Myslím si, že nejhorší je, když mají všichni na všechno stejný názor :-)). Jenom si připomeňme dobu nedávno minulou, kdy začínaly např. GPS. Kolik bylo kolem tohoto nového produktu polemiky v leteckých barech, přitom dnes snad nikomu používání GPS divné nepřijde.
Jedno je nad Slunce jasné, cokoliv co může pomoci v bezpečném provedení letu, je dobré v letadle mít. Stejně jako dobrá GPS, displej s umělým horizontem, zapnutý odpovídač atd., tak i autopilot mě může velmi pomoci při vlétnutí do špatného počasí či při potřebě „lovit“ se v mapě či v AIPu, když jde do tuhého. Takže, pokud vám někdo řekne, že v UL má být pouze pár základních letových budíků a nic víc, tak je to stejná pitomost, jako by vám někdo jiný řekl, že Trabant také jezdil a stačilo to. Ten samý člověk, ale kdyby na to měl :-), tak by s největší pravděpodobností tvrdil pravý opak a letadlo by si určitě těmi „zbytečnostmi“ sám vybavil. Nebo je ortodoxní… Znám také pár ortodoxních Trabantistů, ale nic proti Trabantu, ve své době to bylo skvělé vozítko:-) a dnes ho, jako veterána těžko seženete.
Protože se již několik let zabývám zástavbou autopilotů do Dynamica a CTSW a současně i přeškolováním pilotů k používání těchto systému, pokusím se v následujícím článku analyzovat a vysvětlit některé dnešní mýty a pověry o autopilotech v ultralajtech.
K čemu je vlastně autopilot v UL dobrý, když přece létám jen pro radost a hlavně, abych si sám zalétal?
No přece pro tu radost!!!!!!!!!!
Velmi častý názor pilotů, kteří s autopilotem nikdy neletěli nebo právě naopak s ním létají téměř denně, např. dopravní piloti. Tak především si musíme jasně určit, k čemu naše letadlo používáme a co od něj očekáváme. Pokud si chceme zalétat „turisticky“ jen kolem letiště a sami si „zakniplovat“ či si jen odpočinout od digitálního dopravního letadla, tak opravdu autopilota na palubě asi chtít nebudeme.
Ale kdo jednou letěl sám ve špatném počasí a ve složité navigační a komunikační oblasti, tak moc dobře zná ten pocit, kdyby potřeboval někoho, kdo by si to na chvilku vzal, aby se dalo důkladně podívat do mapy, v klidu nastavit GPS či najít něco v databázi. Právě v těchto situacích je autopilot velkým pomocníkem.
Nikdo přeci nikoho nenutí, když je na palubě autopilot, že jej musí pořád používat při každém letu. Má totiž vypínač :-), kterým se dá autopilot kdykoliv vypnout a vy si můžete sami „zakniplovat“ do sytosti.
Autopilot je nebezpečná věc, protože může navést letadlo do záhuby!
Hlavní názor současných skalních odpůrců autopilota.
Ano, pokud neznám, jak funguje, pokud ho nemám správně seřízený od výrobce a pokud jsem takový hlupák, že jej ihned při sebemenší pochybnosti nevypnu tlačítkem odstavení, tak se mi opravdu může stát, že mě autopilot přivede do nebezpečné situace.
Zde platí pravidlo, že pokud autopilot nedělá co má, tak jej ihned vypnu. To také znamená, že pokud letím na autopilota, tak musím sledovat co ten „ robot“ dělá. Aspoň po očku :-). Zvláště pokud jsem nízko, blízko terénu apod. Autopilot také například nevidí letadla kolem mne, takže zvláště v neřízeném prostoru (v řízeném by nás měl mít v merku řídící) musím sledovat prostor kolem letadla a ne si číst noviny (i když by to u správně nastaveného autopilota bez problému šlo).
Autopilot od firmy Trutrack, ale i ty od jiných výrobců, se snaží být co nejvíce „blbu vzdorný“. Takže například disponuje možností nastavit minimální a maximální rychlost letadla. Při dosažení těchto hodnot začne sám autopilot vyrovnávat letadlo tak, aby nedošlo k pádu letadla na minimální rychlosti či k jeho rozlámání při překročení rychlosti maximální. Lepší verze vám to ještě oznámí do sluchátek hlasem ,,maminky“, že je problém (kdyby jste náhodou na palubě letadla usnuli. Řídí dvě osy letadla (výškovku a křidélka), umí stoupat a klesat nastavenou rychlostí, letět podle trasy v GPS. Lepší verze umí stoupat nastavenou IAS do předem nastavené výšky nebo naopak klesat do stanovené výšky, letět na VOR či umí ILS (to už je opravdu super hračka, kam se na to hrabe simulátor v PC).
Autopilot mě zahrání, když nezvládnu letadlo!
Nezachrání!!!!
To vás spíše zachrání záchranný systém (má to ostatně i v názvu). Autopilot by se měl zásadně zapínat, pokud je letadlo plně pod kontrolou pilota. Pokud jej zapnete v nezvyklé nebo pilotu neznámé poloze, tak to může mít i katastrofální důsledky. Pokud ovšem vlétnete do počasí, které je nic moc, tak je lepší zapnout autopilota včas. Dá se předpokládat, že autopilot povede letadlo při vlétnutí do oblačnosti lépe než pilot, který není vylétaný podle horizontu. Ale je nutné autopilota umět používat a hlavně ,,být s ním slétaný“ tak, aby pilot mohl vyhodnotit, jestli je vše OK a autopilot letí dobře.
Tak daleko se nemělo UL dostat!
A kam se mělo dostat???
Názor lidí, kteří podstatu autopilota neznají, nerozumí mu a v některých případech mu ani rozumět již nechtějí. Na rozdíl od jiných zařízení na palubě letadla, nemůže autopilot nikoho jiného ohrozit či nadělat v okolním provozu nežádoucí zmatek, ne-li přímo bordel.
Na rozdíl od špatně zapojeného odpovídače, autopilot nemůže vyhlásit alarm na řízení letového provozu, že křížíte cestu Jumbu v hladině 250. Celá panika kolem autopilota v UL je v nezvládnutí podstaty fungování autopilota a hlavně v syndromu nezvládnutí přicházející novinky. Něco podobného bylo rovněž na začátku éry odpovídačů. Tak nějak se začaly odpovídače montovat do UL (zaplať pánbů za to, velice užitečný aktivní bezpečnostní prvek) a až když se začaly dít problémy s nesprávně zapojenými odpovídači, tak se nejprve diskutovalo o jejich zákazu (to může vyplodit pouze velký nešťastník) a potom se teprve začalo řešit co a jak. Stejný problém je i s nástupem autopilotů. Přesně podle hesla - neznám, neumím, tak by bylo nejlepší to zakázat - další přístroj na palubě, další potencionální problém.
Takže, pokud se chcete něco nového naučit a autopilota používat ke hraní si při vašem létání pro radost a samozřejmě máte na to i peníze, tak si autopilota kupte. Je pěkné si pohrát, nastavit si pěkný navigační let a nechat se vyvést autopilotem. Někde jsem slyšel od zkušeného starého pilotního „vlka“, že UL létání je jen pěkná hračka na hraní. A tak si tedy hrajme s autopilotem, GPS, VORy atd. Každého přece baví něco jiného. Někdo celé hodiny krouží ve větroni, jiný si natahuje hubu při akrobačce a někdo si hraje se svojí skvělou UL „glaskokpitovou“ palubní deskou.
Pokud se chcete na vlastní kůži přesvědčit, jak vše funguje v letadle a za letu nebo si sami nevíte rady s autopilotem, neváhejte a kontaktujte nás. Rádi vám poradíme, nebo i autopilota, jestli budete mít zájem, do vašeho miláčka nainstalujeme. V případě zájmu Vás i naučíme, jak autopilota aktivně používat, aby byl pro vás skutečně jen dobrý sluha!!!
Ladislav Kuděj, OK Aircraft service, s.r.o.,
tel: 724 203 408, www.ok-light.cz