Dubnový AIRAC výrazně upravuje strukturu pražského TMA a přináší i další změny, důležité pro všeobecné letectví. Aeroweb vám tyto informace přináší v souhrnném článku.
Změna horizontálních a vertikálních hranic CTR a TMA Praha
Změny horizontálních hranic jednotlivých prostorů jsou nejlépe vidět na 4. straně e-learningové aplikace, kterou v souvislosti s těmito změnami vydalo ŘLP. Jednou z nejpodstatnějších, a dle mého názoru nejpříjemnějších, změn je určení vertikálních hranic výhradně podle nadmořské výšky. Nebude tedy dále nutné sledovat za letu vlastní výšku v porovnání s výškou okolních bodů, ale postačí nám informace z výškoměru. Je však nutné nastavit QNH letiště, jehož prostor míjíme. Horní hranice TMA Praha je z FL145 nově navýšeno na FL165
nové horizontální hranice pražských TMA
Změny prostorů
Prostor LKP 5 Prčice okolo satelitního spojovacího zařízení je z původních 4,5 km poloměru zmenšen na 1,5 NM poloměru (2,778 km). Jeho vertikální hranice se z FL175 snižuje na 5000 stop AMSL.
Prostor LKP 8 Most, chránící přilehlý chemický provoz, byl zmenšen a má nově kruhový tvar s poloměrem 1,35 NM (2,5 km) a horní hranici 4000 AMSL.
upravený prostor LKP 8 Most
Prostor LKR 7 Aš byl zcela zrušen. Stejný osud potkal i prostor TRA 69 u Jablonce a TRA 63 u Mladé Boleslavi. Jeho soused, TRA 62 Vodochody byl na severozápadě upraven.
Zrušeny byly také oba prostory kolem jaderných elektráren – LKR 8 Temelín a LKR 14 Dukovany. Zde platí zákaz letů pod 5000 AMSL pouze v těsné blízkosti obou elektráren.
Nedaleko plzeňského letiště Líně byl zřízen nový prostor TRA 88 Merklín, který je určen pro cvičné lety proudových letadel. Spodní hranice prostoru je 4000 AMSL, horní hranicí je FL95. Je nutné sledovat jeho případnou aktivaci.
Však to v článku je:
Zrušeny byly také oba prostory kolem jaderných elektráren – LKR 8 Temelín a LKR 14 Dukovany. Zde platí zákaz letů pod 5000 AMSL pouze v těsné blízkosti obou elektráren.
Porad mi nejde do hlavy ten cip CTR Ruzyne hned vedle LKLT, nedavno jsem valil pres aktivovane Vodochody a vez mi povolila primo Letnany, takze pres CTR Ruzyne. Jsem se jak trotl podruhy ptal jestli primo Letnany je fakt jako primo Letnany..:)
Kdyz Vodochody tohle povoluji, ce je lepsi po startu z LKLT udelat? Volat rovnou Vodochody (kdyz jsou aktivni) a nechat je povolit proletet ten cip? Nebo volat Ruzyni? Nebo CTR Ruzyne obletet?
Po startu z LKLT přecházíš na Kbely Věž. Tady jiná volba není (nemůžeš přímo na Vodochody). A na Kbelech si můžeš požádat o průlet přímo na LKVO přes CTR Ruzyně. V případě odpovídače v módu S to není problém, v opačném případě tě nemusí povolit a je nutno přes Brandýs.
Jo, to je jasné že když CTR Kbely řídí Kbely Věž, tak musím volat jen ji, blbě jsem napsal vstupní podmínky...:) Měl jsem na mysli situaci když je celé CTRko nebo jeho část po brandýskou silnici řízená z Letňan (což je o víkendu většina času) - AFIS mi nemůže povolit průlet CTR Ruzyně - takže v tomhle případě valit přes Brandýs, volat Vodochody nebo volat Ruzyni?
Pak zálěží kde jsi. Pokud jsi ještě v CTR Kbely tak bych žádal je. Když už jsi doletěl z Letňan až do Brandýsa, tak jsi stejně ten cíp už obletěl a můžeš přímo na Vodochody :-)
Pokud jsi na zemi v LKLT, zajdi na AFIS a on ti to dohodne se Kbelákem, případně ti poví co a jak. Pokud letíš přes Kbely, tak se zeptej Kbely twr po radiu. Akorát je pak vhodné nesplést si Vodochody s Ruzyní...
Pokud jsi na zemi v LKLT, zajdi na AFIS a on ti to dohodne se Kbelákem, případně ti poví co a jak. Pokud letíš přes Kbely, tak se zeptej Kbely twr po radiu. Akorát je pak vhodné nesplést si Vodochody s Ruzyní...