Oxford Aviation Academy ve spolupráci s aerolinkou easyJet vyhlašuje výběrové řízení na pozici pilota dopravních letadel.
Ve světě dostupných pracovních příležitostí pro dopravní piloty existují již poměrně dlouhou dobu velmi stojaté vody a omezené možnosti. Ještě v horší pozici jsou uchazeči o toto povolání, kteří mají omezené nebo nulové zkušenosti a pilotní licence. O to více pozitivním dojmem působí aktuální nabídka prestižní evropské letecké akademie OAA, ve které ve spolupráci s jednou z největších světových aerolinek – easyJet nabízejí 30 úspěšným uchazečům výcvik a budoucí pozici dopravního pilota.
Bližší detaily budou zveřejněny na webu OAA v nejbližší době, ale již teď lze uvést, že výběr bude založen na drobně modifikované, ale velmi osvědčené metodě talentového, znalostního a osobnostního testování.
Výcvik bude prováděn podle nové metodiky pro licenci typu MPL (Multi Pilot License), která je zcela novým konceptem do jisté míry nahrazujícím klasické ATPL. Výhodou je mnohem větší zaměření na činnost vícečlenných posádek v prostředí aerolinkového provozu a také mnohem užší vazba na konkrétní společnost a její postupy a procedury.
Problém je tak trochu v tom, že když pominu samotnou selekci, kterou projdou jedinci hodící se spíše na vesmírné mise. Budiž jim to přáno. Tak samotná licence MPL může být problémem, protože 99.9% aerolinek bude stejně vyžadovat ATPLfrozen licenci. MPL má tu výhodu, že vynechává tak trochu zbytečná a velmi nákladné kvalifikace během letového výcviku, které stejně budoucí pilot dopravního letadla potřebovat nebude a místo toho dostane výcvik přímo zaměřený na obchodní létání na dopravním letadle. Akorát mám obavu, že pár desítek let bude trvat než MPL se stane široce akceptovatelnou kvalifikací.
Zdravím Ace2,
Pokud jde o selekci, dle mého názoru jí projde každý průměrně inteligentní člověk s dobrou znalostí angličtiny. Rozhodně nejsou podmínky a testování nijak složité.
K té licenci jako takové - toto je výběr a výcvik, který je pro konkrétní aerolinku. V daném případě je defacto jedno jaký typ licence člověk získá, protože získá zároveň zaměstnání. Nevýhodou to může být ve dvou případech
1.) easyJet se rozhodne ještě v průběhu výcviku, že o kandidáta nemá zájem. V takovém případě je uplatnění s MPL licencí velmi limitované, nicméně OAA nabízí možnost "dolétání" potřebných lekcí a získání ATPL frozen.
2.) Kandidát se rozhodne po nějaké době u easyJet hledat práci jinde. V takovém případě opět není nic snažšího, než si ATPL dodělat. Navíc, i když jen s MPL licencí, bude disponovat typovým výcvikem na řadu Airbus A320 s opravdu bohatou možností uplatnění. Tou dobou, dost možná, budou akceptovat i jiné aerolinky MPL licenci, která nebyla získána přímo u nich.
Opravdu bych to neviděl vůbec jako významné nevýhody. Zejména v době, kdy je podobných příležitostí jako šafránu.