Dnes vám nabízíme malý návod, jak lze strávit pěkné podzimní dny s rodinou a naplnit při tom svou touhu cítit vůni kerosinu.
Air Park - toto soukromé muzeum letadel i tanků se nachází na sever od Plzně, v obci Zruč-Senec. Majitelé a budovatelé celého díla jsou dva lidé – moje maličkost a můj syn Miloš. Výstava vznikala postupně od doby sametové revoluce a od tehdy jsme coby fandové nashromáždili přes 50 letadel a 22 obrněnců.
Sbírka je vidět na satelitních snímcích / Mapy.cz
Přes kontakty s dalšími nadšenci jsme časem získali unikátní kusy jako letouny F-104, TF-104, Fiat G-91, Mirage III R, Super-Mystére B-2 a dvě repliky spitfirů z filmových dekorací. Nadšenci dopravních letadel zde naleznou čtyři letouny Il-14, z nichž je každý jinak upraven. Díle letouny Antonov, a to An-2, An-24 i speciál An-30.
Stíhacích letounů řady MiG a Suchoj je v Air Parku také celá řada, do trupu čísla 1207 si můžete sednout a vyfotit se. To lze i v letadle Čmelák i v nejmenší helikoptéře HC-102. Za příplatek 50 Kč (mimo sezónu 100 Kč) nastoupíte i do největšího letadla Il-18, kde je umístěna výstava modelů, vojenských uniforem i oblečení letců.
Soupis vybrané techniky
Příznivci tanků si zde mohou nastoupit do legendy T-34, kde jsou periskopy, zaměřovač kanónu a je možné otáčet i věží tanku. Poskytneme vám zde dekorace focení, jako je přilba, tanková kukla, čepice i malá helmička pro děti. U německého obrněnce Hakl je originální samopal vzor 58, který je možno si zakoupit, nebo jen vyfotit spolu v německé helmě jako dekorace. Na téměř všech exponátech jsou popisky, jak se tyto kusy získaly a opravovaly včetně demontáže a stěhování.
Doporučuji si při vstupu přečíst „Řád prohlídky“, což jsou vlastně pravidla pro slušnou a kulturní návštěvu. Ten máme z důvodu, aby si fandové techniky návštěvu Air Parku opravdu užili, neboť tak bezprostřední ochutnávku nenabízí žádné muzeum tohoto typu.
Otevřeno: celoročně od 10 hodin do soumraku
Vstupné: dospělí 100 Kč, děti 50 Kč
Telefon: 606 945 360
Webové stránky: airpark.wz.cz
V sobotu 7.5.2011 jsme toto muzeum,vlastně náhodou navštívili a bylo to užasné.To se jen tak nevidí,tolik letadel pohromadě.Stojí za to se tam vypravit.Majitel je velice příjemný pán a odpoví na všechny otázky.Vřele doporučuji.
Dne 31.07.2013 jsem muzeum navštívil.U vchodu jsem zaplatil vstupné dosp.100Kč,děti 50kč2 dosp.+2děti 300kč což je přijatelné(údržba a nákup stojí jistě nemálo penez).Co mne však překvapilo ,že půlka vystavených exponátů(těch zajímavějších)je oplocena a vstup do této části je pouze s doprovodem po zaplacení 100Kč na osobu. (tzn. znovu 400kč)Celou dobu máte dojem ,že jste zaplatili vstup a vše uvidíte, teprve v půlce parku zjistíte že je třeba zaplatit znovu pokud chcete vydět vše.
..všude mraky cedulek, zákazů, omezení a já nevím čeho ještě.. . Kdybych měl všude hledat a přečítat cedulky se zákazy a doporučeními, tak bych nedělal nic jiného:(
Poměrně nerudný majitel na mne vyběhl hned několikrát (měl jsem ssebou dvě malé děti), - že to a tamto nesmí a že si všiml i mne, jak sahám, kam nemám, atd.. ??!
Jako kdyby se tam něco dalo snad zničit!! Stroje v dezolátním stavu a velmi sporadicky udržené.
Pokud něco chcete vidět, připlaťte si a jeďte do Sinsheimu a Speyeru, tam je opravdu na co koukat.
Park pana Tarantíka mi spíše připomíná vrakoviště a ne muzeum.
Bohužel s p.Tarantíkem mám špatné zkušenosti, které zde nebudu rozvádět. Udělal si z toho bohužel nechutně předražený byznys. Což je velká škoda. Ale bohužel lidé už tací jsou.
Byli jsme vě Zruči. Pan majitel se na nás obořil hned po vystoupení z aut na parkovišti před vstupem. Dostali jsme 5ti minutové kázání, že všichni jsme stejní,lezeme kam nemáme,otevíráme kastliky,krademe si z letadel suvenýry apod. 6 z nás se otočilo na patě a dovnitř nešlo.Pan majitel je arogantni hulvát,vstupné rozdělené aby to vyšlo co nejdražší. ROZHODNĚ NEDOPORUČUJI
Srovnávat Air park ve Zruči se Sinsheimem je docela úlet. Zruč je soukromé rodinné muzeum, Sinsheim je bohatě dotované klubové muzeum. Ve Zruči se o všechna letadla, od jejich sehnání, demontáže, převozu, smontování, po umývání a údržbu stará jedna rodina.
