Vzducholodi
29.02.2008
LOM PRAHA s.p. v roce 2004 zahájil aktivní spolupráci s ruskou firmou Russian Aeronautial Systems, Ltd. Výsledkem jejich spolupráce je vzducholoď Au-30. LOM PRAHA s.p. pro tento stroj vyvinul speciální motory, které jsou ve světě unikum.
Nasazení vzducholodí v leteckém provozu si neklade za ambice získat podíl na počtu celosvětově přepravených osob nebo tun materiálu v letecké dopravě, nýbrž využít vlastních předností na specifických výklencích trhu: Výzkumné a monitorovací práce v oblastech geologie, přenosu energií, kartografie, monitorování dopravní či bezpečnostní situace, doprava materiálu při unikátních stavbách apod. Snímkování ze vzducholodí je vhodným doplňkem k stávajícímu satelitnímu systému, kdy je kladen důraz na získání velmi detailních dat z lokálních oblastí.
Nespornou předností ve srovnání s alternativními nosiči monitorovacích zařízení (jako jsou letadla či vrtulníky) je u vzducholodí velmi nízká úroveň vibrací při letu v době snímání, a tedy vyšší kvalita záznamu, několikanásobně vyšší doba aktivního monitorování bez nutnosti přistání či doplnění paliva (běžně je udávaná doba letu přes 24 hod. bez přestávky) a celkově výrazně nižší provozní náklady.
Mezi tržní leadery v oboru vývoje a výroby současných vzducholodí je možné zařadit společnosti:
Zeppelin Luftschifftechnik GmbH, (www.zeppelin-nt.com)
Airship Management Services, Inc. (www.airshipman.com)
American Blimp Corporation, (www.americanblimp.com)
Russian Aeronautial Systems, Ltd. (rosaerosystems.pbo.ru)
a další.
S posledně jmenovanou společností zahájil LOM PRAHA s.p. v roce 2004 aktivní spolupráci při vývoji vzducholodě typu AU-30 s délkou pláště 54 m, objemem pláště 5,000 CBM s nosností 1,500 KGS, poháněnou dvěma plně akrobatickými motory LOM PRAHA s.p. typu M332C o výkonu 170 hp každý, a s dvoulistými reverzními vrtulemi typu V-541.
První kusy vyrobených vzducholodí byly zakázkou ruského ministerstva energetiky a byly určeny k monitorování elektrických dálkových vedení na dálném východě. V těchto aplikacích byly do gondoly vzducholodi instalovány sofistikované monitorovací a záznamová zařízení.
Oproti běžné instalaci motoru do akrobatického letounu bylo nutno se v této specifické aplikaci vyrovnat s požadavkem, aby pro zajištění vektorového řízení vzducholodi pracovaly motory v polohách –15/+120 st. od vodorovné osy motoru po dobu až desítek minut bez problémů. Prokázalo se, že koncepce suché olejové skříně, systému sběru motorového oleje a rozmístění olejových dopravních čerpadel v motoru LOM PRAHA s.p. je schopná těmto požadavkům vyhovět, což ve srovnání s konkurenčními motory je neoddiskutovatelné světové unikum.
Prvním zahraničním zákazníkem pro vzducholoď Au-30 je francouzská společnost "7° Continent JL Etienne", která použije vzducholodi jako nosiče monitorovacího zařízení při své francouzskou vládou podporované expedici na severní pól s cílem sledování klimatických změn a stavu ledové vrstvy v oblasti severního pólu. LOM PRAHA s.p. je partnerem této expedice a poskytuje technickou podporu posádky a pozemního personálu k jeho instalovaným pohonným jednotkám.
Zdroj: Army.cz
Mohlo by vás zajímat
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů