Kdyby se na počest vítěze závodu Hot Pepper`s Aerobatic Freestyle Challenge hrály národní hymny, mohli by si letos prozpěvovat Marseillaisu medailisté od zlata až po "bramboru". Francouzská čtveřice včetně jediné ženy ve startovním poli totiž zcela ovládla letošní ročník. Z vítězství se zaslouženě radoval Pierre Varloteaux, druhý doletěl Olivier Masurel a bronz si na krk pověsil Francois Le Vot. Těsně pod stupni tudíž skončila Aude Lemordantová.
Z poslední sedmé příčky byl po závodě rozmrzelý český pilot Marek Hyka. Vinou několika nedotažených či zcela vynechaných prvků dostal od čtveřice rozhodčích nejmenší bodový zisk a dojem z jeho výkonu zkalil i rozbitý vyvíječ kouře, bez něhož neměl Markův let kýžený efekt. Přesto po závodě neztratil tvář usměvavého sympaťáka a při rozhovoru přímo na ploše pookřál a vysloužil si potlesk domácích diváků.
Marek Hyka po svém soutěžním letu / Foto Vojta Novotný
Na rozbitý vyvíječ kouře doplatil Polák Artur Kielak, který sdílel s Markem Hykou a Britem Geraldem Cooperem stroj Xtremeair XP-30 (Sbach). Na obou pilotech z Polska a Británie bylo znát, že nejsou s nevlastním letounem úplně sžití. Docela originální freestyle stačil Cooperovi, který se na nebi ukázal jako vůbec první pilot ze startovního pole, "jen" na pátý nejvyšší bodový příděl, Kielaka na lepší než šesté místo nepustil hlavně zmíněný freestyle bez kouřového efektu.
Francouzi se naopak přetahovali, kdo předvede preciznější ukázku. Varloteaux s Masurelem předvedli sestavy téměř bez chyb a o konečném výsledku rozhodl především freestyle, při kterém Pierre předvedl o trochu odvážnější prvky. Le Vota srazily na třetí místo chybičky v sestavě, zejména nedotočené výkruty. Freestyle předvedl později bronzový voltižér opět velmi nápaditý. Půvabná Aude Lemordantová zaletěla dobrou sestavu, ale freestyle z její strany působil trochu opatrněji než u jejích francouzských kolegů.
Ve startovním poli nakonec chyběl Maďar Tamás Illés, který do pražských Letňan vůbec nedorazil, a k nelibosti zejména leteckých fanoušků i oba Rusové Světlana Kapaninová a Viktor Čmal. Hlavní důvod jejich neúčasti v závodě byl spíše legislativně-administrativní a více se mu budeme věnovat, stejně jako dalším postřehům z druhého ročníku Aerobatic Freestyle Challenge, v připravované reportáži.
st. č. | pilot | nár. | letoun | body | pořadí |
5 | Pierre Varloteaux | FRA | Extra 330SC (F-TGCJ) | 2991,625 | 1 |
6 | Olivier Masurel | FRA | CAP 232 (F-HERA) | 2885,625 | 2 |
2 | Francois Le Vot | FRA | Extra 330SC (F-TGCJ) | 2746,75 | 3 |
3 | Aude Lemordant | FRA | CAP 232 (F-HERA) | 2656,75 | 4 |
1 | Gerald Cooper | GBR | XP-30 (D-ESXA) | 2495,875 | 5 |
7 | Artur Kielak | POL | XP-30 (D-ESXA) | 2477,375 | 6 |
4 | Marek Hyka | CZE | XP-30 (D-ESXA) | 1841,25 | 7 |
Kromě závodních speciálů patřilo sobotní odpoledne také strojům v doprovodném programu. Z nich nejvíce vynikal proudový bitevník ve vodochodských barvách Aero L159B ALCA. Akrobacií zaujal jak motorem poháněný Bücker 131, tak bezmotorový červený větroň Lo-100. Kromě nich byly k vidění historické repliky letounů, paraglidy, vrtulníky, vírníky i netradičně velké modely letadel.
Závod Hot Pepper`s Aerobatic Freestyle Challenge se do Prahy vrátil po loňském pilotním ročníku a organizátoři již slibují ročník třetí. "Děkujeme všem za návštěvu a na další ročník vás všechny zveme. Jeho přípravu zahajujeme už příští týden," uzavřel s trochou nadsázky sobotní program generální ředitel závodu Miloslav Lujka.