Jo, když chcete padnout na zadek z množství techniky, zajeďte si do Německa. Pokud vám jde o nedělní výlet, ještě do Zruče. Tolik letadel snad neuvidíte ani ve Kbelích, a když nebudete litovat tě stovky za komentovanou prohlídku s panem Tatrantíkem a budete klást zvídavé dotazy, dozvíte se toho o letadlech víc, než v tom Sinsheimu.
Air Park ve Zruči jsem navštívil po přečtení recenzí na několika turisticko-cestovatelských stránkách. Většina příspěvků na těchto fórech jsou stížnosti na chování p. Tarantíka staršího. Poučen z těchto hodnocení jsem se snažil jít p. Tarantíkovi z cesty, takže moje návštěva proběhla bez konfliktu, ale dobře jsem se tam necítil. Pravdou je, že ve Zruči je řada zajímavých exponátů - ale v jakém stavu. Řada letadel je nekompletních - přes trupy stíhaček je vidět skrz zepředu dozadu, chybějí motory apod. Zarosená skla kabin dávají tušit, jaká vlhkost panuje uvnitř. Poněkud nechápu, jaký má smysl poshánět řadu zajímavých exponátů a potom je nechat shnít na dešti. Podobná situace je ale i v muzeích v Kunovicích, kde už se s některými exponáty bojí pohnout, aby se nerozlomily nebo ve Vyškově. Krátce po otevření vyškovského muzea vypadaly exponáty pěkně, tak jak je muzeum získalo krátce po vyřazení z armády, ale s přibývajícím časem se venku na dešti mění na šrot. Nevím, ale o muzeu mám jinou představu.
No tak si zajeďte např. do Duxfordu.
Cena vstupenky v přepočtu 650 os, cesta řekněme min 2000/os, to samé nocleh ..
Jistě je to zcela jiný level.
Mne však fascinuje ten klasicky český náhled, že co je tuzemské mělo by být automaticky levné a dostupné...
Alespoň uznat a pochválit, že Tarantíci ve zdejších podmínkách bez jakýchkoli dotací dokázali to co dokázali, tak to by asi každému raději pusa upadla, že?
V Air parku ve Zruci jsem velice dlouho nebyl a tak moc nemuzu porovnat, ale v nedavne dobe, tento rok, jsem byl v muzeu v Letnanech a Kunovicich a musim rici ze spise pripominaji vrakoviste nez muzeum. Dnes jsem nahodou navstivil Sinsheim a bohuzel musim rict ze letecke exponaty ani tam v rade pripadu pripominaji vraky, byt tam alespon maji celkem fajn pristup k navstevnikovi. Ale napriklad s jejich vystavenymi vozy se ten stav neda srovnavat. Hlavni rozdil je v tom ze ty vozy vetsinou jsou provozuschopne, jezdi a ma smysl je tedy udrzovat. Naopak letouny v muzeich uz nikdy nepoleti a kazdy po nejake vetsi renovaci je necha proste zchatrat. Bohuzel na tech letounech je to moc videt a hlavne citit takze uprimne mi udela daleko vetsi radost videt v hangaru provozuschopneho jednoho veterana nez 50 legend, ovsem v mrtvem stavu. A je to skoda,takova L610 renovovana by byla naprosta bomba. No jen drzim palce aby uz tak zchatralou 154ku dali do stavu bodobnemu letuschopnemu.
Si to představují jak Hurvínek válku - motory již neexistují, vrtule taky , původní avionika to samé ...
Neumím si při sebelepší vůli představit náklady na zprovoznění 610 do letuschopného stavu, která notabene nikdy nezískala ani zdejší plnou certifikaci ...
A už vůbec nikoho kdo by se na SLI /byť po těch patrně desítkách/stovkách(?)investovaných milionech/ pod to ve finále podepsal ...
No tak nejsem blázen, jasně že asi těžko bude lítat, asi jsem zvolil blbé přirovnání k těm autům. Jasně že nebude lítat, stejně jako různé muzejní migy a tak. Ale jistě uznáte že na tak raritní exponát by zasluhoval lepší péči. A bojím se i o Tu 154... Samozřejmě že restaurování stojí obrovské náklady ale to k tomu patří. Chtěl jsem tím říci že pohled do většiny muzeí je spíše většinou k pláči a připomíná vrakoviště než muzeum...
Tady bych rád dodal že nejenže motory už neexistují ale Walter M602 skončil s vývojem L-610 ve fázi nekompletního vývoje a certifikace, takže vlastně ani nikdy úplně neexistoval...