Skoro každý si vyzkoušel nějakou GPS v praxi a troufám si říct, že někteří by se bez ní dnes báli odletět dál než na dohled od letiště. Proto se podíváme hlouběji na zoubek produktu Garmin Aera 795.
Napětí před rozbalením
Když jsem viděl krabici relativně velkých rozměrů, pomyslel jsem si, jak to, co je uvnitř, může být asi velké. No řekněme si to popravdě, tato navigace nepatří k nejmenším, ale moje očekávání byla při pohledu na krabici horší. V balení se kromě navigace nacházelo ještě mnoho příslušenství, ke kterému se dostanu později.
První pohled
Sedmipalcová navigace byla uložena v elegantním vypolstrovaném pouzdru na zip, což ocení piloti, kteří nemají vlastní letadlo a musejí si navigaci brát vždy s sebou. Pouzdro skvěle chrání před poškrábáním a věřím, že by absorbovalo i menší náraz při pádu na zem (odolnost navigace v obalu testována nebyla).
Navigace má krásný dotykový displej, pod nímž jsou umístěna čtyři dotyková tlačítka zjednodušující ovládání systému. Spouštěcí tlačítko je umístěno uprostřed horní strany. Na pravé straně je slot na SD kartu, zatímco na levé je mini USB konektor a zdířka pro připojení externí antény. Na zadní straně je umístěna odnímatelná baterie, která tvoří zhruba třetinu hmotnosti. Celá navigace váží okolo 0,8 kg.
První okamžiky se systémem
Po zapnutí navigace se objeví deset položek přehledného hlavního menu. V případě, že se uživatel dlouho rozmýšlí, jakou z deseti ikon vybrat, vybere systém za něj a přepne se do režimu map. Další ikony nabízejí možnosti jako 3D pohled, informaci o výšce okolního terénu, informace o okolních bodech, zadávání a aktivování tratí, volbu hodnot, které se mohou po dobu letu ukazovat, čtečku dokumentů, nástroje apod.
Ovládání navigace je jednoduché, intuitivní a veškeré nabídky jsou přehledné. Po pár minutách se člověk se systémem sžije a může plně využívat funkčnost zařízení.
Plánování tratí
Mapa (VFR i IFR) je plně modifikovatelná. Uživatel si může nastavit zobrazování terénu s barevným rozlišením, vykreslení prostorů, komunikací a železnic, nebo pouze naplánovanou trať s topografickým vykreslením či bez něj. K úpravě zobrazení slouží tlačítko „nabídka“ pod displejem.
Režim map je ideální pro navigaci z bodu A do bodu B bez otočných bodů a trať se dá jednoduše naplánovat i za letu. Stačí pouze zmáčknout tlačítko „D“ (direct to) anebo „NRST“ (nearest). Tlačítko „D“ plní stejnou funkci jako u jiných navigací. Po kliknutí se zobrazí tabulka, která pilotovi umožní zadat letiště pomocí ICAO kódu, pomocí názvu letiště nebo pomocí města, u kterého se letiště nachází.
Tlačítko „NRST“ poskytne uživateli širokou škálu možností, kam naplánovat trať letu. Jak již napovídá název tlačítka, jedná se o body, které nejsou příliš vzdálené od letadla. Cílovými body mohou být letiště, vstupní body CTR, města, radionavigační prostředky či jiné uživatelem předem definované body.
Kromě navigace z bodu A do bodu B bez otočných bodů umožňuje Aera i navigaci po předem definované trati skládající se z více úseků. K tomu slouží ikona Active FPL v nabídce hlavního menu. Vkládání otočných bodů je relativně jednoduché. Opět si uživatel může vybrat, jak chce jednotlivé body hledat. Velkou výhodou je, že po zadání spotřeby letounu a cestovní rychlosti systém rovnou počítá údaje potřebné pro kompletní plánování letu. Uživatel si pak může nechat jednotlivé hodnoty (buď pro každé rameno zvlášť, nebo kumulativně) zobrazovat na displeji. U každého letiště se jedním kliknutím dají zobrazit informace o směru RWY, frekvence apod.
Nástroje a uživatelské nastavení
Navigace Garmin Aera 795 nabízí mnoho užitečných nástrojů a vynikající uživatelské nastavení. Po kliknutí na ikonu Tools může uživatel definovat vlastní WPT či si může nechat vypsat čas letu včetně záznamu letěné trati. Užitečným nástrojem je definování parametrů letounu, které se následně používají při výpočtech časů, spotřeby apod. Systém také obsahuje jednoduché navigační počítadlo a pro podrobné plánování letů systém umožňuje počítat hmotnosti a vyvážení.
Nastavení umožňuje kromě orientace displeje, intenzity osvětlení, nastavení jednotek a podobných nepřekvapujících funkcí ještě možnost zobrazení šesti oblíbených ikon do spodní části obrazovky. Tuto funkci považuji za absolutně fantastickou. Nejen, že pilot nemusí stále ťukat na tlačítko zpět a pak si následně vybírat novou ikonu, ale tato lišta umožňuje rozdvojení obrazovky (viz fotky). Musím říct, že možnost volby oblíbených tlačítek a rozdvojení obrazovky mě velmi oslovila.
Testování za letu
Test navigace proběhl ve Zlínu Z-43 na trati Příbram-Rakovník-Roudnice-Liberec-Vrchlabí-Jičín-Benešov-Příbram. Hned po nástupu do kabiny jsem narazil na malý problém. Navigaci přes její větší rozměry nebylo kam umístit. Bohužel Z-43 má knipl, což znemožňuje přidělání navigace na ruční řízení. Jedinou možností by bylo přidělat k palubní desce kloub a na něj nasadit dokovací stanici. Tato varianta sice řeší problém připevnění zařízení, ale ne do všech letadel vám provozovatel povolí přidělávat něco napevno. Z toho důvodu, jsem celý let absolvoval s navigací na kolenou pasažéra.
Další nevýhodou je výdrž baterie. Pokud máte v letadle zabudovanou 12V zásuvku, tak tento problém řešit nebudete, ale pokud ne, opět vyvstane menší nesnáze. Plně nabitá baterie vydrží něco okolo tří hodin, což se ukázalo jako nedostačující. Ke konci letu jsem se trochu bál, jestli navigace vydrží.
Kromě těchto dvou problémů, které se v případě letu s berany a zásuvkou ztrácí, se neprojevilo nic, co bych označil jako problém. Naopak - software navigace bude uživatele po celou dobu příjemně překvapovat. Jedním takovým překvapením během letu bylo, že navigace sama upozorňuje na okolní terén a vykresluje ve spodní části displeje mapku s potencionálními konfliktními body.
Ovládání za letu není vůbec složité a je intuitivní. Bál jsem se, že dotykový displej bude ovládání během letu ztěžovat, ale ukázalo se, že displej nijak nedegraduje ovladatelnost systému. Výhodou je, že si pohybem dvou prstů můžete mapu bez problémů přiblížit, zvýšit rozlišovací úroveň, a tím si i zlepšit orientaci v prostoru.
Software v navigaci se zdál být stabilní a reagoval dostatečně rychle bez zbytečných prodlev mezi příkazem a realizací tohoto příkazu.
Závěr
GPS navigace Aera 795 svými funkcemi předčila má očekávání. Její rozměry můžeme brát jako pozitivum v podobě velkého displeje, ale zároveň jako negativum vzhledem k horší možnosti umístění v kabině letadla. Záleží na každém, jak se k tomu postaví a jaké má možnosti.
Poslední, na co bych chtěl v závěru upozornit, je cena. Tato navigace stojí okolo padesáti tisíc korun, což některé piloty může odradit, ale Garmin za tuto cenu nabízí velmi kvalitní zařízení, které učiní leteckou navigaci snazší a efektivnější. Pilot za své peníze dostane jednu z nejlepších GPS navigací na trhu.
je užitečná věc, bezesporu - ale, cituji : "Velkou výhodou je, že po zadání spotřeby letounu a cestovní rychlosti systém rovnou počítá údaje potřebné pro kompletní plánování letu", no a kde je vítr ?? Ten dokáže hodně :-)Další je : "Poslední, na co bych chtěl v závěru upozornit, je cena", kdyby jenom cena, ale kde ta GPS bere aktuální QNH ?? Na to hodně pilotů zapomíná, tak jako v tomto článku. Pak Vám krásně vykreslí terén pod Vámi až se skutečně přesvědčíte, že tam je :-( Takové nehody s fatálním koncem už tu byly. Mě osobně to přijde. že jako záložní hračka je to dost drahé a současně dost svůdné na to, abych podle ní ti méně zkušení letěli.
Proč by ta navigace měla znát QNH? V článku ani v datasheetu jsem nenašel, že by byla vybavena barometrickým výškoměrem. Domnívám se tedy, že výšku počítá z GPS, tudíž mi uniká důvod naco potřebuje informaci o aktuálním tlaku.
