Pokud se odhodláte ke koupi nových leteckých sluchátek, patrně skončíte zavaleni širokou škálou produktů, které trh nabízí. V článku vám nabízíme vlastní postup výběru s řešením.
Snad nic nedokáže tak znepříjemnit let jako špatná sluchátka. Možná vyjma vysazení motoru. Nejenom, že nic neslyšíte a řídícího se na všechno ptáte třikrát, ale po půl hodině letu vás z nich bolí hlava. Místo úžasného pocitu z letu pak nezbývá než si vzít dva paraleny a jít spát. Dost možná řešíte stejný problém.
Nástupem do letecké školy zpravidla „vyfasujete“ erární sluchátka, která putují s daným letounem a jednotliví žáci se střídají v jejich užívání. Na jejich stavu se tak nesmazatelně podílí jejich používání různými osobami se vším všudy. První, co vám instruktor řekne, když budete moci poprvé něco říci do éteru, bude, že mikrofon si máte dát tak daleko od pusy, abyste se ho dotýkali rty, když je našpulíte. Mňam, kolik jsme asi právě políbili pilotů?
Nejsme ale přece žádné měkkoty, takže zpravidla většina začínajících pilotů s těmito půjčenými sluchátky absolvuje celý výcvik. Nejpozději po zdárném ukončení pilotní zkoušky s vidinou dalšího létání a pokračování v získávání dalších licencí ale přijde zvažování: nebylo by lepší si pořídit sluchátka vlastní?
První volba padla na Beyerdynamic HS 400 Signum
Už nás přece nebaví před každým letem dotahovat šroubky a matičky, hledat v kabině ta sluchátka, která jsou nejpoužitelnější a volit nejmenší zlo, utírat pot a jiné tělní tekutiny z náušníků a mikrofonu vašich předchůdců a nechat na sebe řvát řídícího, aby přehlušil hřmot motoru. V mém případě svou roli hrálo ještě to, že jsem si v dětství s ušima užil dost radostí. A protože ÚLZ naslouchá, tak to ukončím nepopiratelným tvrzením, že sluch máme jenom jeden a proto si ho musíme chránit. Ucho je mnohem citlivější a významnější orgán, než se může na první pohled – nebo spíše poslech – zdát.
Myšlenka pořízení vlastních sluchátek proto na sebe nenechala po dokončení výcviku dlouho čekat. Bohužel nabídka na trhu leteckých sluchátek není moc přehledná a většinou máte možnost nakupovat jen podle parametrů a obrázků v internetových obchodech. Zcela zásadním omezujícím kritériem jsou samozřejmě finance. V momentě, kdy všechny své výdaje přepočítáváte na letové hodiny, se samozřejmě nabízí vydat se cestou nejmenších nákladů. U sluchátek ale tuto strategii zásadně nedoporučuji.
Jak jsem vybíral já
Cena
Nejprve bylo potřeba rozmyslet finanční strop. Nechtělo se mi za sluchátka dávat více než 10 000 korun, proto jsem hledal sluchátka v této cenové relaci. Automobilovou hantýrkou je to taková nižší střední třída. V podstatě nehrozilo, že bych za tuto cenu mohl získat sluchátka s aktivním tlumením, proto jsem se soustředil na ostatní „pasivní“ parametry.
Značka Omezením rozpočtu byly nutně vyřazeny prémiové značky leteckých sluchátek Bose a LightSpeed. Ve vlastním zájmu jsem ale vyřadil i výrobky z druhého pólu, a to PilotStyle a FlightCom, s jejichž výrobky jsem měl bohaté a vesměs špatné zkušenosti z výcviku. Na těchto sluchátkách mi vadila zejména velká hmotnost a nutnost neustálého dotahování šroubků, kinklající se mikrofony apod. V hledáčku tak zůstaly značky David Clark, Sennheiser a Beyerdynamic.
HS 400 - audiobox pro kabelové připojení telefonu či MP3
Hmotnost
To, že se sluchátka rozloží na prvočinitele a musíte si před letem zahrát na kutila, jsem schopen překousnout. Co mi ale vyloženě vadí, je, když po půl hodině letu už nevíte, jak si sluchátka na hlavě posunout, protože vás neustále mačkají a z letadla vystupujete se střepem v hlavě. Na bolest hlavy ze sluchátek má největší vliv jejich hmotnost, síla přítlaku náušníků (jak moc jsou náušníky tlačeny k sobě) a úroveň hlasitosti, kterou musíte mít nastavenou, abyste přehlušili zvuk motoru. Bylo tedy potřeba najít co nejlehčí sluchátka. Nejlehčí sluchátka, která jsem objevil, byla Beyerdynamic HS 400 Signum s hmotností 325 g.
