Informace potřebné pro traťový VFR let se dají rozdělit do dvou hlavních skupin. První jsou meteorologické, druhé jsou informace o vzdušném prostoru. Chtěl bych poukázat převážně na ty druhé.
Dejme tomu, že jste přišli ráno na letiště, nakreslili do mapy dlouhou čáru a nyní zjišťujete, jaké všechny prostory vaše čára protnula. Dnes je velká výhoda, že díky rozmachu internetu je počítač s obstojným připojením na mnoha i relativně komorních letištích. Proto nic nebrání využít informací, které nám internet dnes nabízí.
|
Letecká informační služba
Pravděpodobně nemáte oprávnění do placené sekce, proto kliknutím na tlačítko Volný přístup se Vám rozbalí roletka s několika odkazy:
RLP Query
Pojďme rovnou ke kolonce RLP Query - předletový bulletin. Je to aplikace, která nám dovoluje přístup do sítě AFTN přes prohlížeč www stránek. Na liště si vybíráme informace, které nás konkrétně zajímají:
Co to je AFTN? |
V nabídce na liště je na výběr: Route Bulletin, který zasílá informace pro přelet přes několik FIRů (několik států), ale pro vnitrostátní let není úplně praktický. Location Bulletin vyhledává přímo informace zadaných lokací (letišť, FIRů). AUP zašle zprávu o využití vzdušného prostoru, což je důležitá informace vždy, pokud plánujete let přes některý z omezených prostorů . ATIS/VOLMET zašle přepis aktuálních informací ATIS pro letiště Praha, Brno, Karlovy Vary a Ostrava, VOLMET je možné si nechat zaslat jak národní, tak i mezinárodní. Obě zprávy se zasílají v jazyce, v jakém jsou vysílány, tedy v angličtině.
Využití vzdušeného prostoru ČR
Další v pořadí na roletce je relativní novinka. Jedná se o odkaz na aktuální zprávy o využití vzdušného prostoru AUP/UUP. Zde se zobrazí tabulka využití prostorů TRA a TSA včetně doby aktivace a odpovědnou stanici za provoz v prostoru. Jsou zde uvedeny i prostory aktivované NOTAMem s příslušným číslem NOTAMu.
|
Poslední dvě nabídky AIP SUP a Změny obsahují informace o doplňcích AIPu (AIP supplement ) a poslední uveřejněné změny.
Tento web značně usnadnil pilotům přístup k informacím o vzdušném prostoru. Může se stát, že nemáte počítač nebo přístup k internetu. I v tomto případě nenastává vážnější problém, pokud máte k dispozici telefon. Existuje několik čísel, které Vám k informacím pomohou. První, a vlastně asi nejmocnější je telefonní číslo:
Oblastního Středisko Řízení Praha (ACC Praha) |
Tímto se dovoláte na stanoviště letecké stanice Praha Info, řízení veškerého VFR provozu v ČR. Zde získáte informace o aktivaci prostorů, stejně jako si zde můžete například dopředu domluvit koordinaci průletu omezeným prostorem typu Temelín, pokud máte například závadu na rádiu a podobně. Na tomto telefonu také můžete ukončit svůj letový plán. Na následujících číslech získáte naprosto stejnou informaci, kterou získá pilot když naladí frekvenci ATIS, a to Ruzyně ATIS +420 220 378 300 a Tuřany ATIS +420 545 521 222. Je to sice pouze informace o počasí na daném místě, ale pokud člověka tlačí čas, nebo plánuje v hlavě výlet někde v kanceláři, získá jedním telefonátem základní představu o větru, oblačnosti a dalších projevech počasí v dané oblasti.
Pokud člověk nemá čas, počítač, telefon, případně byl natolik okouzlen počasím, že skočil do letadla a vyrazil na výlet, nebo se rozhodne změnit během letu trať a v cestě mu stojí pomyslná zeď některého prostoru, ani teď nenastává í problém. Stačí na radiostanici naladit frekvenci:
Praha Info 126,100 MHz |
a na aktivaci daného prostoru se zeptat. Vlastní zkušenost mám se všemi popsanými cestami a vždy jsem se k potřebným informacím dostal. Většinou jsou dispečerky a dispečeři ochotní, jak po telefonu, tak při spojení z letadla.
Velice jsem poslední dobou potěšen ochotou vojenských dispečerů na Praze Terén, kteří se většinou snaží Vám let usnadnit. Například striktně nevyžadují kontakt 30 minut před zamýšleným vstupem do zóny ADIZ, ale vstup mi povolili i za dobu výrazně kratší. Také mi umožnili průlet aktivovaným prostorem, kde cvičilo vojenské letadlo. Vojákovi zvýšili minimální výšku, která mi umožnila s velkou rezervou proletět pod jeho operačním prostorem.
Ukázka rádiové komunikace při průletu ADIZ a vyjednání vstupu do omezeného prostoru