Zařízení neznám, ale zběžně jsem si prošel jeho příručku. Ta se o tom výslovně nezmiňuje, ale předpokládám, že alespoň na území USA používá GPS signál WAAS, který je schopen v 95% daného časového úseku poskytnout výšku s přesností 7m. Takže nastavení QNH není kritické. Pokud jde o spotřebu paliva, příručka mluví jen o nastavení spotřeby ve fázi plánování letu, ale věřil bych tomu, že zařízení při letu průběžně přepočítává stav paliva na základě rychlosti proti zemi, čili korekce na vítr je brána v úvahu. V každém případě bych si to ale ověřil v praxi.
No, to je právě ono. Pár pilotů se ve špatném počasí spolehlo na GPS. Není vidět na zem, vlétnutí do oblačnosti atd. Do té doby letěli vizuálně a výšku měli nastavenou na palubních přístrojích jakou naposledy dostali. Po ztrátě VMC přešli na GPS, která jim spolehlivě ukazovala polohu letadla, včetně výšky nad terénem. Jenže ta výška bývá přepočítána na standartní tlak a realita je jiná. Ted nevím přesně, ale myslím, že rozdíl 1 HPa je 28 ft. Takže stačí mít nastaveno QNH na altimetru třeba na 1003 HPa a letět na 2.000 ft tak na GPS, kde bývá tlak přepočten na hladinu moře podle standard bar. tlaku 1013 HPa ti GPS ukáže výšku 2.300 ft, tedy o cca 100 m výše než letíš ve skutečnosti. Takže GPS ti i tím pádem ukáže, že překážky, či kopec přeletíš... Jo, ale letadlo se nachází ve skutečnosti o 100 m níže. To jsem do toho ještě nezamotal nízké teploty. Chtěl jsem tím jen říct, že užívat GPS výšky a vůbec ve špatném počasí se nemusí pro vertikální navigaci vyplatit. V
V březnu 2011 jsem si koupil nového Dynamica se zabudovanou navigací Garmin 695. Po 200 letových hodinách tvrdím, že je to přesně opačně, než píše Tomáš o záložní hračce. Pro řízení letu veškeré info (Direct to, FPL, AIP, přiblížení atd.atd.) beru z Garmin 695. Záložní ne hračkou, ale jistotou, je pro mě mapa s trasou při delších přeletech. Pokud používáte mapu v poli terén, tak nadmořská výška terénu je v GPS a z Integry jde do Garmin info o aktuální výšce letu. Je možné si navolit zvukové hlášení a podkročení v GPS zadané výšky nad terénem. Takže žádný vstup QNH do GPS. Domnívám se, že to je u přístrojů Garmin stejné. Pokud máte nastaveno na Integře nebo Dynonu (to je jedno) správné QNH v dané oblasti, pak s ohledem na výše uvedené je ta katastrofická dedukce Tomáše bezpředmětná.
Tomáši, u GPS měření není výška přepočítána podle tlaku, systém GPS měří geometrickou výšku zcela jinou metodou nezávisle na tlaku, samozřejmě i s patřičnými chybami systému, o kterých se nepřu. Naopak - lze říci, že barometrický výškoměr udává přibližně stejnou výšku jako GPS v případě, že jsou teplota a tlak na hodnotách standardní atmosféry. Ovšemže existují GPS, které mají čidla tlaku vzduchu a zobrazují jak GPS výšku, tak výšku barometrickou. Jsou to dva naprosto odlišné způsoby měření a žádná změna tlaku na hodnotu naměřené GPS výšky nemá vliv. Oba mají své výhody a nevýhody a žádný bych nezatracoval.
Tomas vubec nevi o cem mluvi doporucoval bych mu at si zajde nekdy na skoleni. jinak uhel snosu a rychlost bocniho vetru umela spocitat i 295 jen se to s tim chce naucit zachazet a umet to pouzivat. prijde mi ta diskuse jak u tech motoru samo-domo vs. rotax
Pokusím se reagovat na některé příspěvky v diskuzi.
1. reakce na snos větru: navigace upravuje časy a spotřebu podle aktuální situace. Funguje to stejně jako obyčejná navigace do auta. Ta taky přepočítává čas, kdy dojedete na místo.
2. reakce na QNH: Barometrickou výšku navigace opravdu nepočítá. Jedná se o geometrický výpočet výšky na základě polohy satelitů (nezáleží na tom jaký je tlak). Odchylka od skutečné výšky samozřejmě je a závisí na mnoha faktorech, ale stále je to chyba v řádech jednotek metrů. Záleží i v které části zěměkoule se nacházíte, protože souřadnicový systém WGS84 používá pravidelný elipsoid, což naše planeta opravdu není. Nejhorší je to někde v Indii, kde chyba může být asi 100 m (to jen pro informaci).