Provedení a design
Jeden z nešvarů řekněme klasické konstrukce sluchátek jsem již zmínil výše. Jde o aretaci nastavení velikosti sluchátek pomocí šroubků a matiček. Bohužel mají při tomto řešení sluchátka tendenci se „rozpadat“ a je potřeba šroubky dotahovat, někdy i za letu. Vyloženě lahůdkou pro mě byly lety s uvolněným mikrofonem, kdy bylo potřeba jednou rukou držet mikrofon, abych zahlásil finále, a druhou jsem bojoval s živly. Proto jsem se rozhodl, že tato sluchátka nechci. Zde se možná bude rozcházet náš výběr, protože někdo naopak na sluchátka klasické konstrukce a vzezření nedá dopustit. Pro někoho jsou sluchátka typu David Clark srdeční záležitostí.
Možná proto, že patřím spíše k mladší generaci, netíhnu k retro stylu a nejsem masochista, vzhlédnul jsem se ve sluchátkách moderní jednoduché bezšroubkové konstrukce. Nutno říci, že u moderních sluchátek převládá jako nosný materiál plast, čili toho asi mechanicky nevydrží tolik, co jejich starší železní bráškové. Na sluchátka se ale nesedá, a pokud toto budete dodržovat, máte velkou šanci, že vám i ta plastová vydrží hodně dlouho.
Tlumení
Jak jsme si již řekli, vzhledem k cenovému limitu 10 000 Kč jsem musel oželit sluchátka s aktivním tlumením. Zbývá tedy tlumení pasivní, na kterém se podílí hlavně hmota náušníků a jejich provedení. V parametru tlumení jsou sluchátka David Clark papírově se svými 24 dB nejhorší. Nutno však poznamenat, že o pravdivosti katalogových hodnot tlumení mám jisté pochybnosti obecně u všech sluchátek. Je nutno tedy tyto hodnoty brát trošku s rezervou. Nejlepší tlumení papírově slibují sluchátka Sennheiser HME 110 s 40 dB následované sluchátky Beyerdynamic HS 400 Signum s udávanými 30 dB.
Dodaný šroubováček jsem zatím nepoužil...
Porovnání parametrů
Když si shrneme výsledky předchozích pěti kroků výběru leteckých sluchátek, zůstali nám zde dva favoriti:
Beyerdynamic HS 400 Signum
Sennheiser HME 110
Hmotnost
325 g
350 g
Tlumení
-30 dB
-40 dB
Kontaktní přítlak
8 N
10 N
Další příslušenství
Audiobox k připojení mobilního telefonu nebo MP3 přehrávače
-
Běžná cena (v době koupě)
7 500 Kč
7 900 Kč
Máme vítěze?
Volba není úplně jednoduchá. Na jedné straně máme větší tlumení sluchátek Sennheiser, která jsou ale dražší a těžší, a na druhé straně Beyerdynamic, která jsou lehčí, levnější, ale mají nižší pasivní tlumení.
Rozhodl jsem se, že nebudu pouze spekulovat nad parametry z internetu a zkusím si svá nová potenciální sluchátka naživo prohlédnout a nasadit na hlavu. Protože jsem se vzhledem k nižší ceně, hmotnosti a možnosti připojení MP3 přehrávače přikláněl ke sluchátkům Beyerdynamic, padla na ně první volba k vyzkoušení. Pro sluchátka Beyerdynamic má výhradní zastoupení příbramská společnost OK Aviation a jejich Pilotshop.cz. Jednoho krásného dne jsem se tedy vypravil do Příbrami do kamenného obchodu sluchátka vyzkoušet.
Úhledné balení v obchodě
Sluchátka na první pohled vypadala velmi pěkně zpracovaná. Kožený náhlavník i náušníky dávaly příslib příjemného nošení. Ovládání hlasitosti je šikovně umístěné na audio boxu, ke kterému můžete připojit MP3 přehrávač nebo mobilní telefon. Zaujala mě i možnost, kterou výrobce sluchátek nabízí, a to uživatelská konfigurace sluchátek. Máte možnost si objednat sluchátka, u kterých si přesně navolíte barvy a materiály jednotlivých komponent. Asi to nebude až tak praktická věc jako zajímavý marketingový tah. Naklikat vlastní sluchátka si můžete na stránkách ZDE!
