Ohřívání motorů
Před prvním spuštěním motoru ráno, je-li teplota pod + 5°C, je třeba motor prohřát externím horkovzdušným topením, což trvá 15 – 30 minut podle podmínek. U nás to zajistí technici před předáním letadla, ale budete-li na jiném letišti, musíte si požádat dopředu o tuto službu, jinak se může stát, že prostě motor nespustíte. Po prohřátí používejte postup spouštění jako když v letní období ještě není zcela vychladlý.
Po spuštění motoru než začnete pojíždět vyčkejte na místě minimálně 5 minut, aby se teploty správně vyrovnaly. Před motorovou zkouškou, nebo vstupem na RWY si dobře zkontrolujte teploty jsou-li v provozních hodnotách.
Sníh a bláto
Při provozu v těchto podmínkách, nezapomeňte na značně omezenou účinnost brzd. Když je vrstva sněhu a mrzne, brzdy po použití zpravidla zablokují kola. Pro zastavení letadla v dostatečném předstihu nastavte volnoběh a poté použijte brzdu pouze jako parkovací. Po vzletu kola nebrzděte, ale nechte je dotočit, aby se nečistoty odstředivou silou odstranily.
Námraza v karburátoru
- je nebezpečný jev, který může zavinit úplné zastavení motoru
- může k němu docházet, pokud letadlo letí v podmínkách – 10˚C až + 40˚C
Vznik a účinky
Tato námraza vzniká zamrzáním vlhkosti a vodních částic obsažených ve vzduchu. Pokud letadlo klesá (motor na volnoběh) a relativní vlhkost je alespoň 30%. Díky konstrukci karburátoru dochází při snížení tlaku vzduchu a absorpci latentního tepla paliva, k obrovskému poklesu teploty. Tím se tvoří na plochách v karburátoru a vstupním potrubí (škrticí klapka, difuzor, palivová tryska atd.) vrstvy ledu, které brání proudění paliva a vzduchu do karburátoru. Dalším záporným efektem může být mechanické znehybnění některých částí karburátoru (např.omezený pohyb škrticí klapky). V mraku, mlze nebo za deště či sněžení může vznikat námraza při jakémkoliv výkonu motoru a tak se vyplatí páčku "CARB HEAT" v pravidelných intervalech náležitě používat.
Námraza v karburátoru
Potřebné znalosti
Ujistěte se během úkonů před vzletem o správné funkci ohřevu karburátoru (motorová zkouška před vzletem). Námraza při motorové zkoušce : otevřete ohřev – otáčky klesnou a po zavření stoupnou na více než byly před, nebo začnou rovnou stoupat – nastavte pro vzlet ohřev na potřebnou úroveň a v průběhu letu kontrolujte stav.
Průběžně sledujte motorové přístroje – ztráta otáček (pevná vrtule) nebo ztráta plnícího tlaku (vrtule konstantních otáček) a nepravidelný chod motoru, upozorňuje na tvořící se námrazu v karburátoru. Zapněte plně ohřev karburátoru a nechte jej zapnutý (motor může pracovat nepravidelně po dobu rozpouštění námrazy). Jakmile se námraza rozpustí, nastavte ohřev karburátoru pro hladký chod motoru (s plným ohřevem někdy jde nepravidelně), ochuďte opatrně směs (zpravidla to nebývá nutné a u Rotaxu to nejde).
Několik minut před klesáním zapněte plný ohřev karburátoru při cestovním výkonu. Během delšího klesání na volnoběh (čemuž je lepší se vyvarovat) periodicky otevírejte připusť pro zajištění dostatečného množství tepla pro rozpuštění námrazy. Postup použití ohřevu karburátoru se může u jednotlivých typů letounů lišit a postupy jsou popsány v provozní příručce každého letounu.