Ačkoliv již aplikace dostupná na http://ibs.rlp.cz běží na 100 %, registrace do ní je stále možná pouze po kratší korespondenci s administrátory z ŘLP. Obvykle stačí, když uvedete jméno a telefon.
Ovšem i bez přihlášení aplikace umožňuje přístup k základní sadě informací, jako jsou NOTAMy nebo meteorologické informace. Kromě běžného vyhledání NOTAMu pro dané letiště nebo FIR je možné také nechat si zobrazit všechny NOTAMy pro daný stát – na výběr je přitom snad ze všech evropských zemí.
Podobně meteo informace – velmi příjemné je zobrazení METARů na mapě střední Evropy – na rozdíl od letitého zobrazení pouze českých letišť na stránce meteo.rlp.cz jsou po kliknutí na Meteo a „Výběr z mapy (OPMET)“ zobrazena také letiště v okolních státech. Kliknutím na dané letiště se zobrazí METAR a TAF, pro návrat zpět je třeba použít tlačítko s logem ŘLP – místo očekávaného tlačítka „zpět“. K dokonalosti by to bylo dovedeno možností zobrazení větší oblasti, to zde bohužel ale chybí. Dále jsou zde linky na AIP, AUP či ATISy „větších“ českých letišť.
Máme-li tedy zřízen účet, tak se po vyplnění jména, hesla a po zaškrtnutí souhlasu s podmínkami dostáváme do „plného“ systému, který kromě jiného umožňuje i podávání letových plánů. Zde si asi poněkud rozzlobím některé z tvůrců systému, ale právě tuto možnost považuji za největší přínos celého IBS. Jako každý, kdo internet používá již roky, jsem si zvykl na určité adresy, kde lze získat NOTAMy, METARy a jiné předletové nezbytnosti, ale právě možnosti podávání letových plánů pro lety VFR byly dost omezené či drahé. V následujících řádcích tedy zkusím jeden plánek podat.
Podávání letového plánu
Po kliknutí na „Nový letový plán“ na hlavní stránce či záložce Plánování letu se mi objeví důvěrně známý formulář FPL. Není sice žlutý (jako bývávaly, ani nevím proč, předtištěné formuláře), ale obsahuje stejné položky. Výborná je nápověda u většiny polí, a to včetně počtu požadovaných znaků; u typu letadla mám přímo možnost výběru správného ICAO označení letadla – ne každý ví, že Z-126 se do letového plánu uvádí jako Z26.
Pole 10 vybavení je po změnách z letošního listopadu dostatečně dlouhé, aby se tam všechny znaky vešly. Stejně tak pole 18 nově obsahuje spoustu zkratek, které většina z nás nikdy nevyužije a kde u některých dokonce jenom tušíme, co by mohly znamenat. Vyplňuji tedy pouze OPR a DOF (provozovatel a datum letu) – piloti zejména proudových letadel toho asi budou muset vyplnit trošku víc. Jako budoucí vlastnost systému si dovedu představit možnost nastavení, které z polí se mi budou zobrazovat. Telefonní číslo mám již předvyplněno – je použito číslo z registrace. Oceňuji možnost vyplnění STAYINFO – kdo někdy podával plánek na cvičné sestupy, ví, o čem mluvím.
Vyplnění plánu je záležitostí ani ne minuty a už se dostávám k odeslání. První tlačítko zleva je „Odeslat letový plán“, až později si všimnu tlačítek „Validovat“ a „Validovat v IFPS“. Jako ne-ifrový pilot netuším, co by mohlo být IFPS, a tak zkusím kliknout na „Validovat“ a dozvídám se, že jsem nevyplnil počet osob na palubě. Doplním tedy tento údaj a po úspěšné validaci „Položky letového plánu jsou platné“ plánek odesílám.
Dozvídám se „STATUS: FPL IN PROCESS“ – i když mám přepnuto do češtiny. U IFR plánků je to obdobné, tam se dozvídám, že byl plánek odeslán do IFPS. Ještě drobné upozornění – vyplněný letový plán se neukládá automaticky, je nutné jej buď odeslat, nebo uložit – každý letový plán si lze uložit jako šablonu, a ušetřit tak čas při psaní obdobného plánku v budoucnosti.
Čas do akceptace využiji na získání předletového bulletinu. V příslušné záložce volím „Bulletin na základě LP“ – tím se mi otevře můj letový plán a ještě si můžu upravit volby – i když jsou opět v angličtině. Zde mám na jednom místě všechny potřebné informace – NOTAMy pro letiště i FIRy, METARy, TAFy a mapy. Strukturovaná data si můžu nechat vyexportovat i do pdf – dostávám 13stránkový soubor, který lze pohodlně vytisknout a vzít s sebou.
Kde už tisk nefunguje ideálně, je letový plán – ten je třeba tisknout přes položku „Historie letového plánu“. Jen takto dostanu kompaktní formát plánku – ve formátu, který se používá (patrně) pro AFTN. Tisk přímo z formuláře letové plánu mi totiž vytiskne tři stránky a ne jednu stránku.
Trať letu je možno zobrazit i na mapě (v menu plánování letů lze vybrat „Trať letu“) – i když tuto volbu jsem zatím v praxi nikdy nepoužil. Zobrazuje to pouze mou trať bez jakéhokoliv podkladu, takže hodnota této informace je relativně sporná – ale dovedu si představit použití jako kontrolu zadané IFRové trati (nebo letu VFR přes IFRové body).
Další možností je vytisknout si letový záznam – ale zde bych měl podobný komentář ohledně užitečnosti – ale oceňuji přesnost true a magnetic course na dvě desetinná místa.
V položce menu „Seznam letový plánů“ se mi mezitím změnil STATUS: FPL OK. A tím můžu tedy vyrazit. Škoda jen, že plánek byl pouze fiktivní, hned bych letěl. Zrušení již podaného plánku je stejně jednoduché – dole je tlačítko Zrušit FPL, potvrdím. A za chvilku dostanu zprávu, že můj letový plán byl zrušen; všechny zprávy (přijetí plánku, zrušení) chodí současně jako SMSky i na mobil.
Další možnosti IBS už nechám na čtenářích. Já jsem velmi spokojen s možností podávání plánků a k úplné spokojenosti už mi chybí jen mobilní verze aplikace, která bude dobře čitelná i na telefonu s menším rozlišením displeje – abych i na ploše letiště měl možnost doplnit čas vzletu do předem připraveného plánku a odeslat. Zatím to řeším telefonicky.