Všude kolem slyšíme o krizi, která zasáhla snad všechny sektory hospodářství. Realitním trhem počínaje a leteckou dopravou konče. To, že ceny realit byly před dvěma lety velkou nafouknutou bublinou, tušil jen málokdo a většina velkých hráčů sázela na jejich další závratný růst. Nekonal se.
Jaká je situace v našem malém letectví?
Dopady krize lze samozřejmě vysledovat i v našem sektoru. Oproti období před krizí máme o cca 15% levnější AVGAS. Cena však už 11. měsíc zase zpátky roste. Nejnižší byla na začátku tohoto roku, kdy byl letecký benzín o 24% levnější než před krizí.
Dalším projevem krize, může být snaha podstatné části majitelů letadel, vyměnit své miláčky za potřebnou finanční hotovost a tím na trhu významně klesly ceny letadel. Nelze zde zevšeobecňovat, ale prodejní ceny některých typů letadel klesly až o desítky procent. A je jen spekulace, zda ceny budou ještě klesat nebo zda jsou nyní na svém minimu. Aktuálním zájemcům o koupi letadla toto rozhodování vůbec nezávidím.
Kde se krize projevila jen velmi vlažně, je snížení cen za pronájem letadel a z toho vyplývajících cen za výcvik. Provozovatelům totiž i v dnešní době zůstaly stejné amortizace nákupní ceny (pro příklad splátky leasingu), ceny za servis se také nezměnily, stejně jako platy. Jediným prostorem pro zlevňování je snížená cena paliva (ale to je v celkové ceně zanedbatelné) nebo snížení vlastní marže. A pronajímat letadlo se ztrátou, to je většina provozovatelů raději nechá v hangáru. Provozovatelům ultralehkých letadel se navíc významně zvýšila cena za havarijní pojištění, což je v konečné ceně bohužel nezanedbatelná položka.
Dopady krize jsou však velmi individuální. Proto jsme se rozhodli udělat malou anketu mezi vámi piloty, abychom si společně udělali obrázek, nakolik nás krize zasáhla.