Pozor na shimmy!

05.09.2010 7 příspěvků

Shimmy není pouze druh tance, kdy je tělo ve stalém držení, s výjimkou ramen, která jdou střídavě dopředu a dozadu. Shimmy má své místo i ve světě letadel. Podstata věci je jak v tanci, tak i v letectví stejná – kmitání. Avšak u letadel dělá víc škody než užitku.

Pozor na shimmy!
Pozor na shimmy! (Zdroj: Aeroweb.cz)

Pojďme se tedy podívat, jak to tedy je s těmi leteckými shimmy.

Shimmy kmity, česky by se dalo říct boční kmity, lze vyjádřit, jako samobuzené kmitání podvozkového kola kolem osy podvozkové nohy. Jedná se o nebezpečný jev, který by měl být vyřešen již při konstruování letounů. Kmity se nejčastěji objevují na přední podvozkové noze, avšak mohou vznikat i na obou hlavních podvozkových nohách. Stupeň nestability se může lišit od nepříjemných vibrací až po vážné strukturální poškození letounu. Nehledě na to, že dochází k extrémnímu namáhání dílů, může případně dojít i ke kolapsu podvozku. Kmitání se objevuje zejména při startu a přistání z důvodu náhlé změny rychlosti.

Příčiny vzniku shimmy kmitů:

-  vzájemné působení podvozku a pneumatiky (boční síly jako výsledek bočního prokluzu podvozku)
-  nestabilní zpětná vazba    
-  přeměna energie, získané z dopředného pohybu, na boční vibrace
  


Zvlněná stopa pneumatiky - jasný důkaz shimmy kmitů


Způsoby jak se bránit shimmy kmitům

Asi nejlevnějším způsobem je zvolení tzv. „antishimmy“ pneumatik, které jsou charakteristické pro své výrazné drážky ze vzorku pneumatiky. Používají se zejména u menších letadel. Druhé řešení má hodně společného s prvním. Drážky jsou nahrazeny přidáním druhé pneumatiky. Toto řešení se využívá u větších letadel. Třetím způsobem je montáž speciálního tlumiče na podvozkovou nohu.
 
Nejlepší je pochopitelně kombinace výše zmíněných způsobu. Pokavaď se setkáte s podvozkovou nohou se dvěma pneumatikami s výrazným „antishimmy“ vzorkem a shimmy tlumičem, tak se vám o shimmy kmitech bude leda jenom zdát ve snech.


Pneumatika s výrazným antishimmy vzorkem

Co dokáží shimmy?

Jaké mohou být důsledky shimmy kmitů, si můžeme ukázat na jednom případu, který v roce 2008 vyšetřoval americký úřad NTSB (obdoba našeho ÚZPLN).

Pilot prováděl přistání s letounem Cessna 350. Po dosednutí letounu na přistávací dráhu začal pilot brzdit a objevilo se shimmy kmitání. Ve snaze potlačit kmitání pilot zmírnil brzdění, ale bez jakéhokoliv účinku. Následoval opačný pokus, a to větší brzdění. Ani tento pokus však shimmy neodstranil. Ba dokonce kmity začaly nabírat na intenzitě. Po uvolnění dráhy a pojíždění na své stání už nebyly žádné kmity zpozorovány. Poletová prohlídka letounu ukázala poškození zadní části kompozitového trupu.


  
Tlumiče kmitů

Dnes jsou v módě tlumiče, které fungují bez hydraulické kapaliny. Tyto tlumiče vyrábí firma Lord, která je předním dodavatelem tlumičů pro mnoho typů letadel malé a střední kategorie. Popularitu zvyšuje fakt, že 10-20 kapek z úniku hydraulické kapaliny běžných tlumičů snižuje účinnost tlumiče. Místo hydrauliky se písty tlumiče pohybují po mastném filmu. Největší výhodou je bezúdržbový provoz a životnost až 5 000 cyklů.

