Letošní postižená sezóna bude zkrácena o jarní zimu, letní jaro, a znáte to, svatá
Anna, chladna z rána a pomalu
končíme. Nalétáno nic moc, stále něco od pořádného přeletu odvádí a poznatky od obce letecké nepřicházejí.
Výzkum o Bohu Termoskovi tedy zatím celkem vázne.
(Výzva ke spolupráci k výzkumu byla uveřejněna v tomto článku, pozn. redakce.)
Je to snad omluvitelné pro ty nejlepší, protože aktivní termičtí letci nemají čas psát, musejí létat, aby tu krátkou sezónu nějak využili a své bílé miláčky od myší vyčistili… Neomluvitelná absence letošních poznatků však je naprosto neodpustitelná pro nás, co nejsme nejlepší, ale o to více chceme přispět k tak významnému dílu, které nakonec Aeroweb financuje. Věřte mi, ani pro něj to není jednoduché.
S čím pak můžeme v Bruselu žádat o podporu?
Víme zatím celkem … . Přece tam nemohu, do těch mnohastránkových dotazníků psát pouze své subjektivní a nepodložené domněnky. Přece tam nemůžu psát, jak jsem při krizovce slíbil jednou Termoskovi, že když dá, tak si dám na jeho počest velkého Bechera, jak jsem se nahlas dovolával záchrany nad vybraným políčkem jako dlaň. On mě tehdy vyslyšel. Jindy zase tavba po trati a ani slib více Becherů nezabránil zaprášení kolečka o rodnou hroudu, samo že mimo schválené letiště. Becheři tedy nějak stabilně nepomáhají. To je poznatek můj, zcela soukromý a prověřený. Navíc po nich ráno bolí hlava a nelze letět.
Naprosto jasně učebnicově vypadající mraky jsou někdy jenom namalované, zase pod souvislou dekou je někdy stoupák zcela nepochopitelný a případů, kdy jsme to už vzdali a ono to nějak zase vyšlo, nebo, když jsme si byli zcela jisti, že to vyjde a opak byl pravdou se množí, ale stále bez té správné odborné analýzy.
Dnes jsem dokonce oslovil člověka, o kterém si myslím, že musí být oblíbencem Termosky.
Přišel jsem na to celkem náhodou. Letěli jsme výcvikový let na pády a vývrtky před jeho sólem. Odvrtal a na výškoměru zela hodnota, při které jsme zahajovali. Velel jsem k opakování, ne proto, že by mu to nešlo, ale proto, že jsem tomu nemohl uvěřit. Další otočka a co myslíte. Výšky zase neubylo. Navíc jsme stále brnkali hlavami o pomyslný výškový strop na domácím letišti. Tak zase pokyn, dvě otočky. Když je učebnicově a metodicky vybral aniž mi spadla čepice nebo čelist, výškoměr ukazoval o 50 m méně. Tak jsme zakroužili a variometr indikoval 4 nahoru.
On vrtal snad ve středu stoupáku.
Let pokračoval a asi po dvou hodinách, když jsem si myslel, že je čas střídat a navíc ty dvě hodiny maximálně povoluje osnova, klesáme rovným letem na klapkách. Prostor delegované pravomoci je však územně omezen a kdykoli ten oblíbenec zatočil, abychom z něj nevylétli do „Krakonošova", Termoska podsunul stoupák, kdy klapky Blaníka byly příliš malé. Měli jsme problém. Jak se dostat na zem.
Tenhle oslovený člověk, dnes zkušený pilot, na mou výzvu reagoval slovy. „Víš, já jsem nespavej."
To je pak každý výzkum těžký.
Termoska tu je. Všichni to víme. Bojíme se ho? Pokud nenajdeme analyticky vyhodnocené sjednocující poznatky, nedokážeme jeho činy předvídat a budeme mu stále pro smích.
Pokuste si představit. 4/8 Cu, základny FL 95, variábl do 5 m/s (pro nové kolegy 10 kt/s), , 12 hod UTC, na frekvenci informace z tratí, integrované stoupání 3 m/s, z Moravy co minuta to pátý kilometr z třístovek. A my sedíme na osmém kilometru po odchodu na trať.
V tomto okamžiku by příručka, kterak na Termosku, jistě mohla být součástí povinného vybavení dokumentací na palubě kluzáku a právě v takovém okamžiku by si ji mnozí z nás opravdu rádi nastudovali.
Osobně si myslím, jak to tak sleduji, že by Termoska mohl být ženská.
Tedy ne, že bych něco měl proti kolegyním, manželkám a milenkám. Naopak. Jenže rozdíl mezi duševními pochody ve směru muž - muž většina kluků pochopí. Trochu se dá pochopit i pochod muž - žena. Žena - žena je pro mě příjemnější představa než muž - muž. Ale muž plachtař - žena, to může být nakonec ten problém. Můžete se prosím od něj oprostit?
Není nakonec tedy ten náš Bůh Termoska opravdu ženská???