Test sluchátek Sennheiser S1 Digital Passive

12.07.2013 1 příspěvek

O koupi sluchátek jsem přemýšlel již dlouho. Na rozdíl od řady jiných pilotů však preferuji sluchátka pasivní, protože jak říká můj instruktor, pilot by měl slyšet chod motoru. V dnešní recenzi se proto zaměřím na pasivní sluchátka od firmy Sennheiser.

Test sluchátek Sennheiser S1 Digital Passive
Test sluchátek Sennheiser S1 Digital Passive (Zdroj: Aeroweb.cz)

Každý z nás jistě někdy přemýšlel o koupi vlastních sluchátek. Přeci jen, používání erárních sluchátek, u kterých nemáte jistotu, kdo je používá a jak s nimi zachází, není zrovna příjemné. Během letu vás stále něco tlačí, píchá či řeže do hlavy a nezřídka se vám sluchátka rozloží na prvočinitele.

Seznámení se sluchátky

Přísloví „nesuď knihu podle obalu“ rozhodně neplatí pro obal sluchátek Sennheiser S1. Hned na první pohled zjistíte, že obsah designové krabice bude velmi kvalitní. Obal samozřejmě obsahuje základní informace o obsahu balení a funkcích sluchátek. Kromě sluchátek bylo v balení obsaženo transportní pouzdro na sluchátka, dva audiokabely pro připojení MP3 přehrávače nebo mobilního telefonu, klip na uchycení kabelu a klip na uchycení ovládacího panelu k opasku. Sluchátka samotná se na první pohled zdála velmi kvalitní a působila luxusním dojmem.

Sluchátka jsou opatřena řídící jednotkou, do které lze zapojit 3,5mm jack, a tudíž lze připojit MP3 přehrávač nebo mobilní telefon. Součástí balení jsou i dva propojovací kabely (každý kabel je použitelný pro jiný typ mobilního telefonu).

 

Z bezpečnostního hlediska je zvukový zdroj z telefonu nebo MP3 ztlumován při komunikaci s řízením letového provozu. Na řídící jednotce lze upravovat hlasitost každého sluchátka samostatně. Zároveň je možné sluchátka na řídící jednotce vypnout a přepnout externí zdroje do režimu mute. Poslední funkcí řídící jednotky je přepínání mezi mono a stereo módem. Sluchátka zároveň dsponují možností přizpůsobení citlivosti mikrofonu.

Sluchátka se dobře přizpůsobují velikosti hlavy a kromě standartního zvětšování obvodu se dá navíc upravit i přítlak sluchátek k hlavě. Tlak sluchátek na hlavu se pohybuje od 6 do 9 N. Každé sluchátko je opatřeno třípolohovým přepínačem, tudíž si pilot může vybrat, jaký tlak na hlavu mu vyhovuje.

Osobně jsem měl malinko problém pohnout přepínačem. Sluchátko se musí vyklopit do 45 stupňů, aby šel přepínač pohodlně ovládat. Pokud totiž sluchátko nevyklopíte, musíte vynaložit značnou sílu, což rozhodně není  . Když objevíte grif, jak sluchátka správně chytit, je to docela jednoduché. Potom sluchátka skvěle sedí a netlačí. Člověk si zanedlouho ani neuvědomuje, že je má na hlavě.

Testování za letu

Když jsem nasedl do Zlínu Z-43 a nasadil si sluchátka, zmocnil se mě pocit, že nefunguje rádio. Jelikož jsem zvyklý na erární sluchátka, jejichž funkčnost se pozná podle patřičného šumu a praskání, nevěděl jsem, jestli nenadálé ticho není nějaká chyba, třeba špatně zasunutý konektor. Nesměle jsem použil frázi „…zkouška rádia…“. Pak to začalo.

Ze sluchátek se linul čistý, pro mě dosud nepoznaný zvuk. Nastavil jsem si hlasitost na příjemnou úroveň a vyrazil jsem k dráze. Každá další komunikace mě přesvědčovala o tom, že zvukově jsou sluchátka velmi kvalitní. Ještě bylo potřeba ověřit, jak tlumí hluk. Tlumení hluku jsem si ověřil vzápětí při startu. Sluchátka dokázala ztlumit hluk motoru na přijatelnou úroveň, ale nebránila mi bezproblémově rozpoznávat jemné nuance ve zvuku motoru, což je pro mě klíčové.

Během letu jsem měl problém pouze s jednou věcí, a sice s dlouhým kabelem, který mi malinko překážel. Myslím si, že kabel od řídící jednotky do sluchátek je zbytečně dlouhý. Kdybych si pořádně prohlédl tašku, tak bych zjistil, že na nepoddajný kabel společnost Sennheiser přibalila klip. S klipem se dá tento na můj vkus dlouhý kabel zvládnout.

V rámci zkušebního letu jsem vyzkoušel i přehrávání hudby z externího zařízení. Řídící jednotka bez problémů tlumí hudbu při detekci vysílání. Během celého letu jsem neměl problém s tím, že bych kvůli hudbě nedokázal reagovat na vysílání ze země. Osobně ale nejsem příznivcem poslouchání hudby za letu. Využitelnost této funkce nechám na každém z vás.

Sluchátka jsou opravdu velmi pohodlná a po celou dobu jsem měl pocit komfortu. Sluchátka mě neobtěžovala a náušníky dobře odvětrávaly. Po přistání jsem neměl žádné otlačeniny a po pár sekundách jsem vůbec nevěděl, že jsem měl sluchátka na hlavě.

Zajímavý kus

Sluchátka Sennheiser S1 Passive jsou kvalitním německým výrobkem, který vás nezklame a v mnoha ohledech i nadchne. Širokou škálou přizpůsobivosti pilotovým potřebám se ze sluchátek stává společník na dlouhých letech, který vás nebude omezovat. Bude plnit službu a vy si téměř neuvědomíte, že na hlavě sluchátka máte.

Ze sluchátek jsem byl nadšený a kromě zmiňovaného kabelu jsem s nimi neměl problém. Myslím, že za cenu kolem 9 000 Kč se tato Sennheiser S1 Passive mohou stát hitem mezi pasivními sluchátky.

Technické údaje: 

Sluchátka
hmotnost bez kabelu přibližně 390 g
délka kabelu 2,1 m
provozní teplota -15 °C, 55 °C
skladovací teplota -55 °C, 70 °C
frekvenční rozsah sluchátek 100-18 000 Hz
jmenovitá impedance 140 Ω mono, 280 Ω stereo
úroveň akustického tlaku 98 dB SPL při 1 kHz, 1 V
maximální úroveň akustického tlaku 110 dB při 1 kHz
zkreslení < 1 % při 98 dB SPL
kontaktní přítlak přibližně 6 až 9 N
Mikrofon
frekvenční rozsah mikrofonu 150-8 000 Hz
výstupní napětí 20-80 mV/Pa - nastavitelné
impedance 150-2 200 Ω
provozní napětí 8-16 V DC

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

sluchatka

14.07.2013 v 8:14 robo

Je to hezky clanek a nedivim se autorovu nadseni. Pri koupi vlastnich sluchatek jsem byl nadsen taky. Jestli je duvod preferovat pasivni pred aktivnimi (sam letam mala letadla s pasivnimi) proto ze by nebyl slyst motor, je mi tak trochu podivne. Ten je slyset i pres aktivni tlumeni, jen trochu jinak. Ale nepravidelnost chodu nebo neco podobneho se da urcite poznat. Sennheiser, stejne jako i Beyerdynamic jsou firmy ktere se vyrobou audiotechniky zabyvaji uz dlouho, takze technologii pasivniho tlumeni hluku maji jiste zvladnutou. Jelikoz jde ale vetsinou o upravena studiova sluchatka, mel bych trocha obavu o jejich mechanickou odolnost v letadle. Toto je ale castecne eliminovano tim, ze pokud nejsou "erarni" tak se majitel k nim i patricne chova. Autor popisuje prilis dlouhy kabel. Co bych ja za to dal kdyby byl u Bose A20 malinko delsi a ohebnejsi. Pilot je tvor nespokojeny a jeden chce to a jiny ono. Ze sluchatka netlaci na hlave je skvele, no po dlouhem letu budou citit i ty, ale s tym nikdo nic neudela. spis mne u kazdeho vyrobce pobavi technicka specifikace. Davat hifistickemu laikovi informaci o akustickem tlaku je podobma hovadina jako cestujiciho v letadle informovat o hodnote EPR na vzlet. Kazdopane je dobre ze se takoveto clanky objevuji, alespon si potencialni zajemci udelaji jaky-taky prehled. A vidim ze postupem casu se stara znama dobra sluchatka LUN ktera slouzila cela desetileti stanou vyhledavanym sberatelskym artiklem.

Odpovědět

Přidat komentář