Vylepšená verze Superjetu 100 zahájila letové testy

01.03.2013

Vylepšená verze Superjetu 100 zahájila letové testy
Vylepšená verze Superjetu 100 zahájila letové testy (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ruský výrobce letadel Suchoj zahájil letové testování nové varianty regionálního dopravního letounu Suchoj Superjet 100 (SSJ 100). Vylepšená verze s prodlouženým doletem nese označení Superjet 100LR (long-range). Prototyp poprvé vzlétl 12. února letošního roku a zahájil tak fázi intenzivních letových zkoušek, které potrvají tři až čtyři měsíce.

SSJ 100LR dolétne o polovinu dál než základní varianta. Maximální dolet stroje má být 4 578 km proti 3 048 km u SSJ 100. Za zlepšenými výkony stojí větší množství neseného paliva a vylepšené motory Saturn-Smecma SaM146-1S18, které dodávají o pět procent větší výkon než standardní SaM146. Certifikace SSJ 100LR je plánována na rok 2014. Prvním zákazníkem bude firma Gazpromavia, dceřiná společnost těžařského gigantu Gazprom, která si v roce 2011 objednala deset Superjetů ve variantě LR.

Co bude stávající i budoucí zákazníky Suchoje určitě zajímat více než několikaprocentní nárůst výkonu, je fakt, že výrobce slibuje u nové verze odstranění všech závad, které se v hojné míře vyskytují na letounu od jeho uvedení do provozu. Superjet má problémy s celou řadou systémů od klimatizace přes podvozek a protipožární systémy až k motorům. Pokud se úpravami letounu problémy odstraní, budou postupně aplikovány i na již používané stroje.

Jako výmluvný příklad lze uvést statistiku ruského vlajkového dopravce Aeroflot, který provozuje deset SSJ 100. Za rok 2012 tvořily závady Superjetu celých 40 % z celkového počtu technických incidentů ve flotile Aeroflotu, která čítá 125 dopravních letadel. Na pověsti prvního dopravního letounu z dílny Suchoje zanechala výraznou skvrnu i nehoda prototypu z loňského roku při které zahynulo přes čtyřicet lidí.

V srpnu loňského roku oznámil výrobce zahájení vývoje zvětšené varianty Superjetu označenou na jako Superjet 130. Do výroby by tento model měl jít v roce 2016 a je zamýšlen jako přímá konkurence Airbusu A319 a kratším verzím Boeingu B737NG.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář