Mnoha pilotům dnes v e-mailové schránce přistál dopis od Řízení letového provozu ČR, který vyzývá k vyplnění dotazníku ohledně spokojenosti s leteckou mapou České republiky ICAO 1 : 500 000.
"V zobrazení většiny prvků letecké mapy ICAO 1 : 500 000, především v barevném zobrazení a použitých symbolech, jsme vázáni předpisem L4 a dohodou mezi evropskými státy. I přesto jsme pro zvýšení celkové přehlednosti mapy do určité míry schopni zohlednit vaše představy a požadavky. To se týká hlavně obsahu topografického podkladu," stojí v emailu od Letecké informační služby, organizační složky ŘLP.
Dotazník je poměrně stručný a skládá se z otázek, pátrajících zejména po čitelnosti topografického podkladu a vrstvě letecky relevantních údajů. Na webu bude dostupný do konce měsíce.
Souhlasím s jmenovcem nahoře. Mapa je příliš přeplácaná. Není nutné mít na mapě Horní Dolní, ale uvítal bych sektorové bezpečné výšky,jasně vyznačené TMA, CTR, VOR, NDB apod. V podstatě stačí převzít styl Jeppesen a nemusí se nic vymýšlet a je použitelná pro běžné VFR lety. Tahle současná mapa je plná zelených a žlutých fleků a informace na ní zaniknou. A navigační soutěž se na ní nelétá každý den
Podle této ICAO mapy bych se x-krát nevrátil domu. Pro mě na srovnávací navigaci nepoužitelná. Nebýt dvoustovky, byl bych si asi nezalítal. A když zalítal, tak bych si to neužil...
Suhlasím s předchozími kolegy. Pokud bych měl letět VFR na Ruzyň podle pětistovky (což bych správně měl), tak by to asi špatně dopadlo. Na druhou stranu preferuju přehlednější a čistší pětistovku, viz například FAA mapy
Ještě bych ale přidal požadavek na zavedení elektronické verze viz např.: http://skyvector.com/ (zdarma) + pdf/tiff verze ke stažení, aby šlo legálně a snadno integrovat do navigací.
Při zodpovědné navigační přípravě je pětistovka plně dostačující. Pětistovka od LAA je proti ICAO mapě nepřehledná. Já jsem za ICAO. Důležité ale je, jaký druh tratě a jakou rychlostí letím, podle toho volím mapu.
Také ICAOvku nepoužívám. Je pravda, že z těch pár letu kolem Prahy nemohu moc hodnotit. Ale vždy se vejdu do té mapy prostoru z aerobaze. Ale to je spíše problém měřítka. Ale na navigační přípravu by to bylo akorát, ale zde raději stejně zkouším přes aisweb nebo airquest. Docela uvažuji o pořízení toho 1:200 000 atlasu. K tomu ta ICAO je na Cessnu moc velká i po přeložení to není ono.
Ale dosti mě zde třeba schází značené nadzemní vedení, což je dobrý orinetační bod.
Dále někde byl článek, že i toto nadzemní vedení je nad Orlíkem dosti nízko http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=3148&kategorie=4. Ale v mapě není značeno jako překážka. Možná by bylo vhodné na tyto trasování přes údolý upozornit.
Také bych uvítal nějaké čtverce s informací o bezpečné výšce. Třeba by to také pomohlo zabránit tragédii WWW.
Jinak také souhlasím s tím, že je mapa moc barevně nevýrazná.
někdy mi vadí že informace o vertikálním členění prostorů musím pracně hledat. Mapa by mohla třeba uvádět i číslo dráhy. Určitě bych ale přivítal informace o sousedním vzdušném prostoru, který je ještě zobrazen na mapě. Vůbec podle ní netušíte, že např. v Pieštanech je letiště. Proto v příhraničních oblastech je vhodnější 500stovka Jeppesen.
Atlas 1:200000 už mi připadá příliš detailní, navíc neustále listovat a hledat list, na kterém se nacházím není úplně ideální,záleží ale na účelu.Pro rogalo či třeba paraglide je určitě lepší než ICAO mapa, pokud ale letíte dál než ve čtverci 100x100km tak je lepší 500-stovka.
Me ICAO mapa vyhovuje, leta se mi podle ni dobre, jsem s ni spokojeny. Jedine co mi na ni chybi, jak jiz zminoval kolega Kang, je absence leteckych informaci mimo hranice CR. Uvital bych, kdyby tyto informace byly na cele plose mapy, obcas by to usnadnilo zivot.