V praxi to znamená, že bez ohledu na to, zda poletíte na největší české letiště vlastním Jumbem nebo ultralightem, musíte mít vyžádaný a přidělený časový slot.
Novinka, kterou přesně specifikuje AIP GEN 1.2.1.8 Letištní sloty, vyžaduje, aby letadla všeobecného letectví (GA) předložila svou žádost o slot písemně nejpozději 30 minut před odletem či příletem na Slotovou koordinaci ČR, e-mailem na adresu slot.coord@prg.aero. "Musí to být vždy písemně, aby to bylo vždy dohledatelné," odpověděla tisková mluvčí Letiště Praha Michaela Lagronová na náš dotaz, zda je možné žádosti o sloty podávat i telefonicky. V případě dopředu podávaných žádostí je lze poslat i standardní poštou.
Žádost o slot však má svá specifika, konkrétně musí být podána ve formátu GCR – General (Aviation) Slot Clearance Request.
Ten platí pro letadla GA a specifikuje jej organizace IATA ve svém manuálu. Tento manuál je ovšem placený a přestože je ke koupi v online verzi na stránkách IATA, většina z vás jej pravděpodobně nevlastní. Zejména proto se pokusíme vysvětlit, z čeho se žádost o slot ve formátu GCR skládá a jak ji lze sestavit.
Stavba slotové žádosti ve formátu GCR
GCR |
Žádost o slot sice na první pohled může vypadat zmateně, nicméně její stavba se řídí vždy určitými pravidly. První tři řádky tvoří tzv. header (hlavička). První řádek specifikuje, že se jedná o slotovou žádost výše zmíněného formátu.
Druhý řádek uvádí, zda je let proveden pod volačkou ve spojení s číslem letu (symbol "/FLT"), nebo pod registrací letounu (symbol "/REG"). Mezi uvozovacím lomítkem a třípísmenným označením není mezera.
Třetí řádek obsahuje vždy čtyřmístný ICAO kód (nikdy IATA kódy) letiště, pro které žádáme odletový či příletový slot.
GCR
/REG
LKPR
Další, a prakticky nejdůležitější částí slotové žádosti, je tzv. flight detail line (detaily letu). Zde přesně specifikujeme své časové požadavky, záleží při tom na každém znaku, proto musíme dbát zvýšené opatrnosti při psaní těchto řádků.
NOKTOY 04NOV 004C172 LKLT0900 D
První písmeno v celém řádku je tzv. action kód, který koordinátorům sděluje, zda se jedná o zcela novou žádost, nebo například úpravu či zrušení již dříve podané žádosti. „N“ je pro novou žádost, „D“ je pro zrušení žádosti, „C“ je pro změnu žádosti a „R“ je pro revizi žádosti.
A nyní pozor! Za action kódem následuje volačka/registrace, vždy podle toho, jak jsme uvedli v headeru. Jedná-li se nám o přílet, mezi action kódem a volačkou/registrací NEDĚLÁME mezeru. Pokud se však jedná o žádost pro odlet, mezeru mezi action kódem a registrací UDĚLÁME. Po registraci následuje mezera vždy.
Dále pokračujeme pětimístným určením data, kdy chceme z letiště odletět, nebo na něm naopak přistát. Číslo dne v měsíci musí být vždy dvouciferné, měsíce pak mají kódy JAN, FEB, MAR, APR, MAY, JUN, JUL, AUG, SEP, OCT, NOV, DEC. Mezi znaky zde mezery nejsou, na konci naopak opět mezeru uděláme.
Poté následuje opět řada spojených znaků bez mezer, z nichž první tři znaky tvoří počet sedadel v letadle (vždy trojciferné číslo), další znaky jsou ICAO kód našeho letadla. Databázi kódů můžete najít například ZDE! Po celém řetězci následuje mezera.
Další řetězec osmi znaků obsahuje vždy čtyřciferný UTC čas odletu/příletu na letiště, pro které žádáme slot. Další čtyři písmena tvoří ICAO kód letiště, ze kterého přilétáme, popř. na které letíme.
Ačkoliv jsou všechny znaky vždy spojené, pořadí čtveřic znaků se liší. Pokud žádáme příletový slot, uvádíme ICAO kód letiště vzletu ještě před časovým údajem, pro který žádáme příletový slot. Pokud odlétáme, uvedeme nejprve čas odletového slotu a poté naši zamýšlenou destinaci. Přidáme opět mezeru na konci.
Posledním znakem specifikujeme, o jaký druh letu se jedná, jelikož formát GCR platí nejen pro GA provoz. Písmenem „D“ dodáme, že jsme letadlo všeobecného letectví, „I“ představuje státní či diplomatický let a „N“ značí obchodní let nebo také aerotaxi.
Poslední částí slotové žádosti je footer (patička), kam můžeme přidat doplňující obecné či specifické informace, vždy uvedené znakem „GI“, resp. „SI“. Footer je nezbytnou součástí žádosti, a to i když zůstane prázdný. Poslední řádek tedy může obsahovat pouze uvozovací znaky "GI" nebo "SI", vždy ale musí alespoň jedno z toho být uvedeno. Žádost nelze skončit řádkem s detaily letu.
SI IF NOT AVBL PLS CFM NEXT LATER POSS
Výše vypsaná žádost o slot obsahuje specifickou informaci, že pokud nebude možné vyhovět námi požadovanému času, chtěli bychom nejbližší pozdější možný čas.
Příklad slotové žádosti formátu GCR
Na závěr si ukážeme příklad nové slotové žádosti pro běžný let Cessny 150, reg. OK-AAA, která poletí 20. září z Benešova a v Ruzyni bude chtít přistát ve 13:25 SEČ. O 2 hodiny později bude odlétat směrem do Letňan. Do poznámky ještě přidáme informaci, že všechny časy uvádíme v UTC, čímž sami sebe zkontrolujeme, že jsme časy opravdu zadali v UTC.
GCR |
Za porušení koordinačních postupů hrozí tučné pokuty
Pokud byste se i po přečtení tohoto článku rozhodli vyrazit na Ruzyň tzv. "na blind", nezapomeňte si s sebou přibalit kufřík s 1 000 EUR. Po přistání se vám totiž mohou hodit. O závažnosti vašeho prohřešku plně rozhoduje koordinátor letiště. Za úmyslné nedodržení přiděleného času o více než 30 min. a nedostatečné vysvětlení vašeho zpoždění po vás bude příslušný výběrčí požadovat 500 EUR. Jestliže se rozhodnete nakonec od svého plánovaného letu do Prahy upustit a zapomenete včas svůj slot zrušit, očekávejte složenku na 250 EUR. Při výběru stroje, jehož přítomností se rozhodnete potěšit pracovníky pražského letiště, nezapomeňte na nutnost vybavení letadla odpovídačem v módu S.