Obchodní pilot - sladký to život

19.02.2008

Létání s licencí PPL nám umožňuje mnohé. Ovšem jedna nevýhoda tohoto druhu průkazu zde přeci jen je- stále můžeme hovořit pouze a jen o soukromém létání pro svou vlastní potřebu, bez možnosti létat lety za úplatu v dopravě na komerční bázi. Pro takový druh létání je již potřeba vyšší druh licence, a to konkrétně bud CPL ( Commercial pilot license ) nebo ATPL ( Airline transport pilot license )

Obchodní pilot - sladký to život
Obchodní pilot - sladký to život (Zdroj: Aeroweb.cz)
Létání s licencí PPL nám umožňuje mnohé, létat si pro radost, svézt známé, přátele, přítelkyně, manželky a jelikož jsou mezi námi i pilotky, kterých je čím dál více, tak i přítele, přítelkyně atd. Dnes už se situace v civilním letectví oproti dobám dávno minulým trochu změnila, nejsme tolik omezováni např. hranicemi jako tomu bylo za minulého režimu a mnoha dalšími restrikcemi, a tak nám licence PPL platí takřka neomezeně po celém světě, čehož se dá, tedy za předpokladu dostatku finančních prostředků, skvěle využít. Ovšem jedna nevýhoda tohoto druhu průkazu zde přeci jen je- stále můžeme hovořit pouze a jen o soukromém létání pro svou vlastní potřebu, bez možnosti létat lety za úplatu v dopravě na komerční bázi. Pro takový druh létání je již potřeba vyšší druh licence, a to konkrétně bud CPL ( Commercial pilot license ) nebo ATPL ( Airline transport pilot license )

K čemu je vlastně "sípíelko" dobré?


Tento druh licence nemá dle mého názoru význam pro piloty, kteří si chtějí létat jen a pouze sami pro sebe a své vlastní potěšení. K tomu jim licence PPL bohatě postačuje. Pro ty ostatní, kteří pomýšlejí na vyšší mety v letectví a říkají si, že by nebylo špatné občas letět let za úplatu či ze své vlastní zkušenosti mohu dát příklad, pro klasické aeroklubáky, kteří by si občas chtěli oficiálně zaletět vyhlídkový let a mají jen licenci PPL, je již tento průkaz potřeba. Nemá cenu přesněji rozebírat, jaký druh dopravy mi licence CPL umožňuje létat, jelikož je to dostatečně a zcela výstižně popsáno v předpisu JAR-FCL a každý z vás si to může najít a přečíst, dnes již zdarma k přečtení i ke stažení na stránkách Řízení letového provozu ČR, kde jsou předpisy pravidelně aktualizovány (http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/index.htm) .



Obecné podmínky

Podmínky jsou rovněž definovány v předpisu JAR-FCL, ale pokud bych měl nastínit ty nejzákladnější, které je potřeba splnit, tak zaprvé je naprosto nezbytné získat Osvědčení zdravotní způsobilosti I.třídy na ÚLZ (Ústav leteckého zdravotnictví v Praze-Dejvicích). Bez tohoto druhu osvědčení nelze získat licenci CPL. Ale není třeba se příliš bát, jediný rozdíl mezi zdravotní prohlídkou pro způsobilost  I. a II. třídy je v návštěvě psychologa a psychiatra, kteří, pokud není člověk nijak narušenou osobností ( či to dokáže na chvíli skrýt ), mu potřebné razítko o splnění tohoto vyšetření dají. Další vyšetření jsou již podobná jako pro Medical Class II. Další z podmínek je absolvování kurzu teoretických znalostí, a to buď modulově nebo integrovaně. Tento druh teoretické výuky zajišťují letecké školy, je jich celá řada, stačí se na internetu podívat a jednu si vybrat. Praktický výcvik v létání se rovněž musí provádět v letecké škole, a to na letounech s osvědčením letové způsobilosti vydaným nebo uznaným členským státem JAA (Joint aviation authorities).Opět je vše krásně popsáno v předpisu JAR-FCL, proto nemá cenu opisovat z něj a dělat chytrého:-)



Co musí pilot splňovat po praktické stránce

Pokud bych měl hovořit o častější variantě, a to konkrétně o absolvování modulového kurzu CPL (druhou variantou je integrovaný výcvik), žadatel o tento druh licence musí mít nalétáno minimálně 150 hodin před vstupem do modulového kurzu. Avšak pro samotné završení kurzu zkouškou CPL je to málo hodin, je zapotřebí nalétat  minimálně 200 hodin celkové letové doby, z čehož je nezbytné nalétat 100 hodin jako velící pilot PIC (Pilot in command), dále 20 hodin VFR navigačních letů rovněž jako PIC, přičemž jeden navigační let má být alespoň o celkové délce 570 km s přistáním a úplným zastavením na dvou letištích jiných než letiště odletu. Dále je třeba nalétat 10 hodin letů podle přístrojů a minimálně 5 hodin v noci. Opět je vše detailně a popsáno v předpisu JAR-FCL.

Létání je v dnešní době drahá zábava, získávání vyšších licencí a kvalifikací vyžaduje rovněž investici nemalých finančních prostředků. Ale pro toho, kdo se nechce létání věnovat pouze, a teď, abych nikoho neurazil, na amatérské úrovni a přemýšlí o profesionální kariéře pilota, je získání této licence nutností a základem pro vyšší létání. Nezbývá mi než popřát všem jen samé příjemné polétání a letu zdar!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář