Návrat k Aerobatic Freestyle Challenge 2013!

19.06.2013 2 příspěvky

Uběhl bez jednoho týdne rok a zpravodajský tým Aerowebu se opět vydal do areálu letňanského letiště, abychom byli svědky druhého ročníku Hot Pepper`s Aerobatic Freestyle Challenge.

Návrat k Aerobatic Freestyle Challenge 2013!
Návrat k Aerobatic Freestyle Challenge 2013! (Zdroj: Aeroweb.cz)

Je sobota deset hodin dopoledne a v Letňanech se otevírá areál letiště, kde se již za pár okamžiků začne odehrávat akrobatická soutěž Hot Pepper`s Aerobatic Freestyle Challenge 2013. Program slibuje zajímavé pokoukání a mě nejvíc zajímá, jak se pořadatelé poprali s nedostatky loňského ročníku a zdali bude něco jinak. Pro ty, kdo Aerobatic Freestyle Challenge loni propásli nebo nečtou svědomitě Aeroweb, je odkaz na loňskou reportáž ZDE.

Pořadatelé finišují, my začínáme

U vstupu se tlačenice nekoná, takže získat visačku s hrdým nápisem MEDIA je otázkou několika vteřin a vzápětí vplouvám do areálu zalitého dopoledním sluncem. Počasí se opět tváří zdařile, za což musím organizátory pochválit - počasí objednávají skvěle! Na první pohled je zřejmé, že letecký i ostatní program má začít až v poledne. Skupiny "bedňáků" dávají dohromady pódia pro kamery a moderátory a dokonce ani novinářský přístřešek není dokončen. Alespoň máme čas proslídit areál.

Na místě tradičně nechybí spousta stánků s leteckým i tematicky nesouvisejícím zbožím, občerstvením a nejrůznějšími nápoji. Letos ovšem chybí slečny nabízející koblížky a nápoje, které nás loni odchytávali na každém metru. Příležitosti se chopili i příznivci a prodejci automobilů nejrůznějších značek, takže bylo možné zahlédnout luxusní veterány i nejmodernějšího Jaguára. Zatím, abych tak řekl, klasika viděná na většině leteckých akcí.


Nezávodní, zato však dvoumístná Extra 330 / Foto Vojtěch Novotný

Ve vzduchu již od rána panuje čilý provoz. Převážně letadla návštěvníků AFC 2013 dosedají na plochu v Letňanech a parkují v zadní části areálu, kde si je mohou návštěvníci prohlédnout. Mezi nimi létají cessny spolu s vrtulníkem Robinson vyhlídkové lety pro diváky. Na pozadí hraje rocková hudba americké zlaté éry, která navozuje příjemnou atmosféru.

Procházku areálem ukončuji opět u vstupu, kde jsou k vidění "dříči" našeho nebe: Zlín 142, Cessny 152 a 172, zmiňovaný Robinson R44 a zatím stále ne příliš známé vírníky od firmy Nirvana. Nad čím ovšem mé srdce aeroklubáka zaplesalo, byl přílet kluzáku Lo100 a jeho vlečné, Zlínu 226MS. Nostalgická slzička téměř ukápla...

Kolem jedenácté hodiny je náš novinářský přístřešek připraven k osídlení a moderátorská dvojice Hana Zajíčková a Jiří Hölzel začínají svůj komentář, kterým nás budou provázet po celou dobu akce. Myslím, že mohu již na začátku reportáže předeslat, že výkony této dvojice byly o několik řádů lepší než představení loňské moderátorky a pozvedly úroveň zážitku z akce všech přítomných.

Spouštění povoleno...

Je přesně půl jedné a konečně začíná letový program. Jako první startuje vrtulník R44 a v těsné blízkosti země pilot předvádí, čeho všeho je jeho stroj schopen. Oproti nudnému létání vyhlídek je toto vystoupení příjemnou změnou a ukazuje, že s vrtulníkem může být i sranda. Pár minut po Robinsonu vzlétají repliky historických letadel a předvádějí ladné průlety nad plochou. Stroje jako PB-6 Racek, Piper L4 Cub nebo válečný stíhač Sopwith Camel jinde jen tak neuvidíte. Všechny patří Nadačnímu fondu Metoděje Vlacha.


Nieuport 12 / Foto Vojtěch Novotný

Do třinácté hodiny zbývá něco přes 15 minut a do vzduchu se dostává červená kráska v letech poháněná srdcem Lycoming. Bücker Jüngmann v rukách očividně zkušeného pilota Jana Rudzinského předvádí ladné přemety a nízké výkruty, podobné a přesto tolik vzdálené od ostré a divoké akrobacie moderních speciálů. Nádhera!

I když je prozatím program trochu pozadu, jeden jeho bod se vyplnil na minutu přesně. Odbylo 13 hodin a vzduch nad letištěm prořízl řev proudového motoru českého bitevníku L-159B ALCA, který za sebou táhl kouřové stopy pro zvýraznění svého vystoupení. Pilot převádí impozantní ukázku včetně několika nízkých "náletů" směrem k divákům vždy ukončených ostrou stoupavou zatáčkou na plný plyn. Při tomto manévru běhal mráz po zádech. Po odletu Alcy směrem do Vodochod se začaly vzduchem prohánět vírníky.

Chvilkové rozptýlení od letových ukázek přineslo oficiální představení pilotů dnešní soutěže. Bohužel přineslo jedno velké zklamání. Místo slibovaných deseti pilotů jich vystoupí jen sedm. Ruští akrobaté Viktor Čmal a Světlana Kapaninová sice do Prahy dorazili, ale de facto byrokratické problémy jim nedovolily se soutěže zúčastnit. Třetím chybějícím pilotem byl maďar Tamás Illés. Tomu se bohužel nepodařilo na soutěž dorazit. Zbývají tedy čtyři Francouzi, Čech, Brit a Polák.


Bücker Jungmann D-EELE / Foto Vojtěch Novotný

Do soutěže zbývá asi půl hodiny a kromě paraglidistů a obřích modelů bude vystupovat i akrobatický kluzák Lo 100. Tak na to se moc těším. Po krátkém aerovleku se kluzák vypíná, zapíná vyvíječe červeného kouře a začíná svou tichou sestavu. Jsem překvapen, co vše při svém stáří větroň dokáže. Miloš Ramert ukončí vystoupení a přistává před diváky, což přineslo další, tentokrát nepříjemné překvapení. Zápach z vyvíječů kouře byl ohromující a jelikož po skončení letu ještě chvíli fungovaly, užili jsme si ho víc než dost.

Zajímavou vsuvkou byla charitativní akce pořádaná ředitelem soutěže. V podstatě posadili zástupkyni charitativní organizace do dvoumístné Extry a čtvrt hodiny se jí pilot vytrvale snažil dostat do bezvědomí. Řeknu vám, že tlačené přemety a výkruty často nevydrží ani zkušený letec, ale slečna či paní to vše přestálá s úsměvem na rtech, a to snad letěla poprvé v životě!


Akrobacie kluzáku Lo 100 / Foto Vojtěch Novotný

Smoke on! I když...

A je to tady. To, proč tu dnes jsem, konečně začíná. Na startu je připraven Brit Gerald Cooper v letounu Sbach 300 (patřící Marku Hykovi) a za okamžik se začne soutěžit. Přidává plyn a za okamžik už ostře stoupá v nožovém letu. Po získání výšky předvádí, dnes jako první, sestavičku "protřepat a zamíchat", při které si piloti ověřují, jak fouká vítr, zdali mají dobře utažené pásy a jestli je letadlo v pořádku. Vše se zdá být OK a Cooper zahajuje povinnou část soutěže.

Přestože nejsem akrobat, bylo na Cooperově povinné sestavě zřejmé, že letí s vypůjčeným letadlem. Několik prvků zjevně přetočil nebo nedotočil, a to ho bude stát cenné body. U volné sestavy tento handicap již nebyl tolik vidět a Cooper předvedl zajímavý let s velkým počtem kopaných prvků.

Druhým na startu byl favorizovaný francouz Francois Le Vot a jeho Extra 330. Le Vot předváděl velmi přesnou akrobacii a povinnou sestavu odlétal bez zjevných chyb. Ve volné sestavě ukázal, co vše jeho Extra dokáže a velmi mě zaujal manévr, když z výkrutu přešel do visu na vrtuli. Těžko to lze popsat, to se musí vidět.  Na závěr vystoupení nakreslil Le Vot na oblohu kouřem krásného smajlíka.

Jako číslo tři vzlétá jediná žena v startovním poli. Krásná Francouzka Aude Lemordantová se svým výkonem mezi muži určitě neztratila. Povinná sestava opět bez zřejmých chyb. Ve volné sestavě předvedla převahu různých výkrutů a vše zakončila velmi efektním nízkým průletem.


