Příběh 737NG pokračuje… představujeme FULL MOTION sim Cessna 182RG a Piper Seneca

23.02.2010 11 příspěvků

První dojem při vstupu do komory se simulátorem je značně rozdílný od reálného letadla. Do většiny cessen nebo piperů pilot vstupuje obtížně a uzavírá se do těsné konzervy.

Příběh 737NG pokračuje… představujeme FULL MOTION sim Cessna 182RG a Piper Seneca
Příběh 737NG pokračuje… představujeme FULL MOTION sim Cessna 182RG a Piper Seneca (Zdroj: Aeroweb.cz)

Nezávislé hodnocení letových vlastností:

V případě tohoto simulátoru naopak usedáte na vyvýšený piedestal, který tvoří pohyblivou základnu,  v kabině okolo sebe tak máte dostatek prostoru. Tento rozdíl však ihned smaže zhasnutí světel uvnitř kokpitu a zaměření pozornosti na obrazovky před vámi.

Panel s ovládacími prvky je intuitivní a na rozmístění pák a přepínačů si pilot zvykne během pár minut. Grafika je pro člověka, jehož zkušenost se simulátory se omezuje na nákladné full-flighty dopravních letadel, šokem. Ve spojení s výkonnými počítači a placenými softwarovými doplňky dokáže Microsoft FSX vytvořit skutečně druhou realitu. Když poleví nadšení z toho, jak je všechno za oknem krásné, je možné se zaměřit na letové vlastnosti.

V obou konfiguracích – PA-34 i C-182RG – je odezva na jednotlivé ovládací prvky adekvátní, pilot si jen oproti realitě musí zvyknout na nezvykle krátký chod podélného řízení. Z počátku je proto velmi jednoduché letadlo při vzletu přetáhnout a při přistání vyplavat. Překvapivě věrně se oba modely chovaly při přetažení na výkonu i bez něj. Na modelu PA-34 se dobře a bez rizika demonstruje VMC a cvičí další kritické režimy, které mohou nastat při asymetrickém letu, ale v reálu se cvičí obtížně (vysazení v různých fázích vzletu, plné přetažení při letu na jeden motor).


Na obou simulovaných typech je, stejně jako v reálu, radost létat IFR. Na rozdíl od řady simulátorů certifikovaných jako FNPT II se na GA traineru podařilo dosáhnout podélně stabilního letu „hands off“, což studentovi umožní využít takové rozložení pozornosti jako ve skutečném letounu. Přístroje jsou dobře čitelné a hlavně jsou přesně takové, jaké pilot důvěrně zná ze skutečného letadla. Pohyblivá základna do letu vnáší další rozměr, který si pilot doma u počítače prostě vytvořit nedokáže. Ve spojení s plně funkčním GNS Garmin 530, který v simulátoru instalován, tak vzniká mimořádně užitečná platforma pro kondiční létání, trénink postupů a doplňkový výcvik IFR i VFR.

autor: Milan Vacík, kdysi právník, nyní vedoucí výcviku a instruktor v letecké škole Aviatický klub


Možnosti kondičního létání nejen pro leteckou veřejnost:

Od ledna 2010 jsme zjednodušili systém členského klubu www.737ng.cz/klub Nyní si stačí jen nabít kredit na určitý tarif jako u mobilního operátora a přes rezervační systém mít přístup do rezervace obou trenažérů. Nejvýhodnější ceny poskytuje tarif DIAMOND v ceně kreditu za 8.500,-Kč bez DPH, kdy vás jedna hodina vyjde na 600,-Kč na GA motion, nebo 800,-Kč na 737NG, ale i méně, zůstanete-li déle, nežli jednu hodinu při jedné návštěvě.

