Po 4. zatáčce posádka sledovala přistávající 3 parašutisty na plochu letiště a pokračovala v přistávacím manévru. V závěrečné fázi přistání, kdy se letoun nacházel cca 3 až 5 metrů nad zemí, se před ním objevil jeden z přistávajících parašutistů. Ve snaze vyhnout se jisté kolizi zasáhl instruktor do řízení a s letounem se snažil „přeskočit" zjištěnou překážku a opakovat let po okruhu. Přetažený letoun po ztrátě rychlosti s nastavenou plnou přípustí motoru dopadl na podvozek a po od-skočení pokračoval v letu. Poté instruktor zjistil, že není možné manipulovat pákou přípusti motoru. Tuto situaci oznámil dispečerovi AFIS, dokončil let po okruhu a rozpočet na přistání s přistáním upravoval pomocí vypínání zapalování.
Rozbor
- Pilot instruktor měl pro let odpovídající kvalifikaci a platné osvědčení o zdravotní způsobilosti.
- Při výcvikovém letu byl na palubě letounu přítomen cestující.
- Při příletu k letišti byla posádka letounu informována dispečerem AFIS o volné dráze 21 na přistání a současném provádění výsadků parašutistů.
- Letoun byl ošetřován podle platných norem a před letem byl bez závad.
- V prostoru dráhy 21 byly v okamžiku přistávání letounu překážky, které měly negativní vliv na bezpečnost přistávajícího letounu.
- Počasí pro let vyhovovalo, nemělo na vznik nehody vliv.
Závěry
Velitel letadla nesprávně vyhodnotil probíhající parašutistický provoz na letišti a nesprávně se rozhodl v souladu s ust.3.2.5.1a) předpisu L2 Pravidla létání pokračovat v přistávání na dráhu omezenou překážkami.
Příčina letecké nehody:
Hlavní příčinou bylo nesprávné rozhodnutí velitele letadla pokračovat v přistávacím manévru při výskytu překážek v prostoru dráhy 21.
Datum : 16. srpna 2003 UTC : 1400
Místo : LKKO
Typ letounu : Z-43