Vedla mne k tomu osobní zkušenost. Asi před měsícem jsem byl na soustředění navigátorů nařčen mladými piloty, že pravítko nefunguje a nedá se s ním nic změřit – a prostě ty čísla jsou tam špatně. Po krátké ukázce i moji kamarádi (mimo jiné účastníci loňského mistrovství světa v letecké navigaci) uznali, že pravítko je zcela v pořádku. Všichni, kdo s používáním pravítka zápasíte, si z toho nic nedělejte a přečtěte si následující návod. Pro vzorový příklad jsem vybral let z letiště Příbram na letiště Jihlava.
Změření vzdálenosti a času letu
Přiložím nulovou pozici na pravítku na výchozí bod trati letiště Příbram (1) tak, aby horní linie pravítka protínala zároveň koncový bod trati, tedy letiště Jihlava (2). Na stupnici pravítka odečtu vzdálenost obou letišť (v tomto případě cca 116 km/63 mm). Na níže umístěné stupnici můžu podle své traťové rychlosti odečíst přibližný čas potřebný k uletění dané vzdálenosti. Abych určil správný čas, musím odečítat na stupnici odpovídající mojí rychlosti (3). Pro tento vzorový příklad – pokud je moje rychlost například 150 km/h – potřebuji k uletění trati cca 47 minut.
Změření kurzu letu
Přiložím pravítko jeho středem, který je označen modrým trojúhelníkem (1), na jakýkoliv blízký poledník (nejvhodnější je ten, který je přibližně na polovině vzdálenosti mezi výchozím a koncovým bodem trati) tak, aby horní linie pravítka protínala zároveň výchozí bod trati, tedy letiště Příbram (2), a také koncový bod trati letiště Jihlava (3). Na stupnici úhloměru po obvodu pravítka odečtu na tom samém poledníku, na který jsem přiložil pravítko modrým trojúhelníkem, kurz letu (4). Pro správné určení kurzu použiji barvu čísel podle barvy šipky směřující směrem, kam letím. Pokud letím z Příbrami do Jihlavy, letím ve směru modré šipky (5), tudíž budu odečítat modrá čísla (pokud bych letěl naopak z Jihlavy do Příbrami, odečítal bych černá čísla). V tomto vzorovém příkladě bude kurz letu 107°.