Příběh vzniku a technické parametry:

Je to již něco přes rok od publikování článku o vzniku postupového trenažéru dopravního letadla Boeing 737NG viz. http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=1324&kategorie=9 , který se otevřel pro veřejnost koncem roku 2008. Od této doby, přesto, že uběhla velmi rychle se stalo několik pro mne osobně důležitých věcí. V polovině roku 2009 jsem získal licenci PPL (A), ULL a začal studovat ATPL s nalétáváním potřebných hodin v době, kdy letectví není úplně v nejlepší kondici. Aerolinky, které se zdály být ještě před rokem stabilními, zkrachovaly, nebo bojují o přežití a s nimi jejich piloti zůstávající bez vyplacených mezd, nebo s jejich nemalou redukcí. Investice kolem 2 mil.Kč do výcviku dopravního pilota se nyní nezdá být zrovna tou nejlepší. Ceny pronájmů simulátorů padají v důsledku jejich nižší poptávky, ostatně pro příklad nemusíme chodit daleko a do toho všeho jsme již tak na malém trhu jako je ČR rozhodli vybudovat nový plně pohyblivý netypový trenažér malého letounu v konfuguraci SEP Cessna 182RG, MEP Piper Seneca.

Otázka na místě je tedy, proč vlastně? Bohužel vývoj moderního pohyblivého trenažéru je dlouhodobá investice včetně realizace a proto ještě v dobré ekonomické situaci bylo koncem roku 2008 rozhodnuto o její realizaci. Měli jsme celou řadu indícií, že o trenažér malého letadla na pohyblivé základně by mohl být zájem nejen v oblasti zážitkových letů, ale především mezi aktivními piloty se základní a vyšší licencí se zájmem o kondiční létání a tedy pro ty z Vás, pro které je Boeing 737NG zbytečně složitý a zatím třeba vzdálený stroj. Snaha dokázat si, že se dá za rozumné náklady postavit velmi moderní a realistický pohyblivý trenažér byla prostě výzvou, jako v předchozím případě pro nácvik pilotáže za podmínek VFR, IFR.


První z realizovaných objednávek byly v lednu 2009 komponenty od renomované společnosti v USA FLYPFC. Jako základní komponent je použita jejich konzole C2 Professional, kterou používají taktéž v certifikovaných systémech s jejich pedály pro General Aircraft.  Po trochu neštastné práci zdejších celníků byly v únoru komponenty předány, abychom mohli vymyslet jak pro ně vyrobit kokpit simulátoru v našich podmínkách. V České republice je velké množství šikovných lidí a právě důvěra v nich při realizaci simulátoru B737NG mne vedla k přesvědčení o úspěchu realizace také tohoto simulátoru.


Realizační tým se shodou okolností rozrostl o konstruktéra, který pro armádu  ČR realizuje projekt bezpilotních letounů na bázi vlastního vývoje RC modelů. Na základě mých požadavků postupně navrhl 3D model konstrukce celého kokpitu. Ten se skládá ze jmenované konzole, nad ní jsou umístěny přístroje promítané na LCD display z důvodu konfigurace SEP, MEP a nad přístroji zavěšena na rameni vizualizace ze třech 22“ LCD monitorů. Toto řešení bylo použito místo projektorového systému, který klade zbytečně vysoké realizační náklady spojené s pohybem trenažéru. V mezičase byl na základě 3D modelu kokpitu navrhnut týmem konstruktérů z Kolínské společnosti ELSACO 3D model pohyblivé základny včetně detailní technické specifikace. Samotná její realizace je poměrně unikátním řešením s ohledem na použité komponenty a jejich zapojení, že by stála za samostatný článek.


Nicměně nemalým problémem bylo navrhnout takové řešení, které má čistý provoz, je tiché, investičně nestálo o moc více, nežli celý simulátor a přesto disponuje dostatečnou únosností a dynamikou pohybu. Po řadě experimentů byla zvolena koncepce s asynchronními motory a převodem ozubenými řemeny. Bylo nutno vyřešit použití motorů jako servopohon, speciálně pak ovládání v oblasti velmi nízkých otáček.

Nakonec se to s použitím inteligentních měničů a speciálně navrženým řídicí systémem podařilo a i proto v současné době pracujeme společně na simulátoru závodního auta www.motion-sim.com, který využívá další zdokonalenou verzi této pohyblivé základny s vyšší dynamikou pohybu. Výsledkem je téměř bezhlučná kompaktní platforma, která je schopná provozu, aniž by potřebovala speciální nároky na její provoz.

V červnu 2009 po dokončení kokpitu byla rádia zakoupená v USA, tedy 2xCOM, 2xNAV, 1xADF, Transponder a 2xDME zabudována do celého kokpitu s GPS GNS 530. Bylo nutné začít pracovat na druhém řídícím softwaru (ovladači), který by posbíral různě smíchaná surová data z enginu simulátoru a jejich interpretaci předal řídícímu software ve třech měničích pro každou z pohyblivých noh. „Vytáhnout“  data pro pohyblivou plošinu ze simulátorového rozhranní se může na první pohled zdát jako hračka, máme přece FSUIPC… Omyl! Opak je pravdou. V FSUIPC je spousta dat o poloze letadla, ale jen velmi málo údajů, které lze použít pro přímé ovládání pohyblivé základny. V současné době čte ovladač přes 30 údajů, které jsou pomocí složitých výpočtů co nejrychleji převáděna na jednouchý signál pro 3 „nohy“ . Vývoj ovladače byl během na dlouhou trať, v testovacím prostředí vše fungovalo, ale po nasazení v pořadí další s verzí se “zadkem” na plošině hned víte, že pohyby nejsou tak, jak je znáte ze skutečného letadla.


Kdybychom sami neměli praktické zkušenosti s chováním letadla ve všech fázích letu, s obtížemi bychom dosáhli věrného pohybu. Je třeba si uvědomit, že pohyblivé základny dosahují účinku přetížení bez ohledu na aktuální polohu letounu, ale na základě konkrétních dynamických přetíženíc, vznikající především v přechodu do náklonu. Rovnoměrná zatáčka je tedy ustálený letový režim a základna je při ní v rovné poloze oproti samotnému letounu. Díky technickým parametrům s náklony ±20°, rychlostí náklonu 40°/s , zdvihu 50cm a rychlostí zdvihu 0,5m/s poháněná třemi motory 3x 550VA s elektronickou regulací na třech pohyblivých nohách je zde dost dynamiky i pro nevydařená přistání.

Pro celý simulátor GA motion v konfiguraci Cessna 182RG, Piper Seneca je použit hlavní server s procesorem Intel iCore7 taktovaným na 3,8 GHz s výkonnou Nvidií 285 na systému Windows XP a jako základ engine FSX SP2 rozšířen o doplňky čítající desítky GB dat pro satelitních snímků ČR, SR a Německa pro srovnávací navigaci za podmínek VFR. Druhý počítač se stará o promítání budíků v layoutu Cessny a Senecy včetně zobrazení na plně funkční modul GPS GNS 530 a zpracování dat pro elektroniku pohyblivé základny.


autoři: Radek Topinka, autor a majitel projektu 737NG, PPL (A), student ATPL.  Jan Kroupa, SW architect, student PPL.  Miloslav Pátek, technický ředitel Elsaco Kolín

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Výběr simulátoru

23.02.2010 v 22:50 Zdenek

Mohu se zeptat, proč MS FS a ne třeba X-Plane? Věrnější model a pravděpodobně i lepši API. Jinak zajímavý článek, ale pro mně proto, že se tímhle taky trochu bavím. Z

Odpovědět

RE: Výběr simulátoru

24.02.2010 v 11:50 Radek Topinka

Osobne si nemyslim, ze X-plane je vyrazne lepsi simulator nezli MSFS s kvalitnim add-onem. To jsou ale vecne a nevdecne diskuze na toto tema. Realne letadlo je vzdy a to predevsim kvuli pocasi trochu jine. MSFS je univerzalnejsi nastroj na propojeni s existenci mnoha doplnku.

Odpovědět

X- plane

24.02.2010 v 18:28 Petr

Nevím jestli je to přímo x-plane, ale existuje simulator, který narozdíl od MSFS dokáže rozlišit rozdíl vztlaku na jednotlivých křídlech. To je důležité například pro pád do vývrtky. U MSFS je letoun brán jako jeden bod v prostoru- tudíž když tam dáte plnou nohu na minimální rychlosti blízké pádové reálné letadlo nezačne vrtat, ale zatočí. Simulátor, který jsem si měl možnost vyzkoušet to uměl možná to byl X-plane.

