Do Ruzyně všichni už jen se sloty!

03.11.2010 11 příspěvků

Povinnost slotové koordinace, která dosud platila pro letadla nad 5 700 kg MTOW, se nově rozšiřuje na všechny přílety a odlety na ruzyňské letiště.

Do Ruzyně všichni už jen se sloty!
Do Ruzyně všichni už jen se sloty! (Zdroj: Aeroweb.cz)

V praxi to znamená, že bez ohledu na to, zda poletíte na největší české letiště vlastním Jumbem nebo ultralightem, musíte mít vyžádaný a přidělený časový slot.

Novinka, kterou přesně specifikuje AIP GEN 1.2.1.8 Letištní sloty, vyžaduje, aby letadla všeobecného letectví (GA) předložila svou žádost o slot písemně nejpozději 30 minut před odletem či příletem na Slotovou koordinaci ČR, e-mailem na adresu slot.coord@prg.aero. "Musí to být vždy písemně, aby to bylo vždy dohledatelné," odpověděla tisková mluvčí Letiště Praha Michaela Lagronová na náš dotaz, zda je možné žádosti o sloty podávat i telefonicky. V případě dopředu podávaných žádostí je lze poslat i standardní poštou.

Žádost o slot však má svá specifika, konkrétně musí být podána ve formátu GCR – General (Aviation) Slot Clearance Request.

Ten platí pro letadla GA a specifikuje jej organizace IATA ve svém manuálu. Tento manuál je ovšem placený a přestože je ke koupi v online verzi na stránkách IATA, většina z vás jej pravděpodobně nevlastní. Zejména proto se pokusíme vysvětlit, z čeho se žádost o slot ve formátu GCR skládá a jak ji lze sestavit.

Stavba slotové žádosti ve formátu GCR

GCR
/REG
LKPR
NOKTOY 04NOV 004C172 LKLT0900 D
N OKTOY 04NOV 004C172 1100LKLT D
SI IF NOT AVBL PLS CFM NEXT LATER POSS
GI BRGDS ...........

Žádost o slot sice na první pohled může vypadat zmateně, nicméně její stavba se řídí vždy určitými pravidly. První tři řádky tvoří tzv. header (hlavička). První řádek specifikuje, že se jedná o slotovou žádost výše zmíněného formátu.

Druhý řádek uvádí, zda je let proveden pod volačkou ve spojení s číslem letu (symbol "/FLT"), nebo pod registrací letounu (symbol "/REG"). Mezi uvozovacím lomítkem a třípísmenným označením není mezera.

Třetí řádek obsahuje vždy čtyřmístný ICAO kód (nikdy IATA kódy) letiště, pro které žádáme odletový či příletový slot.

GCR
/REG
LKPR

Další, a prakticky nejdůležitější částí slotové žádosti, je tzv. flight detail line (detaily letu). Zde přesně specifikujeme své časové požadavky, záleží při tom na každém znaku, proto musíme dbát zvýšené opatrnosti při psaní těchto řádků.

NOKTOY 04NOV 004C172 LKLT0900 D

První písmeno v celém řádku je tzv. action kód, který koordinátorům sděluje, zda se jedná o zcela novou žádost, nebo například úpravu či zrušení již dříve podané žádosti. „N“ je pro novou žádost, „D“ je pro zrušení žádosti, „C“ je pro změnu žádosti a „R“ je pro revizi žádosti.

A nyní pozor! Za action kódem následuje volačka/registrace, vždy podle toho, jak jsme uvedli v headeru. Jedná-li se nám o přílet, mezi action kódem a volačkou/registrací NEDĚLÁME mezeru. Pokud se však jedná o žádost pro odlet, mezeru mezi action kódem a registrací UDĚLÁME. Po registraci následuje mezera vždy.

Dále pokračujeme pětimístným určením data, kdy chceme z letiště odletět, nebo na něm naopak přistát. Číslo dne v měsíci musí být vždy dvouciferné, měsíce pak mají kódy JAN, FEB, MAR, APR, MAY, JUN, JUL, AUG, SEP, OCT, NOV, DEC. Mezi znaky zde mezery nejsou, na konci naopak opět mezeru uděláme.

Poté následuje opět řada spojených znaků bez mezer, z nichž první tři znaky tvoří počet sedadel v letadle (vždy trojciferné číslo), další znaky jsou ICAO kód našeho letadla. Databázi kódů můžete najít například ZDE! Po celém řetězci následuje mezera.

