Jen málokdo dnes nezná tablety iPad. V této recenzi se podíváme na navigační aplikace od firmy Jeppesen určené právě pro používání v těchto přístrojích od společnosti Apple.
V úvodu je třeba upřesnit, že veškeré testování probíhalo na standardním tabletu iPad druhé generace (16 GB) a na iPadu mini (32 GB).
Od kreslení map k velkoobchodu
Než se dostaneme k popisu samotných aplikací, zastavme se u firmy Jeppesen. V roce 1930 si Elrey Borge Jeppesen začal pro vlastní potřeby zaznamenávat údaje o letištích a mapy si maloval ručně. Jeppesenův systém navigační dokumentace se zamlouval jeho kolegům. Nejprve Jeppesen předával informace pilotům za to, že mu tito piloti pomáhali udržovat informace aktuální. Posléze viděl šanci a začal navigační dokumentaci prodávat. V roce 1934 si Jeppesen založil vlastní firmu, která se stala fenoménem na poli navigační dokumentace.
V 50. letech začala firma exportovat mapové podklady i do Evropy, kde založila svojí pobočku ve městě Frankfurt. V tomto městě sídlí firma dodnes.
První elektronické programy se začaly objevovat v 80. letech. Z počátku šlo o podpůrné programy navigačních oddělení jednotlivých společností. Tyto programy se staly základem pro software jiných společností.
V dnešní době se firma zabývá systémy EFB (Electronic Flight Bag). V rámci systému EFB byl vytvořen Jeppesen Mobile Terminal Charts a Jeppesen Mobile FliteDeck. Tato recenze se bude věnovat právě těmto dvěma aplikacím.
Jeppesen Mobile Terminal Charts
Tato aplikace slouží jako statický mapový podklad. Informace obsažené v Jeppesen Mobile Terminal Charts zastupují papírovou letištní dokumentaci. Pilot si nemusí tisknout letištní a přibližovací mapy z internetových stránek letecké informační služby nebo si brát originální mapy z AIPu. Všechny potřebné údaje jsou obsaženy v této aplikaci.
Firma Jeppesen nabízí několik možných variant mapového pokrytí. V testované verzi této aplikace byla databáze středoevropských VFR letišť. Samozřejmostí je možnost rozšířit databázi až na celosvětové VFR + IFR pokrytí.
Nyní se zaměřme na samotnou aplikaci. Po spuštění aplikace se zobrazí poslední navštívená mapa. V horní levé části obrazovky jsou tři ikony. První ikona v podobě letadla zobrazuje nabídku dostupných letišť. Pro usnadnění vyhledávání může uživatel zadat do vyhledávacího řádku ICAO kód letiště. Po kliknutí na zvolené letiště se otevře nabídka mapových podkladů. Mezi mapovými podklady pro letiště se dá jednoduše přecházet pohybem prstu do strany nebo kliknutím na číselný seznam v dolní části displeje.
Druhou ikonou v levé horní části je „i“, která poskytuje informace o aktuálnosti mapových podkladů, tzv. Change Notices. Poslední ikona v levé části by měla obsahovat obecnou textovou část dokumentace Jeppesen. V testované verzi nebyla tato služba k dispozici.
Samozřejmostí je, že je možné ukládat oblíbená letiště a z jednotlivých letišť označovat pouze určité stránky. K tomu slouží ikony hvězdiček v pravém horním rohu. Pravý horní roh nabízí ještě uživatelské nastavení svítivosti displeje a možnost tisku jednotlivých stránek pro případ, že je iPad připojen k tiskárně.
Jeppesen Mobile FliteDeck
Na rozdíl od Jeppesen Mobile Terminal Charts je tato aplikace aktivní a zobrazuje GPS polohu na mapových podkladech. Aplikace kombinuje jak terminal charts (mapové podklady letišť), tak enroute charts (traťové mapy). Letištní mapové podklady, které jsou stejné jako v aplikaci Jeppesen Mobile Terminal Charts, jsou doplněny o několik zajímavých funkcí. Především má pilot při naplánování trati možnost zobrazit ta letiště, která naplánoval, tzn. letiště vzletu, letiště přistání a dvě záložní letiště. To urychlí pilotovi hledání potřebných mapových podkladů během letu. Za velkou výhodu považuji, že v pojížděcích mapách je možné zobrazit polohu letadla, takže pokud se na letišti zrovna dobře neorientujete, aplikace Jeppesen Mobile FliteDeck vám s orientací pomůže.
Nejnovější verze aplikace ještě nabízí funkce Weather, která umožňuje čtení zpráv METAR a TAF zobrazeného letiště. Aplikace nabízí čtení surových dat nebo dekódované počasí.
