Jak se stát pilotem malého letadla
aneb jednoduchá cesta k pilotnímu průkazu na Cessnu, Piper či ultralight
Mám velký sen - chci si udělat pilotní průkaz, chci se stát pilotem.
Bohužel úplně nevím, čím vlastně začít a jak vybrat vhodnou leteckou školu.
Chci se létáním spíše bavit
Létání mě moc láká, ale chci ho mít hlavně jako koníček. Chci si udělat pilotní průkaz a pak si pronajímat letadlo na příležitostné cesty za prací i za zábavou.
Ale kdo ví, třeba mě to chytne natolik, že změním názor a budu chtít pokračovat dále v cestě za povoláním profesionálního pilota.
Chci se létáním živit
Jakmile jsem poprvé spatřil letadlo na obloze, měl jsem jasno. Chci, aby se létání stalo mou plnohodnotnou profesí. Chci být dopravní pilot v aerolinkách, chci vozit cargo, nebo chci létat s bizjetem pro nějakou soukromou společnost.
-
Zdravotní prohlídka
Zdravotní prohlídka bývá první krok na cestě k létání. Ačkoliv se i letecká medicína nesmírně posunula kupředu a s trochou nadsázky lze říci, že dnes může řídit letadlo opravdu každý, je nutné na to získat oficiální "papír".
Náročnost požadavků na zdravotní stav se zpravidla odvíjí od druhu létání, které chcete provozovat. Pokud plánujete létat na kluzácích či ultralightech, postačí vám základní vyšetření od pověřeného lékaře, které je srovnatelné s vyšetřením pro získání řidičského průkazu.
Pokud plánujete létat na kluzácích či motorových letadlech typu Cessna, Piper či Zlín, musíte absolvovat o něco podrobnější zdravotní prohlídku u pověřeného leteckého lékaře či v letecko-lékařském centru, kde lze získat osvědčení o zdravotní způsobilosti, a to ve třech kategoriích, tzv. třídách:
Zdravotní způsobilost LAPL
Klade nejmenší požadavky na zdravotní způsobilost, "odpouští" nejvíce zdravotních neduhů, ale umožňuje získat nejvýše pilotní průkaz LAPL (viz dále), ať již v kategorii pro kluzáky, letouny či třeba balóny. Pro pilotní průkaz "vyšší kategorie" je potřeba získat jednu z následujících tříd.
Zdravotní způsobilost 2. třídy
Klade požadavky na zdravotní stav o něco přísnější než způsobilost LAPL, ale umožňuje držiteli získat průkaz soukromého pilota PPL (viz dále) či doložku létání podle přístrojů IR (viz dále). Vstupní vyšetření provádí pověření lékaři i letecko-lékařské centrum.
Zdravotní způsobilost 1. třídy
Je nejvyšší třídou způsobilosti pro civilní piloty, ale je určena hlavně těm, kteří se chtějí létáním živit, anebo získat minimálně licenci obchodního pilota CPL. Vstupní vyšetření v ČR provádí pouze letecko-lékařské centrum ÚLZ Praha, ale je možné o něj žádat i v jakékoliv jiné zemi EU. Pravidelné prodlužování provádí i pověření lékaři.
No jo, ale o jakou licenci se tedy ucházet? Pokud se chcete věnovat pouze rekreačnímu létání, je zbytečné udržovat každoročními prohlídkami způsobilost 1. třídy. Pro vaše létání vám postačí získat způsobilost 2. třídy. Samozřejmě platí, že nižší třídu je kdykoliv možné doplňkovým vyšetřením tzv. "rozšířit" na třídu vyšší.
-
Průkaz radiotelefonisty
Abyste mohli legálně ovládat rádio v letadle, je nutné nejpozději před prvním sólovým letem získat tzv. průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby. To vyžaduje absolvovat zkoušku na Českém telekomunikačním úřadě. Existují dva typy průkazů:
Omezený průkaz
Postačuje, pokud chcete létat pouze na území České republiky a Slovenska. Pro jeho získání je potřeba složit písemnou zkoušku na ČTÚ - test z veřejně dostupných otázek.
Všeobecný průkaz
Je potřeba, pokud chcete létat i do zahraničí. Pro jeho získání je potřeba složit písemnou a ústní zkoušku na ČTÚ - písemná část je test z veřejně dostupných otázek; ústní část je zkouška z obecné angličtiny a letecké frazeologie.
Na písemný test se můžete připravit v naší aplikaci Testy pro piloty - průkaz radiotelefonisty.
-
Výběr letecké školy
Jen těžko lze popsat postup výběru té "správné" letecké školy, protože každému zkrátka vyhovuje něco jiného. Někdo má raději kamarádský přístup, někdo zase klientské zacházení. Pro jednoho je rozhodující lokalita, pro jiného flotila letadel dané školy.
Ať už jsou vaše priority jakékoliv, jako odrazový můstek doporučujeme náš Přehled leteckých škol v ČR. Najdete zde všechny organizace, které mají oprávnění k poskytování výcviku pilotů.
