Sloupy jsou ve vzdálenosti cca 80 - 100 m před prahem RWY 08 která je dlouhá 370 m. Jsou pod sestupovou rovinou, lze přez ně bezpečně přistát. Efekt je pouze psychlogický, ale méně
zkušeným pilotům nepřidá. Jen pro vaši informaci, Moravskoslezský kraj má nyní nejméně letišť a SLZ ploch ze všech krajů v ČR.
3 letiště a 3 SLZ plochy . Když na stránkách Na základě jejich vyjádření se pokusím možná trochu zjednodušeně, ale o to srozumitelněji popsat, co se zde vlastně stalo. V celé kauze dominuje několik subjektů. Český stát, Ministerstvo dopravy, Sdružení sportovních svazů
ČR, Aeroklub Frýdlant (dále jen AK) před časem nevyužil předkupní právo na část pozemků, na kterých letiště stojí, protože, dle jejich slov, o pozemky byly vedeny soudní spory (mezi Kdo však nabídky na prodej pozemků později (zprostředkovaně) využil (i se zmíněným rizikem) bylo sdružení Mistrál, které sdružuje
zejména piloty SLZ. Po nabytí pozemků požádalo Sdružení Mistrál Obě strany se
pokoušely jednat o vzájemně akceptovatelných podmínkách, aby došlo k znovuobnovení provozu letiště, ale nedohodly se. AK hovoří o velmi vysokém požadavku na nájemné ze strany sdružení Mistrál (až 44% kupní ceny ročně), sdružení
Mistrál pak o tom, že AK si musí uvědomit, že už nejsou v socialismu a za vše se nyní platí. Posledním krokem v této kauze bylo, že AK pronajal pozemky, kterými disponuje a které hraničí s pozemky sdružení Mistrál komerční firmě,
která na nich umístila zábrany pro provoz SLZ. Takže se obě strany zabarikádovaly a trvají na svých požadavcích? Zatím to vypadá, že ano. Část pozemků má v pronájmu AK a část vlastní sdružení Mistrál a obě strany potřebují
ke své činnosti dohodu. Vypadá to nyní ale spíše na dlouhou zákopovou válku. Jak můžete vidět například Dovolím si malý komentář, k řešení této situace Hledat pravdu v takto spleteném případu je
velmi těžké, ale hlavně to není našim cílem. Posláním Aerowebu je nezkresleně a nezávisle informovat o situaci, která nastala a pokud možno poskytnout platformu všem zainteresovaným stranám se vyjádřit. Nepřísluší nám
hodnotit, zda požadavek na tržní nájemné je to špatné nebo to je naopak omezení příletů letadel na (dnes už ne SLZ plochu, ale) "svoje pole" nebo plno dalších "prohřešků" zmíněných stran. To necháme na každém z našich čtenářů a
samozřejmě můžete svoje názory a vzkazy všem stranám sdělit dole v diskusi. Možným řešením je samozřejmě společné provozování letiště. Dohoda na nájmech, dlouhodobá smlouva, která oběma stranám garantuje výhody a
povinnosti. Mám ale obavu, že ve chvíli, kdy celá věc zašla již tak daleko, že se položily panely a vztyčily věže, byl by to happy end, který je možný pouze v naivních telenovelách. Dalším řešením je koupě pozemku sdružení Mistrál
Aeroklubem. Toto však již bylo několikrát nabízeno a domnívám se, že Aeroklub chce primárně mít k pozemkům pouze nájemní vztah. A zde bohužel budou muset respektovat jakýkoliv požadavek ze strany sdružení, bude to cena tržní a bude
oprávněná v jakékoliv výši. Takže další verze je možné sjednání nájemních smluv se všemi ostatními majiteli pozemků ze strany sdružení Místrál, zabezpečení provozu letiště a v podstatě vypovězení AK z letiště. To sice má provozní
budovy, ale ty samy o sobě na provoz letiště nestačí. No a poslední, možností je začít od čistého stolu, založit úplně nový subjekt, který by sdružoval členy AK, Mistrálu, další vlastníky a tento by zažádal o licenci na provoz
letiště. No, vyčkáme a budeme tuto kauzu nadále sledovat. Velmi bych si přál, kdyby obě strany ukázaly celé letecké veřejnosti, že v zájmu i ostatním pilotů se dokážou dohodnout. Neobejde se to bez toho, aby obě
strany udělaly velmi významné ústupky ze svých postojů. Už nyní za ně děkuji a těším se na tiskovou zprávu o prvním společním sletu na
Vyjádření obou stran si můžete přečíst zde:Za Aeroklub Frýdlant
Ing. Milan Mrnuštík
člen výboru AK Frýdlant n.O. Za Mistral klub
Břetislav Řeha a Jan Špaček