Nový turbovrtulový motor H80 českého výrobce GE Aviation získal typové osvědčení od ruského Mezistátního leteckého výboru (MAK). Osvědčení umožňuje vstup nového motoru na ruský trh.
Turbovrtuový motor H80 / foto GE Aviation
Motor již dříve získal osvědčení například ve Spojených státech amerických, Brazílii a také obdržel osvědčení od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Přesto je schválení motoru v Rusku pro GE Aviation velmi důležitou událostí.
Motor H80 je přímým následovníkem rozšířeného českého turbovrtulového motoru Walter M601. Stejně jako jeho předchůdce bude H80 montován do L-410 Turbolet jehož hlavním odbytištěm ve světě je právě Rusko.
Hlavní předností motoru H80 oproti staršímu M601 je prodloužení životnosti mezi generálními opravami, která činí 3 600 letových hodin nebo 6 600 cyklů. Navíc odpadá nutnost kontrolovat palivové trysky a horké části motoru.
Motor nebude létat pouze na českém Turboletu. Jako první jej do vínku dostane zemědělský letoun Thrush 510G. Dále se také usiluje o možnost použít H80 na letounech Beechcraft C90 King Air.