Tak jsem si jednu sobotu koncem minulého roku vyrazil s kamarádem na letecký výlet. Slíbil jsem mu totiž, že až dodělám PPL, tak že ho svezu v Cessně 150. Aby se pokochal, jaké to američané udělali pěkné a hodné éro. Sobotní počasí sice nebylo úplně ideální, ale i tak se dalo vyrazit na výlet. V rámci procvičování komunikace jsem naplánoval trasu přes CTR Vodochody. Udělal jsem motorovou zkoušku, úkony a pak ohlásil vstup na dráhu a vzlet. Start bez problémů, všechno jako obvykle. Je to radost když vše funguje tak jak má. Kdybych ovšem věděl co mě čeká……
Ve druhé zatáčce jsem ohlásil opuštění okruhu a přechod na Praha Radar. ATIS jsem si odposlechl už na zemi, takže jsem byl připraven. Frekvence byla volná.
Ohlásil jsem průlet CTR Vodochody přímo na Brandýs. Povolení jsem obdržel. Žádný problém. Beru do ruky mapu a naviguji. Tady je to celkem jednoduché. Držím se vlevo od dálnice na Prahu, míjím Vodochody. Škoda, že není vidět Praha, je v oparu, viditelnost cca 10 km. Ale i tak se kocháme CTRkem. Nalevo jsou Neratovice, a pomalu vyhlížím Brandýs. Směr je ok.
Řídící se mě zeptal, zda poletím přes MCTR Kbely. Odpověděl jsem a v tom se to stalo! Jak jsem zvedal palec pro ukončení vysílání, zůstalo mi klíčovací tlačítko na sekundu přilepené k palci. Nevěřícně jsem na ně koukal, ale než jsem stačil cokoliv udělat, spadlo. Rovnou na mapu, kterou jsem měl na klíně, a odtud sklouzlo mezi sedačky. A je průser! V ten moment se ozval opět řídící. Chtěl potvrdit přechod na kbelskou frekvenci.
Co teď. Hlavou mi projelo, že zkusím hledat to tlačítko, ale to se nedařilo. Pak mě napadla spásná možnost použít tlačítko u co-pilota. No jasně! Mačkám tlačítko a na displeji u ICOM 200ky se objevuje „txt“. To je ono! /Pochopitelně mě nenapadlo, že musím použít také sluchátka co-pilota!/ Opakuji přechod na Kbely, ale řídící odpovídá "hlášení nečitelné, opakujte." Kbely už se také výrazně přiblížily, takže bylo potřeba jednat. Přemýšlím co dělat. Zbývá asi jen nastavit na odpovídači 7600 /ztráta spojení/ a zmizet z CTRka. To je ovšem krajní řešení! Tak znovu hlédám ve stresu to tlačítko. A světe div se , nacházím! Rychle ho nasazuji na patřičné místo a klíčuji. "Přecházím na Kbely věž 120,875, omlouvám se za technické problémy s rádiem, díky naslyš“ Uff! Tak to byla docela nehezká zkušenost. „No nic“, říkal jsem si „ je to za mnou.“ Ohlásil jsem se ve Kbelích a oznámil jsem trasu z Brandýsa na M.Boleslav. Tlačítko mi vypadlo ještě jednou. Ale to už jsem měl nacvičené. Hledám, nacházím, zasunuji a vysílám:
„Kbely věž, opouštím CTR Vodochody a přecházím na vlastní, díky a naslyšenou.“
„Pěkný let, Kbely věž.“
Letíme přes Brandýs, Starou Boleslav a na Lhotku. Ještě si prohlížím buzerplac v kasárnách ve St.Boleslavi, kde jsem před lety ztrávil zbytečně 2 roky hraním si na vojáky. Letíme na Mělník a já si v hlavě rovnám právě prodělaný zážitek. Proč nefungovalo to klíčování u co-pilota? Mezitím svěřuji řízení co-pilotovi/ Zdeňkovi/, který sice lítá jen ultralight, ale i s Cessnou mu to jde skvěle. Je to opravdu vděčné cvičné éro. Konzultujeme ještě tu komunikaci, a společně se dobíráme ke konstatování, že chtělo zároveň s klíčováním u co-pilota použít i jeho sluchátka. Aha, tak proto bylo vysílání nečitelné.
Pochopitelně jsme po letu provedli debriefing a řešili jsme upadlé tlačítko –„čudlík“. Potvrdila se nám teorie o výměně sluchátek mezi pilotem a co-pilotem. Při klíčování ze sedadla co-pilota je nutné mít jeho sluchátka. Aspoň u ICOM 200, nevím jak u jiných radiostanic. Pokud budete mít jedny sluchátka, tak zkusit přepíchnout do vstupu pro co-pilota. No a poslední varianta je „ztráta spojení“. Tady je potřeba nastavit na odpovídači 7600 /Pozor! Nejdřív přepnout do standby, zadat 7600 a potom přepnout na mód A. A pak co nejrychleji opustit CTR. Po přistání na nejbližším vhodném letišti se musí kontaktovat příslušné ATC a oznámit vzniklá situace.
Doufám, že moje negativní zkušenost někoho zaujala. Mnozí jistě namítnou, že je přece jasné, že se musí použít druhá sluchátka. Jistě, ale já jsem si to v tom stresu nějak neuvědomil. Teď už si to budu pamatovat, to si pište!