici doplňoval známý Airbus A300 „Zero G“, který „cestujícím“ na palubě umožňuje zažít stav beztíže.
Letové ukázky začaly v pátek oproti roku 2011 až po dvanácté hodině odpoledne. Zahájil je exkluzivní průlet čerstvé novinky na leteckém nebi Airbusu A350 XWB. Ten sem zamířil v rámci teprve třetího testovacího letu přímo z Toulouse.
Dále následovalo efektní představení známé francouzské skupiny Patrouille de France se stroji Alpha Jet.
I když ze začátku neměly ukázky příliš rychlý spád a navíc jejich pořadí neodpovídalo ohlášenému programu (možná díky nepříznivému počasí), na nebi se hned po sobě ukázaly dva zcela odlišné stroje. Nejdříve diváky zaujal svojí první dynamickou ukázkou francouzský stíhací stroj Dassault Rafale, aby poté všichni utichli při vzdušném „tanci“ obřího Airbusu A380. Po průletu „třistapadesátky“ šlo o druhý hřeb letecké přehlídky.
V dalších desítkách minut následovala více či méně zajímavá představení od historických menších strojů přes vojenské nákladní letouny (Airbus A400M, C-160 Transall) až po supermoderní bojové vrtulníky (Kamov Ka-52 Alligator, Eurocopter Tiger EC 665). Nechyběl ani zástupce „warbirdů“ v podobě legendárního P-38 Lightning, několik akrobatických vystoupení (Extra 300) či druhé představení francouzského stíhacího stroje Rafale.
Třetím a zároveň posledním „zlatým hřebem“ pátečních letových ukázek bylo letové představení Boeingu 787 Dreamliner v barvách zmíněné indické letecké společnosti.
„Bohužel“, jak již bývá pomalu tradicí, první dny podobných show jsou věnovány odborníkům, vedení rozhovorů mezi výrobci letadel a zástupci aerolinek a zejména tradičnímu souboji největších výrobců civilních letadel – Airbusu a Boeingu. Zbylý čas je pak určen široké veřejnosti. V té době však mnoho zajímavých strojů přehlídku pravidelně opouští (letos např. Airbus A380 v barvách British Airways, v loňském roce např. Boeing 747-8I). Nejinak tomu bylo také letos v Le Bourget. I když byla letošní pařížská přehlídka velmi zajímavá, při srovnání s rokem 2011 byla podle mého názoru účast letounů trochu „slabší“ (např. zde kvůli úsporným opatřením nebylo zastoupeno americké letectvo), což bylo na jubilejní ročník překvapivé. Nechme se proto překvapit, jaká bude Paris Air Show roku 2015…
Video z pátého dne Paris Air Show