Další řetězec osmi znaků obsahuje vždy čtyřciferný UTC čas odletu/příletu na letiště, pro které žádáme slot. Další čtyři písmena tvoří ICAO kód letiště, ze kterého přilétáme, popř. na které letíme.

Ačkoliv jsou všechny znaky vždy spojené, pořadí čtveřic znaků se liší. Pokud žádáme příletový slot, uvádíme ICAO kód letiště vzletu ještě před časovým údajem, pro který žádáme příletový slot. Pokud odlétáme, uvedeme nejprve čas odletového slotu a poté naši zamýšlenou destinaci. Přidáme opět mezeru na konci.

Posledním znakem specifikujeme, o jaký druh letu se jedná, jelikož formát GCR platí nejen pro GA provoz. Písmenem „D“ dodáme, že jsme letadlo všeobecného letectví, „I“ představuje státní či diplomatický let a „N“ značí obchodní let nebo také aerotaxi.

Poslední částí slotové žádosti je footer (patička), kam můžeme přidat doplňující obecné či specifické informace, vždy uvedené znakem „GI“, resp. „SI“. Footer je nezbytnou součástí žádosti, a to i když zůstane prázdný. Poslední řádek tedy může obsahovat pouze uvozovací znaky "GI" nebo "SI", vždy ale musí alespoň jedno z toho být uvedeno. Žádost nelze skončit řádkem s detaily letu.

SI IF NOT AVBL PLS CFM NEXT LATER POSS


Výše vypsaná žádost o slot obsahuje specifickou informaci, že pokud nebude možné vyhovět námi požadovanému času, chtěli bychom nejbližší pozdější možný čas.

Příklad slotové žádosti formátu GCR

Na závěr si ukážeme příklad nové slotové žádosti pro běžný let Cessny 150, reg. OK-AAA, která poletí 20. září z Benešova a v Ruzyni bude chtít přistát ve 13:25 SEČ. O 2 hodiny později bude odlétat směrem do Letňan. Do poznámky ještě přidáme informaci, že všechny časy uvádíme v UTC, čímž sami sebe zkontrolujeme, že jsme časy opravdu zadali v UTC.

GCR
/REG
LKPR
NOKAAA 20SEP 002C150 LKBE1125 D
N OKAAA 20SEP 002C150 1325LKLT D
SI ALL TIMES UTC

Za porušení koordinačních postupů hrozí tučné pokuty

Pokud byste se i po přečtení tohoto článku rozhodli vyrazit na Ruzyň tzv. "na blind", nezapomeňte si s sebou přibalit kufřík s 1 000 EUR. Po přistání se vám totiž mohou hodit. O závažnosti vašeho prohřešku plně rozhoduje koordinátor letiště. Za úmyslné nedodržení přiděleného času o více než 30 min. a nedostatečné vysvětlení vašeho zpoždění po vás bude příslušný výběrčí požadovat 500 EUR. Jestliže se rozhodnete nakonec od svého plánovaného letu do Prahy upustit a zapomenete včas svůj slot zrušit, očekávejte složenku na 250 EUR. Při výběru stroje, jehož přítomností se rozhodnete potěšit pracovníky pražského letiště, nezapomeňte na nutnost vybavení letadla odpovídačem v módu S.

Úplné znení předpisů ohledně slotové koordinace, včetně postihů za jejich porušení, najdete v části AIP GEN 1.2.1.8 Letištní sloty na stránce ZDE!

Budeme rádi, když se s námi podělíte o své zkušenosti a zážitky z přidělování slotů a letů na Ruzyň v diskuzi pod článkem.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

slot na LKPR

03.11.2010 v 14:58 Tomáš

rád bych se zeptal na jednu věc, kterou jsem se nedočetl nebo ji přehlédl. Létám na Roudnici a velmi často si stanovuji LKPR nebo LKVO jako alternate airport. Jak je to se slotem, když mám primárně určeno cílové letiště LKRO, ale např. z důvodu nemožnosti přistát (špatné počasí....) potřebuji přistát na LKPR. Slot v tu chvíli nemám, písemně jej nepodám a pokud se chci pojistit a slot podám, zase jej nemusím využít.... protože přistanu v Roudnici... mluvím o kategorii GA. děkuji zdvořile za radu.

Odpovědět

Re: slot na LKPR

03.11.2010 v 15:22 Vojta Novotný

Děkujeme Tomáši za zajímavý dotaz. Rozum by velel, že v případě rozhodnutí využít raději alternate airport by neměl být slot požadován. Přeci jenom jde o nestandardní situaci, způsobenou například počasím či jinými vlivy, které se nedaly předvídat (každý přeci chce primárně přistát v plánované destinaci a ne na záložním letišti...). Nicméně domluvme se tak, že bychom si dali týden na sbírání dotazů, které se sejdou v této diskusi, poté je všechny zpracovali, za redakci podali na kompetentní místa a požádali o oficiální odpověď. Asi to bude lepší, než zde plácnout nějakou svou domněnku. Všichni ale asi cítíme, jak to bude. Nicméně "Ruzyně" občas dokáže překvapit :)

Odpovědět

slot jako alternate

03.11.2010 v 17:04 Tomáš

Slot pro Alternate se nevyžaduje. Neni-li v AIPu výsloveně uvedeno, že se nesmí letiště jako alternate plánovat (což u LKPR není, - týká se to jen minima letišť). Tedy s plánem do LKRO a alternatem LKPR jste v pohodě, slot vyžadovat by byl nonsense:)

Odpovědět

RE: slot jako alternate

03.11.2010 v 17:32 Tomas

a kdyz uz se to turesi... (v sobotu me to ceka). kdyz poslu tu mesáž na ten dany mail, tak mi vzapeti mailem prijde info o tom, ze je to akceptovano/neakceptovano, nebo si tam jeste nekam musim volat?

Odpovědět

ARO

03.11.2010 v 20:18 Pavel

Jen tak ze zajímavosti, lze sloty podávat prostřednictvím ARO a nějakého spešl formuláře (popřípadě mezinárodně přes jejich ARO), nebo musím v Innsbrucku na appronu tahat PDAčko a psát maila?

Odpovědět

RE:RE: slot jako alternate

05.11.2010 v 22:18 Martin

Volat tam nemusíš, jakmile se k tvé zprávě dostanou tak jí zpracují a pošlou obratem odpověď na mail ze kterého jim žádost přišla (řádově do několika, max. desítek minut).

Odpovědět

ceska skodolibost

08.11.2010 v 6:28 Magnus

Nevim proc, ale jedna z prvnich veci po precteni pokut co me napadla je ceska skodolibost... Jinymi slovy kdyz nejaky darebak posle schvalne zadost o slot za ero kterym neleti nebo mu nepatri. Jak to pak bude Ruzyne resit? Prijde na zaklade nejakeho emailu provozovateli pokuta? :-) Celkem absurdni... jak jsou prave tyto pripady reseny?

Odpovědět

LKPR SLOT COORD

08.11.2010 v 12:20 Dave205

Alternate - ano jak je psáno výše, pokud není uvedeno v AIP, Notamem, že dané letiště nelze plánovat jako alternate, tak lze. Viz třeba LSGG, to plánovat nejde. Jinak z práce mám zkušenost, že koordinátoři obecně reagují svižně. A většinou na žádost o slot za pár hodin rychleji než na ten který je až za tři dny apod. Dále, pokud slot prošvihnete z nějakého rozumného důvodu (budete požádáni o písemné vysvětlení) a nebude se to často opakovat, tak mám zkušenost, že to skončí jen domluvou.

Odpovědět

jak to tedy je?

27.11.2010 v 23:49 Tomas

tedkon prochazim aipy, a GEN AIP a LKPR AIP jsou ponekud v nesouladu: GEN AIP: letiste praha ruzyne je plne koordinovane letiste a pro vsechny lety je treba mit vyrizeny slot AD AIP: letiste ruzyne je plne koordinovane letiste a pro vsechny lety nad 5,7t je treba v souladu s GEN AIP (viz citat pred) zadat o prideleni slotu. a ted babo rad - co plati?

Odpovědět

RE: jak to tedy je?

28.11.2010 v 7:29 Adam Zuska

Také jsem si toho všiml, Tomáši. Můj odhad je ten, že to prostě v AD zapomněli změnit, ale odhadovat pochopitelně nestačí, tak vznesu dotaz na ÚCL. Povinnost slotové koordinace by měla platit dle GENu...

Odpovědět

Díky za návod

05.04.2011 v 18:35 Dan Štuksa

Děkuji za podrobný a přesný návod jak na celou věc. Moc mi to pomohlo a navíc jsem se naučil něco nového.

Odpovědět

Přidat komentář