Odpovědět

Satelitni snimky CR a SR

25.02.2010 v 16:45 Jan

Dobry den, projekt vypada dobre. Mohu se jen zeptat, odkud jste ziskal satelitni snimky CR a SR? Vim, ze VFR add-on pro cele Nemecko existuje, ale pro CR a SR o nicem nevim. Dekuji

Odpovědět

RE: RE: Výběr simulátoru

26.02.2010 v 17:30 M. Boose

FSX je v prvom rade pekny. Kvalita simulacie kolise od kvality add-onu, ale aj tak je X-Plane v simulacii letoveho modelu dalej. Stale su tam medzery, kt. treba so zvysovanim vykonu PC prekonavat. Na toto tema je dobre poguglit rozhovory s Austinom (tvorca X-Plane). Vela veci vysvetluje z pozadia vyvoju letoveho modelu. Pozri na Elise-NG http://www.elise-ng.net/simulator/ . Mozno inspiracia do buducnosti :). Mne sa to velmi pozdava. Samozrejme, postavene na X-Plane :).

Odpovědět

RE: X- plane

27.02.2010 v 21:35 Radek Topinka

Zcela jiste budeme radi za presne chovani letovych modelu na hranici letovych obalek, ale snaha hodnotit simulator jen na zaklade techto limitu neni na miste. Nema smysl chtit po zadnem simulatoru na supr chovani na limitech , protoze realita je hlavne diky pocasi stejne trochu odlisna. Simulatory proste nejsou od toho, abyste se ucili vyvrtky, nebo uzasna podrovnavani a pristani. Z vyse uvedeneho je realita vzdy slozitejsi.

Odpovědět

FS vs. Xplane

26.03.2010 v 20:07 Vasyl

Ano, kolejový letový model herní serie MS Flight simulator je perfektní. Občas mám pocit, že neletím s letadlem, ale jedu vlakem, nebo autobusem. FS je simulátor systémů letadla, s tím souhlasím, to jediné simuluje dobře, ale tím končí jakákoli simulace. Samotný let simuluje blbě a to nejen v krajních letových režimech. To že nejkvalitnější addony do FS mají vlastní letový model, zcela nezávislý na výpočtu FS, a FS zobrazuje jenom výsledek, který převezme z letového modelu letadla, jenom dokazuje, jak je FS skvělý simulátor.

Odpovědět

FS vs. Xplane

27.03.2010 v 9:41 Vojta

Jestli někdo od počítačového simulátoru čeká, že ho naučí létat, tak ho nespasí ani Xplane. Ano, Xplane simuluje chování letadla věrohodněji, ale to je tak jediná jeho výhoda (a ještě sporná). Létám ve FS, protože se chci naučit postupy, komunikaci, systémy letadla a ne pilotování. Na to je simulátor k ničemu a spíš na škodu. Člověk si ze simu do reálu přivede řadu nešvarů (blbý odhad vzdálenosti, permanetní "čumění" do budíků místo ven...atd.). Ukaž mi addon do Xplane stejně kvalitní jako je třeba PMDG B737, LevelD 767, PT TU-154... Takže ještě jednou, ano Xplane dobrý, simuluje fyzikální chování letadla, člověk to furt musí řídit, ale neexistuje žádné propracované letitě, addony jsou o ničem. FS - není to o pilotáži, letadlo letí stabilně a není potřeba ho moc řídit, zato jsou do něj luxusní addony, letadla simulují téměř všechny systémy jako stučená éra. Pokud tedy chceme simulátor používat k tomu, k čemu by se měl používat - procedury, systémy, komunikace, naučení se a proniknutí do letectví stylem škola hrou, tak volba je jasná - FS. Snažit se "naučit" pilotovat letadlo v simulátoru doma na židly je blbost jak v FS tak v Xplane. PS: Pro Xplanefily - také nemám rád Microsoft, ale to neznamená, že budu za každou cenu tvrdit, že je Xplane lepší, stejně jako netvrdím, že je Linux lepší... :)

