Letový program obou víkendových dní letecké přehlídky International Flying Display byl zahájen průletem a krátkou ukázkou pohotovostních JAS-39 Gripen z čáslavské základny.
A poté byl zahájen hlavní program. Ukázal se zde například proudový L-29 Delfín OK-ATS, který pilotoval Alois Häckel, akrobatické „Sučko“ Su-29 OK-HXA z Moravské Třebové se kterým své mistrovské umění předvedl akrobat Martin Vecko, italský showpilot Francesco Fornabaio na svém letounu EXTRA 300 a nebo „Mister Marchetii“ Ralf Niebergall se svou cvičnou SIAI-Marchetti SF-260, která je v barvách vzdušných sil Belgie.
Avia a Krkonoše
L-29 - Hackel
Su-29 - Ing. Vecko
Extra 3oo - Fornabaio
Anduly nad LKHK
A na řadu přišly vrtulníky - žlutě vybarvený AS355N OK-DSN z místní Delta System Air, bitevní Mi-24 ev. č. 7360 z Náměště nad Oslavou, Mi-171Š ev. č. 9926 a Mi-2 ev. č. 0711. Předvedl se i R-44 ve kterém se po oba dva dny konaly téměř nepřetržitě vyhlídkové lety v okolí letiště.
OK -DSN
Mi-2 CLV
Na čtveřici kluzáků L-13 Blaník vystoupili skvělí Očovskí bačovia s úžasným, hudbou dokresleným vystoupením. Také na hudbu, ovšem v sólové akrobacii se předvedl kluzák MDM-1 Fox OK-7801.
L-13 Očovskí
Z nedalekých Pardubic sem do Hradce dorazili i stroje Centra leteckého výcviku. Konkrétně se jednalo o L-410FG, Mi-2, Z-142C a ultralehký Eurostar.
Eurostar CLV
Skupinovou akrobacii a perfektní slétanost předvedli v sobotu pod vedením ing. Radky Máchové Flying Bulls na strojích Zlin Z-50LX a po oba dva víkendové dny rozburácely hradecké nebe tisícikoňové motory největších jednomotorových dvouplošníků na světě, motory Antonovu An-2. Těch se na IFD slétlo hned šest a divákům předvedli světově jedinečné představení. Skupina, jejíž základem jsou členové Heritage of Flying Legends, předvedla slétanost pětice strojů doplněnou sólovou akrobacií v podání „Anduly“ OK-EIA. To, co piloti umí s tímto transportním letounem, se zdá až neuvěřitelné… An-2 se ke konci programu obou dní ukázaly i při výsadku parašutistů nad hradeckým letištěm. V neděli je doplnil ve skupině s nimi letící Lisunov Li-2. Výskok parašutistů z „Lička“ pro ně musel být jedinečný zážitek…
Z-50 Red Bull
Anduly
Li-3 - výsadek
Lisunov Li-2 s imatrikulací HA-LIX, který je v barvách maďarské letecké společnosti Malév a pod okny pilotní kabiny hrdě nosí jméno Kármán Tódor, sám o sobě budil veliký zájem diváků a fotografů. V sobotu se bohužel ve vzduchu nepředvedl, ale zato v neděli se ukázal hned dvakrát, a to při již zmiňovaném výsadku a předtím i při své samostatné ukázce. Li-2 byl suverénně největší stroj, který se na IFD předvedl a při letovém vystoupení, v utažených zatáčkách, které se pilot nebál předvést, vypadal, díky svému rozpětí, více než majestátně.
Li-2 průlet
Ohlas diváků vzbuzovalo i vystoupení starších typů letadel, tedy přesněji jejich replik. V letu, lépe řečeno v malých skocích se ukázal Wright Flyer III a k vidění byl také Bleriot XI nebo letoun Š 239. Pan Marcel Sezemský brázdil hradecké nebe ve své Avii B.H 1 a na řadu přišla i letadla z Létajícího cirkusu Martina Kyndernaye. Jedná se o letouny Sopwith Camel, Bucker Bű 131, Curtis JN-4 „Jenny“, Fokker E.III a „Rudý Baron“ Fokker Dr.1.
Wright
Létající Cirkus
Další vystoupení na IFD zajistila několika průlety dvojice letounů Aero Ae-45 a L-200 Morava, čtveřice ULL letounů Fascination, Z-37 Čmeláka OK-NJD ve svém nezaměnitelném žlutočerném zbarvení a tmavozelený Jak-18. Své umění předvedlo i několik modelářů a mnoho diváků jen těžko rozeznávalo, zda se jim nad hlavou prohánějí stroje skutečné, či skvěle zpracované modely.
Jak-18
Model Mig-15
Všechny typy letounů, které navštívily hradecké letiště, si diváci mohli prohlédnout a vyfotit na pojížděcí dráze Bravo a na přilehlé části Charlie. Mnoho z nich se poté ukázalo i v letu. Z letounů, které se ve vzduchu bohužel za celý víkend neukázaly, jmenujme například SMG-92 Finist sdružení Heritage of Flying Legends, který by byl jistě dalším vítaným zpestřením letového programu.
Finist
I přes to, že program Internationa Flying Display byl z větší části postaven na vrtulových letounech a někomu možná na nebi chybělo více hřmících proudových strojů, povedlo se organizátorům zajistit kvalitní letové ukázky a velice zajímavé stroje. Vidět ve vzduchu krásný Lisunov, skupinu šesti „Andul“ An-2 a nebo malé skoky letounu Wright Flyer III se nepoštěstí každý den a pro milovníky letadel je to veliký zážitek. Nezbývá, než poděkovat organizátorům, posádkám a všem ostatním, kteří se jakkoliv podíleli na přípravě a hladkém průběhu IFD za kvalitní aviatický zážitek a do dalších let si přát nejméně tak kvalitní program, jaký jsme měli tu čest v Hradci Králové shlédnout letos.
Anduly nad LKHK