Chapu ze Garmin se snazi udrzet na trhu ale cena je neprimerena.
Proto ja jsem si poridil 7' tablet za cca 6500Kc, ma velice citlivou GPS jsem az prekvapen, velky displej je super, a k tomu Letecke smart maps za cca 1000Kc(a posleze jeste jejich detailnejsi pro lepsi orientaci v terenu ale neni nutne).
Planovani letu delam standardne na AirQuestu a prenesu do tabletu ale neni problem stejne komfortne let naplanovat v tabletu. K tabletu jsem pak jeste koupil kozene pouzdro (1100Kc), tablet mam v letadle na leve noze prave pohodlne polozen, pozdro umoznuje vhodne nakloneni i fixaci pomoci pasku se suchacem. Let lze samozrejme zaznamenat a pak prehrat v pocitaci, Smart mapy maji kompletni leteckou databazi a ne jen tu ale i dalsi uzitecne body zajmu.
Pokud vletim do oblacnosti volam Praha Info nespolehal bych se na navigaci :-) (ale prave detailni turisticka mapa mi dost dobre ukazuje teren no doporucuji vyzkouset).
Pro me ucely letani pro zabavu v Cessne to je super reseni za cca 9000Kc.
Mám v C172 avioniku G1000, IFR approved. Nicméně, první dvě stránky manuálu neobsahují nic jiného, než varování typu "GPS altitude should never be used for vertical navigation", "information presented by G1000... can become unsafe", "...only advisory in nature", "..dont use basemap for primary navigation", a tak dále a tak podobně. Ta přenosná 795ka to bude mít nejspíš podobné. Takže takové malé popíchnutí těch, pro které GPS na palubě není "hračka, ale jistota". :-)
... na mnohých zde je vidět, jak pilně studovali teorii a jak ji po nich jejich instruktoři asi vyžadovali ... Pomineme-li trapné konce zakopnutí o kopec v mraku, ke kterému by nemělo dojít, pokud nemá člověk zrovna "moře po kolena" , tak se od převodní výšky léta na "standardní tlak", což je veličina velmi dynamická, měnící se v prostoru a čase, někdy i celkem svižně. Představa mnohých, že odchylka k GPS výšce je maximálně v jednotkách metrů, je velmi úsměvná, ale třeba se to doučí, po vysvětlování na "úřadě" , proč ten , či onen prostor narušili, když měli rezervu ... :-) HOWGH
Tak litat FLka podle GPS, to uz musi bejt clovek sakra machr :) ovsem v absoutnim mereni vejsky nad terenem to neni zas tak uplne nepresny ... ja letam jedine s ifr letadlem s min. GNS 430 a jeste s ipadem na noze kdyby neco :) mapu mam taky... :) pro sichr... ale realne treba v PIPERU 28R-201 pro cestovni let ... jako nekdo to treba umi v FL 90 srovnavaci navigaci... ja ne :) ja letim podle gps a mam naladeny VORY kdyby neco a u toho mi air nav pro jisti na baterku to ostatni...
Hodně drahá hračka..IPAD 3 v plné palbě stojí 16 tis, umí toho mnohem víc, do toho se nahrají i off line AIPy, navigační program třeba Air Nav Pro ..cena kolem 3tis. včetně ICAO mapy podkladu a 3D dat terénu...Vydrží to 8 hodin. Mimoto to přes 3G stahuje i aktuální počasí, METARy, radarová data a pod...
Těch 30 tisíc rozdílu ceny je lepší propálit v benzínu...
iPad je super, akorát bacha na sluníčko - letos se mi 2x za letu vypnul kvůli vysoké teplotě :) doporučuji spíš bílou barvu a moc ho nezabalovat do tlustých držáků na koleni
1.Indikovanou vzdušnou rychlost ukazuje rychloměr.2.Výšku letu ukazuje výškoměr se správně nastaveným QNH. GPS ukazuje traťovou rychlost a nadmořskou výšku.Obě hodnoty jsou vypočítané triangulací (zjednodušeně)z přesně známé polohy satelitů vysílající GPS signál. Přesnost vypočítaných hodnot je odvislá na počtu v té chvíli přijímaných signálů (viditelných satelitů) a algoritmu výpočtu v GPS. Přesnost/anebo nepřesnost lze ovlivnit uměle provozovatelem GPS (vláda USA).V současné době se přesnost polohy i výšky pohybuje na úrovni jednotek metrů (cca 5) hlavně v závislosti na algoritmu výpočtu v přístroji, protože pokud se bavíme o použití v letounu, "vidí" přístroj průměrně více jak 15 satelitů najednou.A pro výpočet to také znamená větší přesnost. Pokud mám správně nastavené QNH na výškoměru, měl by ukazovat prakticky stejnou nadmořskou výšku jako GPS. Toto platí především o letištní QNH, v případě nastavení na regionální QNH bude výškoměr ukazovat méně než GPS a to klidně i o 100m. Omlouvám se, možná to píši moc rozvláčně a všichni výše uvedené určitě znají. Ale primárně byla diskuse zahájena kvůli varování před srážkou s terénem. Některé GPS tuto funkci mají. Jde o to, že se v přístroji nastaví MINIMÁLNÍ VÝŠKA LETU NAD TERÉNEM. A ta nejde dát od nuly! Např. V GPS296 je to tuším min 150m nad terénem (ale nastavit mohu daleko více, třeba 300m). Při letu pod minimální výškou letu nad terénem začne GPS varovat a to s dostatečným předstihem, že ve směru letu se vyskytuje kolidující překážka a zobrazuje mapu s překážkami v okolí letounu. Z celého tedy vyplývá, že ani v nepříznivém případě velkého rozdílu mezi nadmořskou výškou a hodnotou výškoměru s reg. QNH by nemělo dojít ke kolizi s terénem. Platí to samozřejmě při bezvadné funkci GPS přijímače. Neplatí to pro létání nad převodní výškou!!! Tam raději využívejme navigaci pro let po trati. Co se týká přijímače GPS jako prvku primární navigace, doporučuji najdříve nastudovat příslušné letecké předpisy. Vůbec to není o propojení s VOR přijímače a radiovýškoměrem a podobně, ale primárně o validaci mapových dat a jejich nemožnosti je třeba nedbalostí měnit.PS: Nezabýval jsem se vlivem tlaku a teploty na barometrický výškoměr, chyba je pro tyto případy zanedbatelná. Pro šťouraly - ani barometrický výškoměr není přesnost sama a platí to i pro certifikované...pokud by už došlo nějakým nedopatřením o nebezpečí srážky s terénem ve špatném počasí, je rozhodující letět o stovky metrů nad terénem, ne o metry.
Jaryku, standardní tlak je 1013.25 hPa, je to statická hodnota (proto se mu říká standardní). Napsat, že se mění v prostoru a čase je opravdu hodně, hodně mimo. Přesnost GPS se satelitní augmentací (EGNOS,WAAS), což se týká přinejmenším celé Evropy a Severní Ameriky, jde skutečně do jednotek metrů.
Zajdi za svým instruktorem a tu teorii trochu dožeňte.
Spoléhat v letadle na iPAD, mobily a jiné podobné hračky je dosti nebezpečné. Samotnému mi AirNAVPro několikrát zmrzlo natolik, že bylo nutné hračku zrestartovat... Normální GPSka mi nezamrzla nikdy. IPad je jen hračka. Seriózně se to ale použít nedá, protože člověk stejně musí mít něco jiného na zálohu.
TO: Vojta
Ja nejsem priznivcem iPadu jakozto i jinych predrazenych zarizeni a recenzovanou GPS za predrazenou pozazuji (iPad zde hodnotit nebudu to sem nepatri)...
Recenzovana GPS je podle me na stejne urovni jako iPad nebo muj Tablet (konfiguraci jsem popsal drive)... je to jen doplnek, pro me jsou primarni pristroje v letadle, GPS mam jen na polohu v mape, navigaci po trati, data o letistich (mam tam databaze letist) a bodech zajmu ... na zalohu mam po ruce papirove mapy, tistenou databazi letist, a mobil kde mam stejnou navigaci jako v tabletu. Tablet se mi nikdy nezakousl ani neprehral :-)
Pokud nekdo skutecne vazne o koupi 795 uvazuje doporucuji si oboji vyzkouset v praxi
Petre to se velmi pletes - hodnota sice staticka je a je to 1013.25 - a podle ni si nastavim pristroj - to jo ... ovsem vzhledem k podminkam okoli se skutecna vyska opravdu meni - neni vsude stejna teplota,hustota vzduchu atd atd... ale ve stejnem miste je stejny tlak(nebo podobny), proto letam FL, takze pri nastavenem 1013 na rovniku a na polu bude skutecna vyska nad morem jina...me jde prece o to, aby se letadla nesrazila v urcitem miste - proto maj nastaven 1013 a letej FL... stavova rovnice plati i pro vyskomery... pokud GPS nema vstup na staticky tlak, nema sanci jak zmerit Flight level ... bude vzdy jen merit vysku nad terenem a to velmi presne ... ovsem pri FL ti to jaksi nepomuze, GPS nema tlakovou referenci(neumi urcit density altitude dle podminek okoli)...takze se FL opravdu dynamicky meni v prostoru a case...