Pár tipů, na co si dát při výběru školy pozor:
- Létání je nákladný koníček. Zeptejte se dopředu, kolik vás bude výcvik stát, a dejte si pozor zejména na různé palivové příplatky, manipulační poplatky, poplatky s nejasným označením apod. Kvalitní školy se za své ceny obvykle nestydí, i když nejsou nejnižší.
- Prohlédněte si letadla, všímejte si detailů a dejte na svůj dojem. Obzvlášť v letectví platí, že nejlevnější nemusí být vždy nejvýhodnější. Nemusíte být technik, abyste poznali čisté a uklizené letadlo. Životnost některých částí letadla bývá dlouhá (i neomezená), nebuďte proto překvapeni rokem výroby letounu třeba v 70. letech. Pokud ale vidíte, že provozovatel ani pořádně letadlo neumyje, bude asi na pováženou, jak se stará o jeho technickou část.
-
Pilotní výcvik
Cest k rekreačnímu létání je celá řada. Jak už jsme naznačili výše, je možné začít létáním na ultralightech, kluzácích či rovnou na lehkých motorových letadlech.
Kluzáky
Plachtaři s oblibou říkají, že kdo neokusil bezmotorový let, není skutečný pilot. Něco se jim na tom musí nechat. Létání na kluzáku má své kouzlo a zároveň je typickým symbolem létání pro radost. Větroněm se nikam nepřepravíte na čas a těžko v něm vyrazíte na výlet po Evropě. Zato se naučíte mít cit pro přírodní zákony a s lidmi stejného ražení si po západu slunce užijete u hangáru plno zábavy. Pokud se má létání stát vaší radostí a víkendovou aktivitou, pak může být plachtění to pravé pro vás. Jedná se o cenově nejdostupnější pilotní průkaz, ale kvůli tomu, že se kluzák pro uvedení do vzduchu neobejde bez aerovleku či vlečného letounu, není v místních podmínkách zcela reálné "přijít a letět". Poptejte se po různých školách nabízejících výcvik LAPL(S) či výcvik SPL, zjistětě si, jak to u nich chodí, a podle toho se rozhodnětě, kde piloťák získat.
Ultralehká letadla
Létání na ultralightech je velmi blízké létání na lehkých letounech typu Cessna, Cirrus či Piper, avšak má svá omezení, která jsou většinou dána zpravidla nižšími nároky na získání pilotního průkazu pro ultralight.
Ultralight (ať už letoun, vrtulník, paraglide, rogalo či třeba vírník) se v českém prostředí správně nazývá "sportovní létající zařízení" a je určen právě k rekreačnímu létání. Jediným druhem komerčního provozu, který lze provádět na ultralightech, je pilotní výcvik.
Ultralehké letouny mohou být maximálně dvoumístné a jsou legislativně omezeny maximální vzletovou hmotností 450 kg (za jistých podmínek až 600 kg), což výrazně omezuje jejich použití coby efektivního dopravního prostředku. Bohužel, je zde značnou nevýhodou, že zatímco vývoj techniky pokročil a některé ultralehké letouny dneška svou výbavou předčí i lehké letouny jako Cessna apod., legislativa ustrnula v bodě svého vzniku. I přes vytrvalou snahu některých organizací vnést do světa ultralightů trochu více proporcionality tak ultralighty omezuje řada papírových limitů. Pořád ale platí, že jsou to stroje určené primárně k "zábavě".
Lehké letouny
Světoznámé jsou letouny Cessna, Piper či Cirrus, v tuzemsku pak stroje z rodiny Zlín jako Z142 apod. - to jsou typičtí zástupci tzv. lehkých letounů. Jedná se o motorové stroje, na nichž velká část pilotů začíná svou dráhu za profesionálním létáním nebo které využívá řada pilotů k pohodlnému cestování za prací i zábavou. Na těchto strojích lze získat například průkaz Pilota lehkých letounů LAPL(A) či Soukromého pilota letounů PPL(A) a následně je obohacovat o další dostupné kvalifikace.
Lehké letouny jsou ideální pro zahraniční lety a efektivní soukromé cestování. Není problém si v Cessně 172 zaletět z pražských Letňan na výlet ke Sněžce, na pracovní cestu do Ostravy, na kafe do Drážďan nebo třeba na etapový letecký výlet po celé Evropě. Licence LAPL či PPL vás navíc opravňuje půjčit si - pochopitlně po domluvě s daným provozovatelem - letoun kdekoliv v Evropě a udělat si třeba i letecký výlet v rámci dovolené.
-
Noční výcvik
Pokud získáte pilotní průkaz na ultralighty, kluzáky či pilotní průkaz LAPL, musíte se smířit s tím, že vám tyto průkazy umožní létat pouze v době mezi začátkem občanského svítání a koncem občanského soumraku. Tato doba se v průběhu roku mění a je přesně definována v předpisech - pro zjednodušení ale počítejte, že jde o dobu mezi východem a západem slunce.
Získáte-li pilotní průkaz PPL, jsou vaše práva také v základu omezená na létání ve dne. K tomuto průkazu však můžete získat tzv. doložku NIGHT, která vám umožní létat i v noci. Stále se však musí jednat o relativně hezké počasí, které odpovídá podmínkám pro let za viditelnosti.