Vaše originální sluchátka vám výrobce pošle do Příbrami, kde si je můžete vyzvednout.
Sluchátka se jevila velmi hezká a na hlavě příjemná, proto jsem jeden pár hned na místě zakoupil. Domů jsem tak již mohl letět s novými sluchátky.
Po půl roce užívání
Od doby zakoupení sluchátek Beyerdynamic HS 400 Signum uplynulo již půl roku. Strávil jsem s nimi ve vzduchu pár hodin a mohu docela objektivně popsat zkušenosti s nimi.
Výhody:
Pěkná sluchátka s dobrými parametry za dobrou cenu
Pevná konstrukce, nikde se nic neuvolňuje
Přiměřené tlumení při cestovním režimu letu
Audiobox - pustit si do sluchátek oblíbenou MP3 při letu má své kouzlo
Jsou jenom moje
Nevýhody:
Vyšší přítlak náušníků. Mám moc velkou hlavu. Časem se asi trošku uvolní
Nízké tlumení při vzletu. S tímto mají problém všechna pasivní sluchátka. Možná by pomohla větší hmota náušníků, jako mají Sennheisery v této cenové relaci
Dobrá volba?
S výběrem sluchátek Beyerdynamic HS 400 Signum jsem spokojený. Myslím, že za tu cenu plní svůj úkol na 100 %. Bohužel jsem však měl od doby nákupu možnost vyzkoušet více typů sluchátek i z vyšší cenové hladiny, včetně prémiových Bose a LightSpeed. O jejich porovnání jsme psali samostatný článek ZDE. Chtěl bych zde poznamenat svůj subjektivní názor, že na sluchátka Bose zatím nic nemá.
Kdybych se měl dnes rozhodovat znovu, tak si sluchátka v cenové relaci do 10 000 Kč nekoupím. Raději bych ještě nějaký ten měsíc šetřil na sluchátka Bose. Mezi sluchátky s pasivním a aktivním tlumením je totiž naprosto zásadní rozdíl. U pasivních sluchátek stále slyšíte zvuk motoru, proto musíte zvýšit hlasitost, abyste dobře slyšeli komunikaci ve sluchátkách. Toto zbytečné zesílení ale může velmi poškozovat váš sluch, zejména pokud létáte častěji. U aktivních sluchátek slyšíte zvuk motoru jen jako šum na pozadí. Čili hlasitost komunikace můžete mít nastavenou na normální příjemnou úroveň. Hlas řídícího pak slyšíte naprosto čistě a zřetelně, jako kdyby stál vedle vás.
Můj první zážitek po vzletu z Letňan se sluchátky Bose, kdy jsem zapnul aktivní tlumení a na kbelské frekvenci mě svým příjemným hlasem přivítala slečna řídící, byl jak pohlazení po uších. Tímto se dostávám zpět k tomu, čím jsme začínali – tedy že na sluchátkách se šetřit nevyplatí. Cena je ale pořád většinou až na prvním místě.
Všem přeji dobrou ruku při výběru, a pokud se i vaše rozhodnutí ubere stejným směrem, jako to mé, pak přeji jen příjemné zážitky s headsetem Beyerdynamic HS 400 Signum, který nabídne poměr cena/výkon asi opravdu nejlepší.
Souhlas s článkem. Mám aktivní verzi BD HS 600 a je to řekl bych srovnatelné s Bose. Rozdíly minimální, kromě tedy ceny. BD HS 600 jsou tlumeny digitální technologií a ta se dokáže přizpůsobit danému režimu letu. V současné době nahradila verzi HS 600 řada HS 800 a počítám, že budou zase výkonnější.
Před půl rokem jsem řešil stejnou situaci a dospěl k závěru, že zvolím klasiku David Clark H10-13.4. Robustní konstrukce, která vydrží déle než váš medical card. Váha jen 379g a na hlavě sedí skvěle. Nikdy jsem neměl problém ani po několika hodinových letech. Navíc se dají sehnat nové za cenu kolem 5 tisíc.
Sluchátka mám něco přes rok a jsem s nimi spokojen. Maximálně mi vyhovuje jejich přítlak, asi mám menší hlavu než autor :-) ani po třech hodinách letu si mé uši nestěžují. Dobře padnou i přes čepici při zimním létání. Na audiobox v podstatě nešahám, MP3 neposlouchám ani při přeletech a hlasitost mám neustále na maximum. Uvítal bych ale větší tlumení zvuku, v některých režimech letu je motor slyšet o trochu více.
Sorry, ale bud je to laciny PR, nebo blbej clanek. Napsat dlouhy pojednani o tom, jak mam zkusenosti s jednim (!) typem sluchatek, a doprovodit to par fadnima, nic nerikajicima parametrama, opravdu netusim, jaky to ma mit ucel. Jaka je zkusenost s temi Sennheisery, ktera stoji skoro stejne, a maji lepsi utlum ? Jestli chcete jit touhle cestou, pak je ztrata casu vase promo aktivity cist.
P.S. Jedina smysluplna informace je zdurazneni benefitu aktivniho tlumeni. Bez nej litat jde, ale je to horsi :-).
...moc dobře rozumím tomu proč autor píše "bohužel jsem měl možnost vyzkoušet jiné typy"... ;-)
Už od druhé, třetí PPL lekce létám s klasikou DC10-13.4 ale před pár týdny mi kolega půjčil Bose A20 a od té doby brouzdám po netu :) Cena je vysoká ale jak Vojta píše, sluch máme jen jeden a ten rozdíl je obrovský. Nicméně jsem se setkal s pro mne nepochopitelným ale zajímavým názorem (přicházejícím od uživatelů LS Zulu) že A20 tlumí zvuk motoru až moc a pilot není schopen rozpoznat nestandardní zvuk letadla v případě poruchy. Má někdo podobnou zkušenost?
Zdravim, take se chystam an koupi - nevite nekdo, jestli aktivni sluchatka dobre prenaseji treba indikaci padovky a nebo nevysunuteho podvozku ? aby to ten aktivni systemu neutlumil a pak nebylo :) dik
...jooo, pokrok nezastavíš:-))Když jsem jezdíval na zahraniční mise s vojáky, nováček se vždycky poznal podle následujících maličkostí:brýle RayBan, zapalovač Zippo a Leatherman za opaskem.U pilotů brýle RayBan zůstaly,ale na zápěstí přibyly hodinky Breitling....a vidím, že kdo dneska na hlavě nemá aktivní sluchátka Bose,je úplně vyřízený...ale vážně, jak je možné, že dnešní staří piloti nejsou úplně hluší,když ještě Bose neznali a používali ubohá sluchátka DC???Jak vůbec mohli lítat???Už jen čekám, že se brzy objeví článek tvrdící, že to aktivní potlačování hluku je horší a škodlivější než Lycoming na vzletovém režimu s DC na hlavě.Letu zdar všem!:-))))
koupil jsem si nedávno sluchátka Bose A20. Sice drahá, ale jsou super a jak zde bylo psáno, sluch máme jen jeden a věkem se rozhodně nezlepšuje. Měl jsem možnost před koupí těchto sluchátek je porovnat s jiným v letadle s běžícím pístovým motorem a Bose A20 opravdu vyšly nejlépe. Tím jim nechci dělat reklamu, ale jsou velmi dobrá.
Mám LS Zulu a jsem s nimi maximálně spokojen. Testoval jsem i Bose a subjektivně se mi LS jevily jako lepší. Problém se slyšitelností varování pádovky jsem neměl. Jediný problém je, pokud člověk nedobíje baterie. Bez nich pokud nefunguje aktivní tlumení najednou člověk zjistí o co přichází. Také se mi zdá, že nějakým DSP vylepšují hlas v rádiu, protože je vždy krásně čistý. Zkrátka doporučuji. Za ty peníze to stojí.
Souhlasim s autorem, dokud jsem nemel sluchatka vlastni mel jsem porad na rtech alespon kvalitni opar. Taky jsem jako instruktor nejednou videl jak pres mikrofon leti ven natravena snidane zaka. Takze vlastni sluchatka jednoznacne ano. No a jake? Nejlepsi jsou ty moje, prece. Podle mne je to na vkusu kazdeho soudruha a kdyz si nekdo koupi PilotStyle tak je to stejne dobry jako Bose. Maji totiz tu veeelikou vyhodu ze jsou jenom moje. Kdyz vidim jak se zaci a klienti chovaji k tem erarnim, tak mi je z toho nanic. Ve skole jsme meli Beyerdynamic HS 200. Sice nejlevnejsi ale taky za 5000,- kus. Vydrzeli pul roku. Ne snad tim ze by byli zle ale mam pocit ze je musel prejet parni valec. Takze tuto znacku opravdu jenom do dobrych rukou, vyzaduje citlive zachazeni. Ono to puvodne prece jenom byli studiova sluchatka, vychazeji z Hifistickych sluchatek REVOX, myslim ze streva jsou dokonce stejne. Proto ten dobry zvuk a tlumeni. Castym hybanim v zavesech se plastik co to drzi vydre a pak budou sluchatka z mostu vypadavat. Oprava je jednoducha, staci klzny element vypodlozit i kouskem papiru a zase bude klid. Kabel se vetsinou zlomi ne u konektoru ale u sluchatek, oprava je taky jednoducha, kousek zkratit a je to. Autor ma pravdu, tam kde jsou sroubky, tam je problem. Proto u klasickych erarnich sluchatek jsem nastavovani polohy strelil na nejakou "konfekcni" velikost a dotahnul sestihrannou matici. Neresitelny problem je samozrejme s mikrofonem, tam na blbost neni leku. Sam jsem vyzkousel snad vsechno co je na trhu a jedine deleni mi vychazi na aktivni a pasivni tlumeni. Ja sam jsem DC-pozitivni, ale nevidim rozdil v tlumeni ani mezi PilotStyle, Peltor, DC nebo zminene Beyery. A po 4-5 hodinovom letu jsou neprijemne na usich vsechny. Do vetsiho letadla "nosim" opevovane BOSE, taky jsem se nechal unest reklamni kampani. Netvrdim ze jsou spatne, zvuk a tlumeni je opravdu excelentni, ale je to spis modni zalezitost. Po peti hodinach uz taky nevim jak je nasadit aby netlacili. A baterky menim jak na bezicim pasu, ale to nevycitam sluchatkam. Tu mi jako jasny favorit vychazeji Telex Airman 850. Maji aktivni tlumeni, nechcou baterky a jsou lehoucke. Ale.... vsechny dobre, vlastni nejlepsi. Letu zdar
Postupem casu jsem vystridal vice sluchatek. Senheisery HME100, resp. 110 patri k tomu nejlepsimu mezi pasivnimi. Nepadla zde podle mne velmi zasadni vyhoda a to je jejich kvalita, az temer neznicitelnost. NAletal jsem s nimi pres 1000 h a jsou jako nova a to jsem se k nim nechoval vzdy zrovna nezne. Kdyz jsem vybiral aktivni sluchatka, tak jsem porovnaval Senheiser S1pro, Lightspeed Zulu a BOSE A20 a BD HS600. BD HS600 mi nevyhovovala, subjektivne se myslim jedna obecne o nizsi tridu co se mechanicke konstrukce i zvuku tyce. Mozna jsem testoval vadny kus, ale zvuk byl zkresleny s mirnym brumem a tlumeni nizsi nez u konkurence. Ostatni byla vsechna perfektni, nejlepsi tlumeni, funkcni vybavu i cenu jsem zaznamenal u Senheiser S1pro, ale nesedela mi dobre na hlave (treba vyzkouset), Lightspeed Zulu delaji vsechno v podstate dobre, jen par kolegu melo problem s kvalitou a fora na internetu to jen potvrzovala, takze jsem nakonec koupil BOSE A20. Na hlave sedi lehce, tlumi perfektne, maji krasny cisty zvuk a kompaktni, skladne nausniky-takze si nepripadam jako "Otik". Letam predevsim komplexni Cessnu Cardinal RG a i pres opravdu kvalitni tlumeni A20 projevy motoru poznavam bez problemu. Ostatni systemy jako varovani nevysunuteho podvozku, nebo padovky jsou take dobre slysitelne. Co zde ale nepadlo jsou nedostatky - neni jich mnoho, ale z meho pohledu je velmi nestastna delka kabelu od konektoru k audioboxu - box visi na kabelech a je pomerne tezky - plete se tim padem v kabine. Absence A2DP profilu neni nic dramatickeho, ale konkurenti ho maji, takze je to take lehke minus. Jinak ale velka spokojenost. Neni to nic bez ceho by clovek letat nemohl a kdyz tu podobna sluchatka nebyla, tak se nic nedelo, ale dokazi udelat let prijemnejsim a o to myslim jde.
Vyzkousel jsem celou radu sluchatek ruznych vyrobcu vsech moznych cenovy?ch kategorii. Kvalita ale nekdy vubec nesouvisi s cenou. Tedy je pravda, ze za 2 tisice nemuzeme cekat buhvico, ale bohuzel i nektere drahe modely staly za kocku. Hlavne to chce dat na usi a vyzkous?et za letu, ovsem ne jeden okruh, ale treba nekolikahodinovy trip. Kdyz po hodine zacnou bolet usi, ze clovek nevi, jak si sluchatka usadit, je to spatne. Kazdy mame jinak velke usi, pouzivame ruzne bryle a tvar nausniku a material hraje obrovskou roli (a pro kazda usiska). To si myslym je primarni zalezitost. Urcite gelove nausniky jsou lepsi nez obycejne, take bych zamitl kulate nauniky. Aktivni tlumeni hluku je fakt dobrota. Na zvukove vjemy v zadnem pripade negativni vliv aktivni tlumeni nema, ale nesmi dojit baterky. Vetsina aktivnich sluchatek ma mizerne pasivni tlumeni, protoze misto molitanu je v nausnicich elektronika. A je dobre vyzkouset sluchatka i v tandemu, nekdy se proste sluchatka perou mezi sebou (zpetna vazba pres mikrofon tech druhych).Nekdy se muze stat, ze si clovek vybere nadherna sluchatka, jen jsou pro jeho hlavu nepouzitelna....Me konkretne nejlepe sedi David Clark H20-10, ale letam s X-11. Jednak maji aktivni tlumeni, coz je fakt parada, a potom si to za tu cenu musi "odpracovat"(a to jsem je sehnal za polovic). Co mi na X-11 vadi je mala vydrz baterek, radeji vozim nahradni sadu. A vzhledem ke spotrebe jsem presel na akumulatory. To vsak muze byt take zpusobeno vetsim hlukem v kabine. Moje zkusenost je takova, ze kdybych koupil rovnou poradna sluchatka, mohl jsem usetrit spoustu penez za "meziclanky".
Aktivni tlumeni hluku urcite neni potreba, litat se da i bez neho. Ale s nim je to urcite lepsi, mimo pohodli je i lip rozumet radiu. A litat se sluchatkama sightronic taky jde, ale jak je napsano kousek nahore - ze po hodine letu sluchatka tlaci neni normalni a pokud clovek nevyzkousi nejake lepsi ( a bohuzel drazsi) tak si to neuvedomi. Mam Lightspeed sierra, zkousel jsem ve ksefte soucasne i Zulu, ale mel jsem dojem, ze mi sedely hur. Min znamou znackou nas je Peltor, ty mi taky sedeli a pripadali pohodlne.
A jeste k tlumeni - 226 s radiem garmin SL40 si se sierrama moc nerozumi, tezko rict jestli je to instalaci radia nebo radovym motorem, s tim asi inzenyri moc nepocitali...
zkuste si dát do google Bose QC15 a UFlyMike. za cenu celkem zhruba 11.000,-kč můžete sehnat sluchátka Bose QC15 s aktivním tlumením, k nim si objednáte z Ameriky mikrofon UFlyMike. Funguje mi to v L-410, v Beechraft Duke, v cessnach i v L200 Morava. mám je dva roky a jediné co teď musím vyměnit jsou prodrané náušníky od krátkých vousů.navíc pokud neletíte, připojíte si je k pc, k telefonu či MP3 a máte nádherný zvukový zážitek z muziky. Jediná nevýhoda je, že pokud dojde malá AAA baterie(1ks) tak sluchátka přestanou úplně jít. není to ale problém, protože Vás dostatečně dopředu varují. Baterie mi vydrží v práci 14 dní bez problémů. Nově UFlyMike nabízí TSO certifikát. Vřele doporučuji, super kombinace užitku a ceny. BTW používá je v práci asi 7 lidí co znám a ještě neměli problém. Já reklamoval v americe UFlyMike protože jsem ho dal do staré L410 přes redukci a mikrofon odešel. s cestou a výmenou to trvalo 3 týdny a měl jsem nový mikrofon doma. V Americe je tento headset velmi populární.
tahle veta v manualu te, Zdenku, nezneklidnuje?