 

Která uložení a uspořádání podvozkových kol jsou na shimmy kmitání náchylnější ukazuje následující obrázek


  

Videa:

Na závěr určitě nebude od věci názorná ukázka shimmy kmitů na pravé hlavní podvozkové noze (první video) a na příďovém podvozkovém kole (druhé video). Druhé video je v lepší kvalitě možno stáhnout zde.


Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Shimmi dumpener

05.09.2010 v 10:01 Honza Jurek

Velice dobry a actualni popis. Mnoho pilotu, specielne zacatecniku, vedi ze je tam neco takoveho namontovaneho, ale jak to funguje (kdyz se nezeptaji) jim to nikdo v detailech nedemonstruje. Nutne je take podotknout ,ze defektivni shimmy dampener v pripade vybuchu pneumatiky pri starty u vicemotoroveho letadla napriklad(Class Cessna 400 series) opravdu affektuje negativne kontrolu letadla. Vyborny clanek a video

Odpovědět

zkušenost

06.09.2010 v 9:54 showpilot

Z vlastní zkušenosti vím, že pokud držíte při vzletu výškovkou na dráze příďák na dost velké rychlosti, namísto abyste jej odlehčili, viz cessna 172 na 55 uzlech lehce přitáhnout a odlehčit, pak se shimmy neobjeví, když jí však při 60 ješte drtíte příďák k zemi, pak ráda shimuje.

Odpovědět

to showpilot

06.09.2010 v 15:39 Michal

to zalezi na eroplanu, co kus, co original. Znam jednu takovou, ktera shimovala jeste pred tim, nez bylo vubec mozno pritahnout..ale uz je to nastesti zpravene...

Odpovědět

přídák

07.09.2010 v 11:40 Chorche

Nevim teda pánové jak to u těch cesen máte, ale já když lítal s přídákem, tak sem u každýho éra zvedal přídák okamžitě po přidání plynu. Přídák je nejnáchylnější část podvozku na poškození a jezdit s nim rychle po nějakým horším letišti je dráždění hada bosou nohou...

Odpovědět

.

07.09.2010 v 13:21 Radim

No jo, Chorche, mluvíš o nějakém horším letišti (předpokládám nezpevněném) a tam máš pravdu, je lepší příďák zvednout či alespoň odlehčit dříve. Ale na druhou stranu, neslyšel jsem o tom, že by na trávě někomu příďák chytl shimmy v pravém slova smyslu. Tady byla řeč o zpevněných drahách. Druhá věc je v tom, že pokud budeš mít třeba boční vítr a příďák zvedneš příliš brzy, nebudeš mít dostatečně účinnou směrovku pro udržení letadla ve směru

Odpovědět

zvedani pridaku

07.09.2010 v 14:24 Michal

to Chorce: to zalezi na hmotnosti letadla, poloze hlavnich kol a taky vykonu motoru. Pro nektere (mozna vetsinu) UL s 912S to muze platit, pokud mas plnou C 172 a budes se snazit zvednout pridak co nejdriv, tak si nepomuzes, pouze zvysis odpor....

Odpovědět

RE: zvedani pridaku

10.09.2010 v 11:25 Chorche

No s C172 sem sice párkrát letěl, ale jenom jako žák (kdysi v Austrošce) a nestartoval sem. S C150 sem letěl jednou a příďák odlechčit šel celkem snadno a rychle. U tý 172ky když je obsazená vzadu si řikam, že musí taky jít snadno když je těžiště posunutý víc vzadu. No a u ultralajtů se kerejma lítam to byl prostě základ. Po přidání plynu odlechčit příďák okamžitě. Stejně tak při přistání - sedám na hlavní podvozek a příďák pokládám co nejpozdějc. I při rychlejším pojíždění sem často jezdil po hlavních kolech... Ale ne kvůli shimmy ale kvůli tomu aby příďák netrpěl.

Odpovědět

Přidat komentář