Aude Lemordantová, jediná žena na startovním roštu / Foto Vojtěch Novotný

Čech Marek Hyka a jeho oranžový speciál Sbach 300 se předvedli jako čtvrtí. Přestože je Hyka bezesporu skvělým akrobatem, pomyslný vaz mu v soutěži zlomila matematika. U dvou povinných figur si popletl počet výkrutů a tak místo tří udělal třeba jen dva; tím pádem se "vynuloval" a ztratil nárok na medailové umístění. Ve volné sestavě ovšem Hyka předvedl, že svůj Sbach ovládá jako mistr a vyrovnal tak zklamání z povinné části. Co však nevyrovnal, byl porouchaný vyvíječ kouře v druhé části letu, což jeho představení opět trochu srazilo...

Třetí zástupce země galského kohouta a zároveň pátý závodník na startu nese jméno Pierre Varloteaux. Na poslední chvíli dosazený pilot předvedl nejlepší vystoupení dne. Je vidět, že Francie - a především francouzské letectvo (Varloteaux i Le Vot jsou vojenští piloti) - vychovává akrobaty na světové úrovni. Osobně jsem Pierrovo vystoupení viděl na zlatou, maximálně stříbrnou medaili.

Olivier Masurel, který se měl zúčastnit akce i loni, startuje jako předposlední na letounu CAP 232. Už ani nevím, co psát. Francouzi jsou prostě dobří, ne-li nejlepší, co je na AFC k vidění. Myslím, že jedinou opravdovou konkurencí by pro ně mohl být Martin Šonka, který se bohužel letošního ročníku nezúčastnil.


Marek Hyka po soutěžním letu / Foto Vojtěch Novotný

Poslední akrobatický let "zbyl" na Poláka Artura Kielaka. Z technických důvodů Kielakovi, tak jako domácímu závodníkovi, nefungoval vyvíječ kouře na Sbachu 300 a subjektivně to jeho vystoupení po vizuální stránce také velmi poškodilo. Docela zajímavé bylo, že polský pilot povinnou i volnou sestavu předváděl velmi nízko v porovnání s ostatními soutěžícími.

Jak to vše dopadlo, čtenáři určitě vědí. Vyhrál Varloteaux před Masurelem a Le Votem. Zpravodajský souhrn ze závodu včetně kompletní výsledkové listiny jsme vám přinesli ZDE!

Shrnutí na závěr

Po vyhlášení výsledků se ještě jednou předvedla ALCA v dechberoucím vystoupení a po jejím odletu akce jaksi odumřela. Exhibice vítěze ani vystoupení Le Vota se k mému velkému zklamání nekonalo, ale program byl celý den mírně pozadu a chápu, že organizátoři chtěli dodržet čas ukončení akce. Ostatně celý program se od slibovaného malinko lišil, sem tam nějaké vystoupení ubylo, sem tam něco poletovalo ve vzduchu "nad plán".


Olivier Masurel přebírá stříbrnou medaili / Foto Vojtěch Novotný

Návštěvníků bylo oproti loňskému roku víc, ale určitě ne dost na zaplnění areálu. Nesporná výhoda tohoto stavu je, že nečekáte na dobroty u stánků ani na "toi-toiky", což se může zdát jako nevýznamné, ale ve skutečnosti to celou akci velmi zpříjemní. Soutěž naštěstí provázelo mnohem méně technických problému s letadly než v roce 2012 a žádný pilot nemusel přerušovat vystoupení. Ještě jednou chválím moderátory, protože jejich komentáře byly věcné a skvěle provedly diváka celým dnem. Ostatně, bodejť by ne, když sem tam zazněly popisy pilotů, čirou náhodou jako vystřižené z našeho článku.

Aerobatic Freestyle Challenge je letecká rychlovka pro širokou veřejnost. Pokud vás zajímají jen letadla, stačí přijet v pravé poledne a za čtyři hodiny odcházíte domů plní leteckých zážitků. Doufejme, že příští ročník bude zase o kousek lepší, snad se objeví i víc českých pilotů a naopak nebudou na poslední chvíli ubývat ti slibovaní.

Na úplný závěr se snad jen sluší dodat, že každá reportáž je přísně subjektivní. Jistojistě jste, laskaví čtenáři, mohli celou akci vidět i trochu jinak. Budeme proto rádi, když se o tom kultivovaně vyjádříte v diskusi.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Nejlepsi vystoupeni

19.06.2013 v 0:28 Dan

Nejvic me zaujalo vystoupeni Milose Ramerta na Lo 100. Bylo to velmi efektni , umocnene dobre vybranou hudbou, dobre spocitanym zaverem s dojezdem pred divaky.

Odpovědět

paráda

19.06.2013 v 10:24 Miri

letos to bylo opravdu podařené a se článkem se plně stotožňuji. Moderátoři to důstojně ukočírovali. Škoda menší účasti pilotů. Těším se na další ročník.

Odpovědět

Přidat komentář