Plánování tratí v aplikaci je velmi jednoduché. V horní části displeje je lišta se šipkou, která se po kliknutí roztáhne a umožní pilotovi zadat letiště odletu, letiště přistání a plánovanou trať. Pokud pilot nezadá přesné body, po kterých by chtěl let provést, aplikace spojí výchozí a konečné letiště přímo. Je však možné plánovat tratě s otočnými body. Jako otočné body lze volit letiště, traťové či uživatelem definované body. Uživatel může definovat body jednoduchým dlouhým podržením prstu na displeji s traťovou mapou. Tratě lze plánovat i po letových cestách. Na obrázkách výše je příklad trati Praha-Paříž, na které byla tato aplikace také testována.
Zobrazení mapového podkladu je možné uživatelsky přizpůsobit. Pilot si může nechat na mapě zobrazit letiště, letové tratě, waypointy, prostory, radionavigační zařízení či terén. Všechny tyto funkce jsou v pravé liště.
Video Jeppesen
Testování v provozu
Aplikace jsou za letu stabilní, nereagují na turbulence a jsou velmi dobře a intuitivně ovladatelné. Pilot získá potřebné informace během několika sekund. Měl jsem možnost vyzkoušet dvě velikosti iPadů – iPad 2 a iPad mini. Mě osobně vyhovoval více iPad mini a myslím, že na standardní sportovní létání je ideální. Jeho kompaktnější rozměry umožňují lepší přichycení na nákoleník. iPad 2 naopak nabízí větší displej a tím i možná lepší čitelnost pro některé piloty, ovšem jeho velikost mi nevyhovovala, například při letech ve Zlínu Z 126.
V aplikaci Jeppesen Mobile FliteDeck občas došlo ke ztrátě signálu GPS. To ovšem není chyba aplikace, nýbrž chyba přístroje.
Palec nahoru
Aplikace od firmy Jeppesen jsou velmi kvalitní a já mohu jejich používání vřele doporučit. Ovládání je jednoduché a intuitivní. Ačkoliv iPad nabízí nespočet možností leteckých aplikací, vždy by to měl být pouze podpůrný prostředek. Podle mého názoru by se pilot neměl spoléhat pouze na něj. Ovšem na druhou stranu iPad umožňuje pilotovi mít všechny informace v jednom zařízení a nemusí si tisknout stohy papírů na každý navigační let. To ostatně dokazuje i současná praxe ve světových aerolinkách jako Air France či Delta Air Lines, které své piloty iPady vybavují.
Jeppesen Mobile Terminal Charts a Jeppesen Mobile FliteDeck společně s poměrně kvalitním tabletem iPad umožní pilotovi zjednodušit předletovou přípravu, leteckou navigaci a další činnosti spojené s naším tak oblíbeným letectvím.
aplikace je zadarmo, kolik stojí data např. pro ČR? je třeba se nějak u jeppesena registrovat nebo to jde rovnou nakupovat přes applestore? na ty data pak mám licenci nebo se smažou po expiraci a musím znovu kupovat?
Ahoj Oto, moc hezký článek. Díky. Sám používám Airnavigation Pro na všechny mé lety do míst, kde to moc neznám. U této aplikace je výhoda, že podporuje automatickou funkci Flight time. Podle GPS polohy aplikace pozná, na kterém jsem letišti. Jakmile ji zapnu, sednu do letadla, tak podle změn výšky začne počítat čas od vzletu do přistání. Je to velmi přesné. Až se potkáme v LKPM, rád bych porovnal AirNavPro s Jeppesen. Jinak souhlasím s názorem, že je to podpůrný navigační prostředek, nicméně velmi užitečný a pohodlný:)
Aplikace jsou nepochybně skvělé. Stálo by za to ale zmínit úroveň mapových dat - tedy VFRkových map a s VFR souvisejícmi daty - VFR mapy letišť (alespoň v kontextu ČR) dost otřesné, aktualizace mnohdy třeba rok poté, co jsou tyto mapy aktualizovány na LISu (pokud vůbec - dodneška polovina letišť, které leží na východě ČR má jako FIS frekvenci uvedenou 126.1, změny prostorů zasahujících do mapy nejsou mnohdy reflektovány vůbec).
Úroveň např. sekce "text pages" ve flitestaru/flitemapu (alespoň v kontextu české republiky) nebudu raději vůbec hodnotit :(
Nevím jaká je situace v zemích na západ(sever, jih) od nás, ale pro cizince letící do čech jsou jejich VFR mapy ... až bych řekl nepoužitelné. A pro čecha, pokud si neudržuje aktuální informace podle toho, co chodí z LISu, také ne.