AirNAv pro pouzivam, jo zamrzl mi IPAD protoze se prehral... , ale ted to mam na prisavce a je pokoj i pri vedrech - z meho pohledu stejny jako tahle navigace... letet podle toho primar je velmi odvazne, ale i to jde s jistenim 430-ky ci VOR... jisteni musi byt :)
Proč si myslíš že je nebezpečné letět podle Air Nav? Dut letíš VFR proboha..Pokud máš sebou papírovou mapu a díváš se občas na Ipad kde si a ne jen na kurzovku tak i při výpadku musíš trefit domu....Jiná je VFR night ale my tady řešíme VFR day... VFR night bez založního iphone nikdy:-) teda pokud nemám něco jinýho v letadle. navíc, kolik z pilotů umí opravdu lítat podle VORu?
Až se budeš lovit ve FL 95 nad Rakouskem po výpadku iPADu se slavným AirNAV pomocí mapy, tak ti přeju hodně štěstí :-D Tyhle hračky jsou dobré na hraní si kolem komína, ale spoléhat se na ně nedá. Kdo to myslí s létáním vážně a chce mít jistotu, že ho navigace nenechá na holičkách, tak si stejně koupí nějakou REGULÉRNÍ GPS od prověřeného výrobce. Náhražky všeho druhu nemají v letadle co dělat.
Nedá mi to abych se nepripojil. Ipad s airnavem je pro nas svatecni VFR piloty pri delsich preletech naprosto luxusní doplnek a zduraznuji doplnek. Uz
VE skole nas ucili predletovou pripravu klasicky s papirovou mapou, takze tu pripravu a mapu samozrejme mam vzdy take. Zalozni Iphone je taky v kapse:) U vfr jsou diskuse o presnosnti vysky pase, protoze zem a budiky v letadle vidim. Ale vedet s presnosti par metru kde jsem a kde za minutu budu a to v relativne hodne podrobne mape je k nezaplaceni a cim vic mam klidu v navigaci tim vic se soustredim na pilotaz. Tlakze bych rekl ze oboji jak Garmin tak ipad je jen elktronika a ta s logem Garmin jeste vic predrazena jak ta s logem jabka. videl jsem obe a nemuzu si pomoc ale ipad je o peknych par let napred a navic se stale aktualizuje. argumenty o nepresnosti map chapu, ale samozrejme elektronicke a papirove mapy zkontroluju pred letem a pripadnou odchylku v udajich dane trasy odhalim a vim o ni. Zminil bych jeste aktualni satelitni snimky srazek a obalcnosti v ipadu, kdykoli je treba - resp. kdyby bylo treba:) O pouziti v ifr bych asi nediskutoval protoze ho nemam, vsadim se ale, ze by v pripade nouzoveho vlitnuti do oblacnosti pomohl ipad naprosto stejne jako Garmin a vzhledem k mape oblacnosti, moznosti kouknout na desitky online kamer na pocasi v danem regionu, mozna jeste o chlup lip.
Shrnul bych to tak, ze pri VFR je to celkem jedno, jakyma hrackama se vybavim, jenom nesmi odvadet pozornost od vlastni pilotaze. Pri vlitnuti do oblacnosti je nejdulezitejsi umely horizont, opatrna zatacka a ven z ni. Hledat v takove chvili na ipadu obrazky z kamer je jista cesta pod kytky. Pro IFR litani potrebuju certifikovane letadlo s prislusnou avionikou a pokud je tou avionikou glass cockpit tak taky pravidelnou 28denni aktualizaci datbaze.
Jinak jsem docela fanda softvérků jako jsou PocketFMS, AirNav nebo SkyDemon (ten mam pro VFR nejradsi), pred lety jsem pouzival tablet s woknama, dneska iPad, ale po pravde spise na pripravu a promysleni ruznych tras, nez pri vlastnim letu. A nesmim zapomenout na FliteStar nebo RocketRoute, i kdyz ty spise pro planovani IFR letu.
To, o čem píšeš, se nazývá tlakové hladiny (odpovídají flight levelům nad převodní výškou) a jejich absolutní výška nad mořem se samozřejmě mění. To nemění nic na faktu, že standardní tlak je jeden jediný a vždy a všude stejný. GPSka neměří výšku nad zemí, tu počítá z výšky nad mořem (resp. pro hnidopichy nad referenčním geoidem) a od té odečítá výšku terénu podle mapy terénu, kterou má v paměti.
Když vstupuji do diskuse, je vhodné nazývat věci správnými jmény.
Upřímně řečeno letět VFR ve FL95 je dost netypické:-) Navíc pokud jsi myslel nad alpami tak si myslím že vetší nebezpečí než výpadek Ipadu je výpadek jediného motoru...Proč myslíš že výpadek Ipadu je pravděpodobnější než Garmina? Obojí se dělá v asii a kavalita součástek je stejná...Podotýkám opět že se bavíme o klasickém VFR letu a ne o letu za hranicí VFR.
Protože jsem to už několikrát u iPadu zažil :-) Zatímco Garmin mi nezhavaroval nikdy. Jsem zastánce, že se mají k daným funkcím používat přítroje pro ně určené. Garmin GPS neumí nic jiného než navigovat, ale zato naprosto bezchybně a ověřeně, proto jí také používám k navigaci. Ipad je hračka, dá se s ním dělat milion věcí a mimo jiné i navigovat. Jenže těch milion dalších funkcí ho umí pěkně zasekat. Stejně jako nefotím mobilem, nedělám grafiku v malování a neprogramuju v poznámkovém bloku, tak se nenaviguju iPadem nebo telefonem, ale regulérní leteckou GPS navigací. Chci mít jistotu :-) Nechávám si prostor na řešení jiných problémů než restartování iPadu :-)
AirNav neznam ale na prvni pohled me zaujal. Psal jsem jim jak je to s nasima mapama a pochopil jsem ze zadna slava. Kdo nezna a je priznivcem Androidu doporucuji SmartMaps Aero, je to standardni ICAO "dvoustovka" s nasi oblibenou Databazi letist a leteckych POI. Jako doplnek papirove mape fakt super za 1000Kc :-)
Pokud mi mapa uleti oknem a dojde baterka v tabletu (po 3 hodinach letu, zaple GPS vcetne zaznamu trati a jasu naplno mam vic jak 50%) mam ji jeste jako zalohu v mobilu, jsem si proste jistejsi a nemusim davat hromadu penez za neprehledneho Garmina.
Ahoj, pouzivam 795 uz asi 4mesice a mam s ni naletano vice jak 100hodin - predevsim Rakousko. Muzu potvrdit, ze se jedna o velice podareny kousek a rozhodne doporucuji. Co se tyce presnosti, at uz vypoctu spotreby paliva, casu, korekci(vitr) ci vysky letu je to vyborny DOPLNEK a je celkem presny, rekl bych na 95%. Spise nez tyto funkce, ktere by mel zajistovat jak pilot, tak predevsim schvalene letove pristroje bych pochvalil: vyborne ovladani, jednoduchost, planovani FPL a nespocet informaci, ktere kdyz si nastavite, tak je Vam Aera schopna nabidnout. Mam i I Pad, ktery pouzivam spise pro predletovku (pocasi, Notamy, Aipy atd.) Kazdopadne vzdy mam celou cestu nachystanou i v mape a frekvence a nutne info na papire. Jen chci rici, ze pokud ma nekdo zbytecnych 50tis. a nevi co s nema... Je to vyborna hracka, kterou jiste oceni. Mejte se
výpočet výšky v GPS:
Na základě systému družic GPS lze vypočítat pouze HAE = výška nad elipsoidem WGS 84. To je v ČR cca -40 až -50 metrů vůči MSL = výška nad mořem respektive geoidem. Standardně proto modul GPS obsahuje rozdílový model geoidu a elipsoidu (což není složiné, neb jde o poměrně homogenní vztah) a dopočítává tak HAE na uživateli požadovanou MSL.
Pokud byste se hrabali ve výstupním kódu (NMEA), bývají ve výstupu obě hodnoty MSA i HAE.
[1] http://earth-info.nga.mil/GandG/images/ww15mgh2.gif
To je něco maličko jiného, říká se tomu paperless cockpit a v zasade maji v iPadu kompletni predletovou pripravu plus dokumentaci Jepppessen - approach plates atd. Rozhodně letadlo nenavigují podle iPadu, ten pouze nahrazuje papírovou dokumentaci. Měl jsem možnost se někdy před 5 lety o paperless cockpitu bavit s kapitánem od Lufthansy, v té době to zaváděli na běžných komerčních noteboocích. Říkal, že Airbus má v nabídce certifikovaný notebook, byl to tuším Toughbook od Panasonicu, který stál jako option od Airbusu nějakých 20k€. Tak bohatá nebyla ani LH, tak používali běžné notebooky Fujitsu-Siemens, v kokpitu měli tři - kapitán, first officer a jeden záložní. Měli vyčísleny docela velké úspory na papíru, tisku i naftě pro dodávky, kterými dříve rozváželi papírové podklady posádkám. Dneska používá LH taky iPad, z AppStoru si každý může stáhnout jejich mapy pro několik málo vybraných letišť, nepoužívají Jepp, nýbrž vlastní a mají to moc hezky udělané.
Mě se nelíbí, že tu někteří předem předpokládají, že tuto GPS budou piloti používat při letu za podmínek IMC. Tedy jako přístroj pro varování před nárazem do terénu. Já nevylučuji, že taková situace může neplánovaně nastat a GPS pomůže zachovat pilotovi život alespoň na ten krátký okamžik, než se mu podaří oblačnost opustit, ale existuje přece celá řada dalších důvodů proč znát svojí aktuální výšku AGL. A nejsou zdaleka tak dramatické. Jako příklad uvedu let nad ůzemím národních parků, nebo kdekoliv kde by motorové letadlo mohlo obtěžovat svým hlukem.
takže: Aera je několikrát upgradovaná aby se alespoň trochu obsluhou podobala čínskýmu PDA s winCE, těžká a bachratá jak fyzicky tak na ovládání tak deset let zpět, importujete body ale ne letiště se směry drah - ALE ani nekoupíte! , na polovinu deklarovaných funkcí a dat u nás zapomeňte a mapy v garminu: divná okrovozelená šlichta kde na první pohled nevíte na kterou část ČR vůbec koukáte,StartGPS- i dlouhé minuty, 3D Vision je milé( při srovnání s Airnavigation Pro opravdu pouze "milé" Oceňuju VNAV a Log, tracking je horší,checklist si zedituje napoprvé málokdo mně fungoval asi až sedmej....
iPad je do ULL velký,iPad Mini ideální-máte na něm kdeco i HITS - viz Airnav Pro,WingX Pro7,i1000 viz youtube - o meteoradaru ani nemluvě,a je o kilo lehčí než garmin, komunikuje s AHRS přes WiFi a zároveň ovládá ContourGPS fullhd kameru,přes gsm si láduje akt. data, má gyra akcelerometry i gps, gps startuje vteřiny na přesnost v 5ti metrech,
stabilita iPad rok a půl jen dobíjím a ještě se nesek, iPad Mini běží od listopadu a taky se nezakousnul, Aeru jsem kousnul po dvou hodinách z krabice a za rok se sekla asi 6x
cena: Aera - v ČR bez Charts a všeho co v Čechách nejde je za 50 000,- je na šavli a za provozu občas k vzteku
iPad mini s Airnavigation Pro pod 15 000,- do ultralajtu ideální a EFIS s horizontem v Googlerealitě s praporkem jak se ten kopec jmenuje a jak je daleko fakt potěší, i blonďatou pasažérku....
videa na youtube pod streamrbk atd..
795ka se seká ne iPad :-)iPady nevypínám jen dobíjím a vozím je v éru i s garminem a restartujou se jen po aktualizaci OS jednou za rok,jinak furt běžej navíc u garmina téměř pokaždé když popotáhnete mapu trochu rychleji po displeji, zhasne a rozsvítí se někde v Holandsku nebo u Berlína - Aera 795 JE OPRAVDU PDAčko - ať chceme nebo ne, Je v mnoha věcech výborná (pro pár věcí ji mám i rád) a s každým upgradem se o třídu zlepší, protože se u garmina asi zastyděli občas něco vylepšej protože věděj, že PDA s GPS za ty prachy vyvolalo antipatie, 20 by ještě šlo ale pade je moc,... viz možnosti 7" autonavigace za 4000 s programem OziExplorer za několik stovek, a já doufám a těším se, že stařičký koncept Aery udejchá ještě pár upgrejdů
Aera je po čase milejší,ale bylo nutno koupit za pár šupů z USA program Mapwel a dokreslit si na mapy od Garminu letiště který tam nejsou a vše co je potřeba, program generuje vektorový malůvky jako mapu, která se po USB odešle do Aery...