-
Létání podle přístrojů
Až dosud se naše létání omezovalo na tzv. "hezké" počasí, tedy meteorologické podmínky pro let za viditelnosti (VMC) - v našem slovníku tyto podmínky symbolizuje především oblačnost, která musí být dostatečně vysoko, a dobrá dohlednost.
Pokud však nechceme být na svých cestách letadlem omezováni počasím, je více než vhodné získat některou z doložek, která nám umožní létat za horších meteorologických podmínek, za podmínek pro let podle přístrojů (IMC). Jedná se o tyto licence:
IR - přístrojová doložka
Přístrojová doložka (Instrument Rating) je kvalifikace, která de facto promění celý svět na perimetr pilotní kabiny - jinými slovy, jediné, podle čeho se za letu orientujete, jsou letové přístroje. Celý let probíhá podle pravidel pro let podle přístrojů (IFR) a naše oči do značné míry nahrazuje řídicí letového provozu, se kterým jsme po celou dobu letu na spojení. Ten nás upozorňuje nejen na okolní provoz, ale s ohledem na něj také může určovat naši rychlost a směr letu. Podle pravidel IFR se standarně létá i za hezkého počasí v případě obchodní letecké dopravy (aerolinky apod.). Doložka IR nás opravňuje k provádění těchto letů stejně jako k létání za mlhy, deště, tmy atd., a to jak v průběhu vzletu a přistání, tak během letu na trati mezi destinacemi. Výcvik zahrnuje výuku teorie a 50 hodin létání, z čehož až 25 hodin lze absolvovat na letovém simulátoru.
EIR - traťové přístrojové lety
Doložka EIR (Enroute IR) je jakýmsi hybridním řešením mezi mezi lety za VMC (podle pravidel VFR) a lety podle pravidel IFR. Umožňuje totiž držiteli provést vzlet za "hezkého" počasí, následně po trati letět podle pravidel IFR (tedy také například v oblačnosti či nad ní) a za "hezkého" počasí opět přistát. Výcvik pro získání této doložky je o něco kratší, neboť je ochuzen o nácvik přiblížení a přistání za podmínek IMC. O něco snazší jsou i teoretické zkoušky.
Kterou kvalifikaci tedy zvolit? Doložka EIR je pro spoustu pilotů lákavá a je pravda, že je snazší ji získat i udržovat, nicméně hodí se spíše někomu, kdo chce létat za zábavou. Pokud chcete létat za prací a je pro vás důležité být v cíli cesty VČAS, pak je pro vás lepší si rovnou udělat doložku IR. Nebudete potom nijak omezováni počasím v místě vzletu ani v cíli.
-
Vícemotorová letadla
Letadla, která jsme dosud ovládali, měla jednu společnou vlastnost - poháněl je jediný motor. Pro létání na zpravidla větších letadlech s dvěma a více motory je potřeba získat speciální kvalifikaci MEP (Multi-engine piston). V rámci pětihodinového výcviku se naučíte například bezpečně ovládat letoun v případě asymetrického tahu či úplného selhání jednoho z motorů.
-
Létání coby povolání
Ačkoliv jsme si na začátku mysleli, že bude létání hlavně naší zálibou, může se stát, že vás pohyb vzduchem ucvhátí natolik, že z něj budete chtít udělat svou profesi. Naše dosud získané licence nám však nedávají možnost létat za úplatu. Pro tento účel je potřeba absolvovat výcvik, který nás lépe připraví na specifika obchodního provozu a kromě "bezpečného létání" nás naučí také "ekonomickému létání". S průkazem obchodního pilota CPL můžeme nabízet své pilotní služby leteckým školám, provozovatelům aerotaxi, poskytovatelům vyhlídkových letů, ale také aerolinkám.
-
Spolupráce v posádce
Než se naplno vrhneme do světa letecké dopravy, bude potřeba ještě projít kurzem MCC (Multi-Crew Cooperation) - součinnosti ve vícečlenné posádce. Mohlo by se vám možná zdát, že komunikovat skolegou v pilotní kabině je to nejjednodušší, ale pohled na statistiky leteckých nehod hovoří jasně: špatná spolupráce obou pilotů způsobila několik nehod a řadě dalších by bylo možné úplně předejít, kdyby spolupráce fungovala jen o něco lépe. Absolvování výcviku MCC je dnes prakticky nutným předpokladem pro přijetí k jakékoliv letecké společnosti.
-
Příprava na proudová letadla
Ačkoliv jsme již ve fázi, kdy jsme pro letecké dopravce již dostatečně zajímaví (čti vybaveni dostatkem papírů a licencí), trendem poslední doby bývá ještě posílit svou tržní hodnotu absolvováním Jet orientation course (JOC). Jeho náplní je simulátorový nácvik letu na proudovém letadle, jehož chování nás může po dosavadním sbírání zkušeností výhradně na vrtulových letadlech překvapit. Ačkoliv se nejedná o oficiální výcvik daný předpisy, pro řadu dopravců bývá rovněž nutným vstupním požadavkem před výběrovým řízením.