WARNING: Except in case of emergency, Bose recommends that you NOT use these headphones as aviation
communication headsets
nebo jinymi slovy atest. Proto ty sluchatka stoji tolik kolik stoji. Bohuzel v praxi to znamena ze kdyz mi pri vzletu bouchne guma a ja vyletim z drahy tak za to mohla jen a prave necertifikovana sluchatka. Bohuzel je to hlavne o ruznych certifikatech, jinak bych se klidne vsadil ze system tlumeni hluku je naprosto stejny.
Koupil jsem Bose A20, a lituju, že jsem je nekoupil dřív. Vracím se z letů mnohem míň unavený, s erár sluchátky jsem po hodině a půl letu dost vyřízenej. Je ale pravda, že tluměj zvuk chodu motoru hodně. Z tohoto důvodu zapínám ANC teprve až po 1. nebo 2. zatáčce, abych si "naposlouchal" chod motoru.
Tak zde davam osobni zkusenost s HS600 ANR po dvou a pul letech pouzivani. Zakoupeny nove. Provozovano v UL cca v prumeru 60 hodin rocne v kombinaci s radiostanici Dittel KRT2. Bez zadneho padu a hrubeho zachazeni. Ukladano pravidelne do dodaneho obalu. Tak a zde hodnoceni, jednim slovem tragedie a vyhozene penize. Proc?. Za prve externi napajeni nefungovalo ihned po dodani. Reklamace probehla, opravili. Po pul roce znova. To uz jsem neresil a lital na baterky. Ty nevydrzi slibovanych 50h provozu ani nahodou, nedostal jsem se s vydrzi pres 6 h , ale hlavne !!!, uroven tlumeni v modu ANR dobry ale pri vypadku napajeni nebo baterii v hlucnejsim letadle nepouzitelne v pasivnim modu. To je lepsi si je snad sundat. Nedovedu si predstavit ty pouze pasivni verze. Za dalsi: po dvou letech a mesici pouzivani odesel kabel mezi ridici jednotkou a mikrofonnim jackem. Oprava nic levneho. Po dalsim mesici odeslo ANR tlumeni na levem uchu. Litat se s tim tak neda, to se clovek zblazni z rozdilnosti zvukoveho vjemu. V pasivnim modu jak rikam nepouzitelne. V oprave zjistili poruchu ve vicrevrstvem tistaku ridici jednotky. Oprava pouze vymenou ridici jednotky v neakceptovatelne cene vzhledem ke zkusenostem a duvere se sluchatky. Pocity? Velike zklamani a litovani vyhozemych penez. Ted jsem na bazaru koupil od Flightcomu klasicky, sice tezsi sluchatka s beznym pasivnim tlumenim a pridanou funkci ANR, ktere ale uz v pasivnim modu tlumi velmi dobre a po zapnuti ANR to je parada. Bez zbytecnych pseudofunkci. Cena oproti HS600 polovicni. Uvidim kolik daji letovych hodin na devitivoltovou baterku. Ale co se tyka komfortu tlumeni v obou modech jsou na tom daleko lepe nez HS 600.
Jsem asi RETRO typ, ale na David Clark nedám dopustit. Létala jsem s nimi poctivých 15 let a přede mnou byla v provozu dalších minimálně 5 let. Za celou dobu žádné významné závady, provoz ve velmi hlučném prostředí Z450LX. Spolehlivá klasika.
To vubec nejsi retro. Ja chtel byt s temi HS 600 moderni a zkusenost mi ukazala, ze idealem je opravdu v zakladu nejdulezitejsi pasivni tlumici schopnost sluchatek, at uz jakychkoliv. Nadstavba ANR modu je jiz krucek k vyssimu komfortu. Ale proste sluchadla, ktera zakladaji tlumeni z 90% na elektronicke bazi jsou pro me odted duvodem k neduverivosti na jejich efektivnost v pomeru cena komfort zivotnost. Pravda je ze sluchadla od Flightcomu co mam ted jsou o dost tezsi, ale zadne drama. Je to logicke, pasivni tlumeni se odrazi vzdy na hmotnosti setu ale zase je to spolehlive a co me se tyka tak preferuji zvukovy komfort pred hmotnostnim.Vzhledem k me dvoumetrove postave nehraje par gramu na sluchatkach zadnou roli ani na delsich cestach.