Odpovědět

Xplane

31.03.2010 v 0:08 Vasyl

Jenomže na pořádných simulátorech se dají dobře naučit principy letu, ve FS ne. Navíc fs simuluje blbě už i základy samotného letu. Vidím, jaké bludy lezou z těch, kteří nelítalí v reálu a FS je pro ně jediné spojení letectvím. Reál sice žáden simulátor nenahradí, ale člověk dojde podstatně dále, než u FS. A Addony? Je třeba hledat, sice jich relativně málo, ale pořád vznikají. A mnohdy daleko lepší, než PMDG. A co se týče letišť, existuje jedna nesporná výhoda Xplane. Zakřivení drah. To jsem šekal od FSX, bohužel jsem se nedočkal. Dále bych připsal, že se to málo ví, ale po systémové stránce Xplane nemá prakticky žádné omezení a dá se naprogramovat pomocí pluginů prakticky jakýkoli systém. Dokonce i automaticky stavitelná vrtule, což například ve FS nejde. V komunikaci taky nevidím výhodu FS, obě jdou připojit na IVAO. Navíc Xplane má již v základu simulaci závad, vliv stavu dráhy na brzdný účinek. Ale o tom se tak nějak nepíše, protože je Xplane svým uživatelským prostředí jiný, což samo o sobě vyvolává nelibost u mnoha potencionálních uživatelů, takže skončí u krátkého letu, s konstatováním, že je to na h...., ale už nepříjdou na to, že se tam dá spousty věcí nastavit a vylepšit. To je kámen úrazu celého Xplane, je jiný, a díky jeho rozdílnosti často odsuzovaný. V našich končinách, ale dá se říct, že na celém světě, je tenhle sim podstatně méně rozšířený, a do ČR trochu více proniknul, až v posledních dvou letech. Řekl bych, jako následek vydání FSX, která je špatně optimalizovaná, a to co jsme od ní čekali stejně neobsahuje. Než dožene Xplane po addonové stránce herní serii FS, která tady je přes 10 let, bude to ještě několik let trvat. Bohužel, když si srovnáme oba programy v základu bez addonů, FSX prohrává na celé čáře. Taky jsem si někdy do roku 2007 dost hrál s FSkou, bohužel jsem došel k tomu, že krom nadatlování FMC a zapnutí RNAV, prostě nic jiného, co by se týkalo letu neumí. Ale je to asi tím, že mě dopravní letadla zase tak moc neberou.

Odpovědět

Xplane

31.03.2010 v 9:09 Vasyl

Abych to všecko shrnul, Xplane, nebo Condor soaring člověka lítat nenaučí, ale naučí ho principy letu a dá mu odpovědi na otázky typu: Co se stane, když budu startovat po větřu, co se stane, když dám v malé rychlosti plnou výchylku směrovky, co se stane, když vysunu klapky, co se stane, když zasunu moc brzo po vzletu klapky, co se stane, když zaletím na závětrnou stranu kopce. A mnohé z toho FS nesimuluje vůbec, nebo simuluje blbě. Dále jsem zaregistroval, že je v Xplane docela dobře simulována umělá stabilizace letadla, čili když u přirozeně nestabilního letadla vypnu stabilizaci, začne být neřiditelné.

Odpovědět

neocekavejte nemozne

10.04.2010 v 19:04 Radek Topinka

OK, mozna X-Plane je lepsi v letovem modelu oproti FS serii, ale jsou add-ons, ktere tento rozdil temer smazavaji a ty se snazime pouzivat. Nicmene u Vasila doslo k dost velkemu nepochopeni principu veci. Jsou virtualni piloti, kteri se budou zmitat na simulatorech a potom ti s licenci, kteri dany nastroj at jiz jeden, ci druhy titul budou pouzivat na postupy, nebo nacvik IFRu. Je neodiskutovatelna vec, ze tady to jednoznacne pomuze. Ono ani ty velmi drahe profesionalni pohyblive simulatory jsou mnohdy odlisne a to dle jejich vyrobce i kdyz simuluji sejny typ. Tedy, jeste nejakou dobu budememe mit mnozstvi limitu. Debate, jestli je FS, ci X-Plane lepsi mi prijde naproto zbytecna na procedure simulator jakym oba dva tituly jsou. Vasile, vem toto v potaz.

Odpovědět

Přidat komentář