A mimochodem, to, že Jeppesen neustále trvá na tom, že na Slovensku je "C" vzdušný prostor od 1000ft AGL nahoru, spolehlivosti nepřidá. Bohužel :(
Dlouhá leta jsem uživatelem Jeppesenu. IFR i VFR, amatérsky i profi, papírově, Jeppview, i JeppTD a FD v iPadu. Po stránce platnosti dat souhlas s Tomem. VFR bída a to nejen pro ČR. Z hlediska uživatele musím říct, že papírový Jeppesen pro všeobecné letectví byl vždycky jednička, pro velké létání už pokulhával za konkurencí typu LIDO, a to hlavně pro roztříštěnost prezentace dat, Jeppview není špatný, ale už přestával být user friendly, totéž platí o programu FliteStar, a aplikace do iPadu považuju už za takový provar z hlediska uživatelského rozhraní, že jsem po letech zrušil svoji VFR licenci za 440EUR ročně a přešel ke konkurenci, výrazně lepší a levnější. Obávám se, že Jeppesen je další firmou "starého světa", která ne zcela zvládá příchody nových technologií, a začíná ztrácet v boji se zcela novými, které začínají bez zátěže minula na zelené louce s neotřelými přístupy. Abych byl konkrétní, Jeppview, Flite Star, JeppFD a TC jsem pro VFR létání zavrhnul a používám daleko levnější SkyDemon (kromě plánování tratě samozřejmě stahuje aktuální mapky z AIPů jednotlivých zemí, případně od komerčních providerů za cenu zlomkouvou proti Jepp), pro IFR bych rád udělal něco podobného
V návaznosti na předchozí příspěvek dodám, že VFR licence, která pokrývá Evropu, stojí 440EUR ročně, stáhneš si uvedené aplikace, u Jeppesena přímo zažádáš o licenci, po mailu (celá komunikace s Jeppesenem byla na dnešní do u trochu kostrbatá) a po registraci si můžeš v rámci své licence začít data stahovat. Platí pro čtyři počítače, a technicky je jedno, zda to je PC, laptop nebo iPad a kterou ze tří možných aplikací (JeppView, TD nebo FD) používáš. Alternativní metodou je nechat si posílat CD, dnes už vlastně DVD se změnovkou, což je ale pro iPad k ničemu. Ještě dodatek k chválené možnosti FD si na letištní mapě zobrazit aktuální polohu letadla. Taky jsem si myslel, jak je to úžasné, dokud jsem to nezačal používat v praxi. Cvičně jsem to nainstaloval pro jedno velké letiště s hustou sítí TWY, jen abych zjistil, že symbol polohy letadla je tak velký (a aktuální poloha je uprostřed něj), že zakrývá bezprostřední okolí a to může zejména v prostoru složitějších křižovatek situaci naopak zkomplikovat. Návrat k papírové mapě situaci naštěstí zachrání :-) Další mínus je u FD v listování mezi mapami, dříve možné a šikovné "přehazování" jednotlivých map přejetím prstem po obrazovce je v nových verzích inhibitované, a pro listování mezi stránkami, byť již předvybranými, je třeba jít na postranní bazmek (volič) a prokousávat se přes menu, byť jednoduché. V praxi ale nešikovné. Za sebe dávám Jepp FD palec dolů a u Jeppesena budou muset ješte hodně máknout a nad celým konceptem se zamyslet, aby jim neujel vlak...
znate nekdo nejakou alternativu k approach platum od Jeppesenu ? teda krome narodnich AIPu- ktere jsou treba i na ead na eurocontrolu, ale jsou pochopitelne pro kazdy stat v jinem formatu. Zkousel nekdo, jestli LIDO prodava licence za rozumne penize soukromnikum? nejaci dalsi poskytovatele ?
Vyzkousejte RocketRoute. Je pro PC i iOS. Umožňuje IFR plánování, briefing, podávání letových plánů. Airport plates stahuje z jednotlivých národních AIPů, výhoda je, že jsou jednoduše a po ruce na jednom místě a pro občasné IFR lety se to podle mého soudu dá použít.Ve srovnání s Jeppesenem za zlomek ceny.
Neví někdo náhodou, zda popř. za kolik se dají koupit Approach plates IFR i VFR pro Garmin 695 (Evropa)? V U.S. jsou zdarma od FAA, za poplatek u Jeppa. Český dealer nemá ponětí, Jepp na emaily nereaguje. Ten přístroj jsem si kvůli tomu kupoval, jinak by mi stačilo o polovinu menší a levnější GPS. Předem dík
nainstaloval jsem free verzi jiná tam není, po mejlu na jeppesen support a po vytvoření profilu na webu jsem dostal pět různých blahopřejných mejlů, ale ani jednu odpověď jak na app store koupit charts - toto prostředí asi jeppesen nějak nezvládá: například váš profil u nich nejde v uživatelském rozhraní zrušit a vaše data jsou tam stále a ani 4 dny po extra žádosti na odstraněni nemám odpověď. Ve srovnáni s možností okalibrovat za jeden večer charts a trafic celý ČR z AIPu do OziExploreru je to asi moc hogofogo pro ultralajtisty, a pro Piloty se strojema s komerční výbavou asi zbytečnost, ale je fakt , že i tak je iPad nejužitečnější "hračka" do éra co jsem mně zatím v ruce.
jsem na tom stejně se 795kou, takže místo clony mám 7" PDA a v OziExploreru zkalibrovaný charts a tak se místo na palubku dolů při přiblížení koukám na stínítko nahoru, a když chci vědět kde třeba měli němci lágr, přepnu na okalibrovanou esesáckou mapu z roku 43, pro VFR ideální řešení....