Po šesti letech půstu se opět otevře letecké nebe nad Hradcem Králové
Jiří Kurz 12.06.2008
Letiště je obklopeno několika vodními plochami a piloti při akrobacii mají stále přehled o situaci. Příčná pojížděčka (stará dráha) je ideální pro pozemní ukázku letadel. Také historie mluví pro Hradec. Byla zde Letecká Akademie a piloti z různých zemí celého světa se zde učili létat.
Uvidíme zde akrobatickou francouzskou skupinu Breitling team na našich L-39 a mnoho leteckých ukázek pilotů ze Srbska, Kanady, Turecka, Německa, Rumunska, Velké Británie, Francie, Slovenska, Maďarska a hlavně od nás. Naši předvedou letouny Jak-11, L-29, L-39 a snad i Gripeny. Bude předvedena i historická technika, tak jako dne 31.5.2008 v Pardubicích, a také mnoho doprovodných programů.
Myslím, že všichni budou spokojeni, jelikož letos oslavujeme 90. výročí vzniku našeho letectva, a tak se organizátoři určitě předvedou. Předvedeno v akci bude i 12 balónů.
Že na letecké dny v Hradci Králové přilétájí i "ESA" dokládám fotkami a dvěma články.
2.6.1995 - seštřel USA pilota nad Bosnou:
Dvojice letounů USAF F-16C provádí rutinní hlídkový let v rámci operace Deny Flight. Kontrolují dodržování bezletové zóny…
Vedoucí letu byl kapitán Wright, jako jeho wingman letěl kapitán O´Grady. Ve tři hodiny odpoledne středoevropského času ve výšce kolem šesti kilometrů zasáhla letoun kapitána O´Gradyho protiletadlová raketa 3M9 vypálená Bosenskými Srby z komplexu 2K12 KUB (v kódu NATO SA-6 Gainful). Z hořícího stroje se pilot katapultoval velmi těšně před jeho explozí. Nicméně,horké křeslo, ACES II pracovalo bezchybně a O´Grady katapultáž přežil bez vážnějšího zranění. Nečekal na automatické otevření svého padáku a otevřel ho manuálně asi 5 kilometrů nad zemí. Nacházel se mezi městy Banja Luka a Bihač.
Pět dnů se skrýval před nepřátelskými ozbrojenci. Po spotřebování nouzové dávky potravin byl nucen jíst kořínky, rostliny, hmyz. Pil dešťovou vodu nebo rosu pochytanou speciální fólií z nouzového vybavení. Špatné počasí a obava před odposlechem a zaměřením mu zabraňovali použít nouzovou vysílačku. K vysílání se rozhodl v noci ze 7. na 8. června. Vysílání zachytil v F-16 kapitán Hanford během jednoho z pátracích letů. Po ověření pomocí kontrolních otázek, zda se jedná skutečně o O´Gradyho a že není v zajetí následovalo přesné zaměření vysílačky. To provedl letoun AWACS. V 5.30 hod. ráno 8. června odstartovaly z paluby USS Kearsarge dva vrtulníky CH-53 Super Stallion s výsadkáři námořní pěchoty. O bezprostřední podporu se staraly dva bitevní vrtulníky AH-1W SuperCobra a dva letouny AV-8B Harrier. Z výšky na vše dohlížela dvojice stíhacích F/A-18D Hornet a bitevních A-10 Thunderbotl II. Elektronické rušení zajišťovala dvojice EA-6B Prowler. V 6.35 h měli záchranáři s O´Gradym vizuální kontakt, v 6.40 hod. byl na palubě Super Stallionu. O necelou hodinu později vrtulník přistál na palubě USS Kearsarge.Slečna Smrt si tentokrát brousila drápky zbytečně.
Není bez zajímavosti, že kapitán O´Grady byl 3 týdny před svým sestřelením účastníkem CIAFu v Hradci Králové. Z Aviana / Itálie /do Hradce Králové přiletěl na F-16C 555. squadrony.
Nepovedené přistání pilota Annemie Jansen:
Dne 12.5.1995 byl na hradeckém letišti letecký den CIAF.Vskutku toho času ojedinělý vzhledem k předvedení množství letounů a ukázek.Této show se chtěla zúčastnit také trojka F-16A z Belgie-letiště Kleine Brogel. Po 11.hodině dopoledne se řítí roj od jihu.Navádí ho dispečer z Pardubic a předává belgickému řídícímu v Hradci Králové.Počasí je na draka,mraky,přeháňky.Vedoucí klesá skrz mraky a na 7 km od letiště vidí dráhu.Neřadí se do okruhu,má málo paliva a sedá z přímky.Ostatní dva provádějí okruh a přistávají ve dvojici.Přichází nová přeháňka,a dráha je mokrá.Viditelnost klesá a dvojice sedá dlouhá při větší rychlosti.Vedoucí to nemůže ubrzdit, dává forsáž a opakuje.Číslu nic neříká a ten po prolétnutí spršky vody,letoun před sebou vidí už ve stoupání.On už to nestihne a naplno brzdí.F-16 dostává smyk,vyjíždí z asfaltu a začíná se naklánět.Hrozí katastrofa a pilot se katapultuje na zemi.Parádně to udělal a nezraněn přistál.Letoun je na zádech a zničen.Vina padá na vedoucího. Katapultovaný pilot byla žena-27 let poručice Annemie Jansen.
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů